اخبار استان ها

فرهنگ‌سازی، عامل مهم در کاهش آسیب‌های چهارشنبه آخر سال

حسین اسماعیلی‌احمدی در گفت‌گو با خبرنگار سرمایه گستران، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب را یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش آسیب‌ها در چهارشنبه آخر سال دانست و اظهار کرد: آئین‌ها و سنت‌های کهن ایران زمین جشن و شور را به همراه دارند، اما به دلیل برخی بدعت‌های غلط و توسعه تکنولوژی‌ها برخی از این آئین‌ها همچون چهارشنبه آخر سال شیوه شادمانی این آئین رنگ دیگری به خود گرفته است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر چند روز مانده به چهارشنبه آخر سال خبر انفجار منازل و در پی آن قطع عضو استفاده‌کنندگان از مواد محترقه به گوش می‌رسد و برخی مواقع نیز شدت این‌گونه حوادث به حدی است که خانواده‌ها در آستانه نوروز داغدار و اندوهگین می‌شوند.

شهردار زرین‌شهر تصریح کرد: براساس آمار استفاده از مواد محترقه غیر مجاز بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه سوری را به خود اختصاص می‌دهد به‌گونه‌ای که اصلی‌ترین عامل مصدومیت و سوختگی در حوادث چهارشنبه سوری استفاده از ترقه‌های دست ساز بوده است که در مواردی نیز منجر به فوت شهروندان بویژه نوجوانان و جوانان شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در ۲۳ و ۲۰ دقیقه روز دوشنبه بیست‌ودوم اسفندماه حریق یک واحد مسکونی به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زرین شهر اعلام می‌شود که بلافاصله مأموران به همراه دیگر نیروهای امدادی برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام می‌شوند.

اسماعیلی‌احمدی اضافه کرد: در بررسی‌های اولیه نشان می‌داد انفجار ترقه‌های دست‌ساز باعث شده بود که منزل دچار انفجار و آتش‌سوزی شود و این حادثه دو مصدوم نیز به همراه داشت و این در حالی بود که برگزاری دوره‌های آموزشی چهره به چهره، استفاده از فضای رسانه‌ای و نصب بنرهای هشدار دهنده با هدف فرهنگ‌سازی آثار خود را به جا گذاشته و شاهد کاهش حوادث در این ایام بودیم.

وی گفت: همراهی شهروندان و نگاه درست آنان به مراسم چهارشنبه پایان سال و پرهیز از انجام دادن رفتارهای پر خطر باعث شد در روز گذشته در خطه طلایی ایران هیچ‌گونه حادثه و عملیاتی را نداشته باشیم.

شهردار زرین‌شهر خاطرنشان کرد: نتایج اقدامات فرهنگی انجام شده توسط مدیریت شهری زرین‌شهر به خوبی نشان داد با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی جامعه، به‌ویژه نوجوانان و جوانان می‌توان تا حدود زیادی از بروز اقدامات خطرآفرین پیشگیری کرد و از این رو امیدواریم خانواده‌ها به عنوان نخستین نهاد درگیر با کودکان و نوجوانان، در ادامه این مسیر نیز با مدیریت شهری همراه و همگام باشند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا