مسکن و عمران

نوسازی مردمی، اولویت اصلی در نوسازی بافت‌های فرسوده – خبرگزاری مهر |

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیر حسین ثروت جو مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی، فنی اقتصادی و املاک شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: با توجه به سیاست‌هایی که در دولت سیزدهم دنبال می‌شود و حسب تأکیدات مقام معظم رهبری، اولویت اول وزارت راه و شهرسازی استفاده از ظرفیت خود مردمی و نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده است، برای پیشبرد این امر مشوق‌های مختلفی در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها استفاده از تسهیلات ارزان قیمت در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، مبلغ این تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است که با سود ۱۰ تا ۱۲ درصد ارائه می‌شود.

ثروت جو ادامه داد: متقاضیانی که دارای پروانه ساخت بوده و ملک آنها در بافت فرسوده واقع است می‌توانند در سایت www.facility.udrc.ir ثبت نام کنند و بعد از آن برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند. تاکنون حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند، همچنین تسهیلات بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز مصوب و تشکیل پرونده انجام شده است و در مرحله اخذ تسهیلات قرار دارند. متقاضیان احداث ۱۵ هزار و ۳۰۰ واحد نیز حداقل یک قسط از تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی با معرفی شرکت بازآفرینی شهری ایران به بانک عامل، وام ودیعه برای اسکان موقت نیز دریافت می‌کنند، گفت: مبلغ وام ودیعه در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان برای تهرانی‌ها و ۴۵ میلیون تومان برای ساکنان سایر شهرهاست. نرخ سود وام ودیعه این دسته از افراد ۴ درصد قرض الحسنه است و بازپرداخت وام ودیعه ۳۶ ماهه در نظر گرفته شده است.

ثروت جو با بیان اینکه این مهم از طریق اقناع و آگاه سازی مردم جامه عمل می‌پوشاند، تصریح کرد: در این راستا همکاری خوبی با رسانه‌های مختلف داشته و همچنین تعاملات بسیار خوبی با شهرداری‌های سراسر کشور داریم، شهرداری‌ها به عنوان خط مقدم این موضوع در محلات حضور دارند و مردم را توجیه می‌کنندتا بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی، فنی اقتصادی و املاک شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه نوسازی مردمی بافت‌های فرسوده و حفظ جان انسان‌ها اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی است، افزود: در کنار تسهیلات مالی، مشوق‌های دیگری نیز دیده شده که برای سازندگان دارای اهمیت است مانند بسته کالبدی تشویقی شهرسازانه (شامل طبقات اضافی، در اضافی) همچنین تخفیف حداقل ۵۰ درصدی در صدور پروانه ساخت مسکونی را می‌توان نام برد.

وی در پاسخ به اینکه شهروندان چگونه می‌توانند مطلع شوند که ملک آن‌ها در بافت فرسوده قرار دارد، توضیح داد: بافت فرسوده مشخصاتی دارد که کارشناسان این موارد را بررسی می‌کنند و در مراجع قانونی مربوطه مصوب می‌شود. ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری سه مشخصه اصلی بافت فرسوده به شمار می‌روند و هر محله‌ای که این سه شاخص را دارا باشد به عنوان بافت فرسوده مصوب می‌شود.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا