بازار‌های مالی ، بورس و بانک

پس لرزه‌های بحران بانکیِ آمریکا در بازارهای اروپا

– اخبار اقتصادی –

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، در حالی که سرمایه گذاران جهانی نگران عواقب فروپاشی چندین بانک از جمله بانک سیلیکون ولی (SVB) در آمریکا هستند، سهام بانک‌ها در بازارهای اروپا نیز شاهد سقوط بود و شاخص بورس‌ها را در این قاره کاهش داد.

بانک سیلیکون ولی هفته گذشته منحل شد و پس از آنکه هجوم مردم برای خارج کردن سرمایه‌های خود از این بانک باعث سقوط شدید سهام آن شد، دارایی‌های این بانک نیز توسط سازمان‌های ناظر توقیف شد.

شاخص پان‌اروپایی استاکس Stoxx 600 در ساعت ۱۳:۰۰ به وقت گرینویچ با افت ۲٫۵۶ درصدی همراه شد و بیشتر سهام‌های اصلی در محدوده قرمز معامله شدند.

کاهش ارزش دلار با بحران بانکی در آمریکااحتمال سقوط دیگر بانک‌های آمریکا پس از ورشکستگی بانک “سیلیکون ولی”

سهام بانک ها بیش از ۶ درصد افت کردند که کومرزبانک Commerzbank، بانک باواگ BAWAG Group و بانک بی‌پی‌ام‌ Banco BPM از جمله بزرگترین بازندگان در این بازار بودند.

سهام بانک کردیت سوئیس نیز در معاملات اولیه ۱۵ درصد سقوط کرد و بانک یونیت کردیت ۹ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد در حالی که دویچه بانک Deutsche Bank و رایفایزن بانک Raiffeisen Bank هر دو ۷ درصد کاهش یافتند.

این ورشکستگی علیرغم انتشار اخباری مبنی بر اینکه بانک اچ‌اس‌بی‌سی HSBC بریتانیا، که یکی از بزرگترین بانک های جهان است و دارایی آن به حدود ۲٫۹ تریلیون دلار می‌رسد، با نجات شعبه SVB در بریتانیا با مبلغ نمادین ۱ پوند موافقت کرده و متعهد شده است از سپرده های مشتریان به عنوان بخشی از معامله محافظت کند.

پس از اعلام این خبر، بانک اچ‌اس‌بی‌سی شاهد کاهش ۳٫۵ درصدی ارزش سهام خود بود.

هیگ بثگیت، رئیس بخش سرمایه گذاری در مؤسسه اتوموس Atomos به بلومبرگ گفت: ما شاهد برداشت نقدینگی هستیم – چیزی که پس از یک حادثه اعتباری مانند آنچه در بانک سیلیکون ولی اتفاق می افتد، انتظار می‌رود.

وی افزود: مردم می ترسند و خود را کمتر در معرض خطر (کاهش ارزش) سهام قرار می‌دهند و به سمت اوراق قرضه دولتی می‌روند.

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا