اخبار صنعت، معدن و تجارت

۴۲۰۰ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال امسال احیا شد

به گزارش سرمایه گستران، سیدامیرحسین مدنی امروز_ چهارشنبه بیست‌وچهارم اسفندماه_ در سمینار آشنایی با صنعت احیا و تجدید ساختار واحدهای اقتصادی اظهار کرد: برای اشتغالزایی تمرکز بر واحدهای که معطل مانده، تعطیل یا با نصف یا یک سوم ظرفیت اسمی در حال فعالیت بودند احیا شدند و این نهضت کماکان ادامه دارد.

وی در نهضت احیای واحدهای اقتصادی افزود: برای احیای واحدهای تولیدی باید کار نهضتی انجام شود به همین منظور در ابتدا تجارب دیگر کشورها در این زمینه مطالعه شد که در آنجا چگونه احیا صورت گرفته است؛ در این میان اولین خلائی که احساس شد مجموعه احیاگر بود.

نماینده معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: دلیل تعطیلی بنگاه اقتصادی در کشور، موارد مختلف مانند شرایط اقتصادی، مدیریتی، ساختار مالی و عقب افتادگی سطح تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه برای احیای واحدهای اقتصادی نباید واحدها را صرفاً برای دریافت تسهیلات مالی به سبک بانک‌ها سوق داد تصریح کرد: این تجربه در گذشته نیز وجود داشته است و باعث شده که افراد با دریافت تسهیلات بانکی، ورشکستگی بزرگ‌تری را تجربه کرده‌اند.

نماینده معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: احیاگر کسی است که خود مجهز به دانش احیا است یا اینکه قابلیت تجهیز به این دانش‌ها دارد یا اینکه افراد و تجهیزات را حول خود جمع می‌کند تا بنگاه اقتصادی را احیا کنند.

مدنی گفت: احیاگران واحدهای اقتصادی لزوماً خود منابع مالی ندارند، بلکه می‌توانند از منابع مالی مختلف استفاده کنند؛ احیاگر می‌تواند خود را مجهز و از ابزار مالی به خوبی استفاده و واحدهای راکد را احیا کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: واحدهایی در تملک بانک‌ها بوده اما راکد هستند به همین خاطر از بانک‌ها در خواست کرده‌ایم که این واحدهای اقتصادی را احیا کنند یا برای احیا آنها را به احیاگر واگذار کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۷ هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل داریم افزود: واحدهای تولید و بنگاه اقتصادی راکد و تعطیل را باید از دریافت تسهیلات بانکی منع کرد و منابع مالی آنها را از روش‌های دیگری از جمله مشارکت نجات داد.

نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در نهضت احیای واحدهای اقتصادی با اشاره به دلایل تعطیلی واحدهای اقتصادی در کشور گفت: دلیل رکود و تعطیلی ۱۷ درصد بنگاه‌های کشور به خاطر قدیمی بودن تکنولوژی، ۵۰ درصد تأمین مالی و ۱۲ درصد به دلیل مشکلات بازار است؛ البته در برخی موارد همه این مشکلات یا بخشی از آنها را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این دیدگاه ایجاد شده است که احیای واحدهای تولید برای کشور ضروری است؛ داشته‌های کشور را می‌توان با رویکردهای جدید استفاده و مسائل را واحدهای تولید را حل کرد.

مدنی با بیان اینکه ۲۹۰۰ احیاگر شناخته شده در کشور در حال فعالیت هستند گفت: برای تأمین مالی واحدهای تولید علاوه بر آورده خود احیاگر، از ابزارهای بورس و بانک مرکزی نیز کمک گرفته می‌شود

نماینده معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۲۰۰ واحد اقتصادی امسال به چرخه تولید برگشته و برای حدود ۱۰۰ هزار نفر از این طریق به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده و این مهم با کمک دستگاه‌های در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، معدنی و خدمات صورت گرفته است.

منبع: ایرنا

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا