اخبار استان ها

مترو به بهارستان می‌رسد؟/ارائه ۱۶ خدمت در اپلیکیشن «اصفهان من»

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، «گلایه از وجود خانه‌ای متروکه در مرکز بویین‌میاندشت»، «مترو به بهارستان می‌رسد؟»، «گره کور ایمن‌سازی بناهای شهری اراک»، «موانع فکری تحقق مشارکت شهروندی / مدیریت شهری سیستماتیک است»، «فعالیت مراکز معاینه فنی اصفهان در نوروز ۱۴۰۲»، «موانع فکری تحقق مشارکت شهروندی / مدیریت شهری سیستماتیک است»، «ایجاد بازارچه موقت نوروزی در مناطق ۳ و ۱۲ اصفهان / اجازه دست‌فروشی نمی‌دهیم»، «بتن‌ریزی پروژه تقاطع کاظمی آشتیانی تکمیل شد»، «اطلاع‌رسانی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان در ۴ محور / ارائه ۱۶ خدمت در اپلیکیشن «اصفهان من»، «عملکرد مدیریت شهری مبارکه نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ درصد پیشرفت داشته است»، «افتتاح نخستین پارک بانوان شهر سمنان»، از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهروکلانشهر سرمایه گستران قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

گلایه از وجود خانه‌ای متروکه در مرکز بویین‌میاندشت

روند آزادسازی در شهرها فرآیندی زمان‌بر است که منوط به هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای شهری است. خانه‌ای متروکه و فرسوده در مرکز شهر بویین میاندشت قرار دارد که ضمن سد معبر موجب بروز حوادث مختلفی در این مسیر می‌شود و مشکلات فراوانی را برای شهروندان این منطقه به وجود آورده است.

شهروندان می‌گویند انتظار می‌رود مسئولان متولی امر که وظیفه تخریب این بنای فرسوده را دارند در تعامل با یکدیگر با صاحب این خانه رایزنی‌های لازم را انجام دهند تا نسبت به تخریب اقدام کند، چراکه این بنا در ورودی کوچه قرار دارد و مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

آنها خاطرنشان می‌کنند به طور قطع مالک و شهرداری درباره ایمنی این املاک متروکه وظایفی دارند، شهرداری باید به مالک هشدار جدی بدهد و اگر مالک اقدام نکرد، شهرداری طبق قانون نسبت به تخریب ملک و ایمن‌سازی مسیر اقدام کند.

سیداحمد عبدالهی، شهردار بویین‌میاندشت در این خصوص اظهار کرد: این ساختمان در بافت تاریخی شهر قرار دارد و مالک آن سال‌ها است در اصفهان زندگی می‌کند.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های زمستان امسال قسمتی از سقف تخریب شده است و این ساختمان جزو بناهای پرخطر محسوب می‌شود.

شهردار بویین‌میاندشت با بیان اینکه در حال حاظر اخطارهایی به صورت کتبی با نصب بنر داده شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر شهرداری از سوی نیروی انتظامی و دادگستری نیز پیگیری و تذکرات لازم به مالک داده شده و به تازگی رها شده است.

عبدالهی با تاکید بر اینکه این ساختمان در بافت قدیم و ناکارآمد شهر قرار دارد، ادامه داد: مالک نسبت به اخذ پروانه ساختمان اقدام کرده است که به محض مساعد شدن هوا عملیات تخریب و نوسازی ساختمان اقدام خواهد شد.

وی تصریح کرد: اخطاریه برابر با قانون داده شده است؛ لذا درصورتی که مالک اقدام به تخریب یا رفع خطر نکند شهرداری پس از ۱۵ روز با اخذ هزینه‌ها اقدام به تخریب خواهد کرد، برابر با مصوبات شورای مسکن مالکان این گونه بناها می‌توانند از تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی بنیاد مسکن و تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی بانک مسکن جهت نوسازی در بافت‌های فرسوده برابر با ضوابط و مقررات استفاده کنند.

مترو به بهارستان می‌رسد؟

مترو به بهارستان می‌رسد؟ یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

بهارستان از شهرهای جدید و مهاجرپذیر اطراف اصفهان است که پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی از جمله مترو را دارد. با توجه به جذب سرریز جمعیت اصفهان، بهارستان نیاز به خدمات زیرساختی در حوزه‌های مختلف شهری از جمله حمل‌ونقل دارد.

بهارستان به عنوان یک شهر جدید ظرفیت‌های زیادی برای توسعه دارد، ظرفیت‌های موجود در شهر سبب می‌شود تا شهرداری عزم جدی برای بهبود ارائه خدمات به شهروندان به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل داشته باشد.

حجم بالای تردد میان مادر شهر اصفهان و بهارستان و تردد روزانه ساکنان این شهر لزوم اجرای طرح مترو را ضرورت بخشیده است. پروژه متروی بهارستان ۱۱ سال به طول انجامیده، اما هنوز اقدامی برای تکمیل آن نشده است. شهروندان بهارستان نسبت به تأخیر در بهره‌برداری خط متروی این شهر منتقد هستند و می‌خواهند بدانند که سرنوشت این طرح کلان عمرانی به کجا رسیده است و چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

متروی بهارستان ۱۷ کیلومتر است که بخشی از آن زیرگذر و بخش دیگر آن روگذر است؛ با توجه به اینکه بودجه مترو دولتی است و باید از طرف دولت تأمین شود، این طرح جزو پروژه‌های شاخص استان محسوب می‌شود و در زمان مشخص شده باید به بهره‌برداری برسد تا مشکلات مردم کمتر شود.

محمد شبانی، شهردار بهارستان در این خصوص به خبرنگار سرمایه گستران گفت: متروی بهارستان در گذشته دچار کمبود نقدینگی شد، در حال حاضر مراحل اجرایی آن با مجموعه شرکت عمران است و امید است با فعالیت‌های انجام شده در آینده نزدیک اتفاقات خوبی بیفتد.

وی افزود: متروی بهارستان ۱۷ کیلومتر است که از دروازه شیراز به سمت صفه ادامه پیدا می‌کند و به ورودی بهارستان در میدان امام علی (ع) ختم می‌شود.

شهردار بهارستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تونل‌ها آماده است، ریل‌ها خریداری شده و ایستگاه آن در حال ساخت است، با این حال به تأسیسات الکترونیکی و هزینه‌های آماده‌سازی نیاز دارد.

شبانی تصریح کرد: به گفته مدیران شرکت عمران بهارستان این پروژه حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در حال حاضر با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است؛ معتقدیم که اعتبار پروژه متروی بهارستان از بودجه شهر بیشتر بوده و لازم است در بودجه دولت به عنوان یک پروژه ملی دیده شود.

گره کور ایمن‌سازی بناهای شهری اراک

گره کور ایمن‌سازی بناهای شهری اراک یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

ایمن‌سازی بناها از جمله مواردی است که طی سال‌های اخیر در صدر معضلات شهرهای کشور قرار داشته است و به دلیل موانع قانونی و اجرایی همچنان تاب‌آوری شهرهای کشور و امنیت شهروندان ساکن در آنها را تهدید می‌کند؛ اراک از جمله شهرهای کشور است که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

علی حبیبی، معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی اراک در گفتگویی، اظهار کرد: بیش از ۱۵ مجتمع تجاری ناایمن در شهر اراک شناسایی شده؛ به جز مجتمع امیرکبیر که اقدامات برای بازسازی آن انجام شده است، سایر مجتمع‌های تجاری قدیمی هنوز هم مشکل ایمنی دارد و مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر از ۴۰ مجتمع ناایمن در شهر اراک وجود دارد که حدود ۲۰ مورد آن مجتمع‌های تجاری ناایمن است، افزود: به منظور ایمن‌سازی پاساژهایی مانند سجاد و طبائیان اخطار صادر شده است، اما اقدامات مؤثری انجام نشده است.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی اراک خاطرنشان کرد: ایمن‌سازی مجتمع‌ها بر اساس تعداد ترددها و جمعیت حاضر در آنها آغاز شده است، بر این اساس تمرکز ما روی مجتمع است تا پس از رفع مشکلات آنها ایمن‌سازی سایر مجتمع‌ها نیز آغاز شود.

علیرضا حبیبی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی نیز در این باره گفت: هر ساختمانی که بر اساس بهترین ضوابط ساخته شده است نیز اگر به درستی نگهداری نشود، پس از مدتی از نظر سازه‌ای ناایمن خواهد بود.

وی ادامه داد: ما تنها می‌توانیم گزارش موارد ناایمنی را بدهیم و شهرداری باید این گزارش‌ها را اجرایی کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی تصریح کرد: سازمان از سال ۹۲ گزارش‌های ناایمنی بعضی از ساختمان‌ها از جمله پاساژ طلا یا پاساژ اسلامی را ارائه کرده و از طرف سازمان آتش‌نشانی نیز اخطارهای مکرر داده شده است، اما موضوعات حقوقی لاینحلی وجود دارد که مانع شکل دادن یک اقدام مؤثر در این زمینه می‌شود.

موانع فکری تحقق مشارکت شهروندی / مدیریت شهری سیستماتیک است

مشارکت شهروندان در اداره شهر و مشارکت در امور محل سکونت فرآیندی پیچیده است که ابعاد اجتماعی، مدیریتی و سیاسی را شامل می‌شود و نیاز به بسترسازی دارد.

فرزاد مؤمنی کارشناس ارشد شهرسازی در این خصوص گفت: یکی از بزرگترین موانع مشارکت در شهرهای کشور، تفکر مدیران شهری است، مدیران شهری هرکدام به نوبه خود احساس می‌کنند که مدیریت در تمام جنبه‌ها مربوط به خودشان است؛ لذا ایده‌ها و نظرات حاصل از مشارکت فکری شهروندان را به نام خودشان تمام می‌کنند و حتی اجازه نظردهی به شهروندان را نمی‌دهند.

وی افزود: باید توجه داشت که مدیریت شهری یک تفکر سیستماتیک است و تفکر فردگرایی یا نهادگرایی جایگاهی در اداره شهر ندارد، قرار نیست یک نهاد دستور بدهد و بقیه تابع آن نهاد باشند.

کارشناس ارشد شهرسازی ادامه داد: امروزه تفکر انتقادی به دلیل موج چهارم پیشرفت‌های بشر شکل گرفته است و اگر به هر ترتیبی این نوع تفکر سرکوب شود، در عمل جلوی پیشرفت و توسعه شهرها گرفته خواهد شد.

مؤمنی گفت: به منظور رفع موانع تحقق مشارکت شهروندی، مدیریت باید سیستمی باشد نه فردی، تا بتوان با استفاده از همه ایده‌ها و حفظ معنوی صاحب فکر و اندیشه به نتایج مطلوب رسید و توسعه پایدار شهرها را رقم زد.

وی افزود: چنانچه به دنبال مشارکت حداکثری در شهرها هستیم، باید تفکر انتقادی را سرلوحه امور قرار دهیم، چرا که آن سوی انتقاد اصلاح بهتر امور و در نهایت پیشرفت شهرها خواهد بود، در غیر این صورت مشارکت و صحبت از آن تنها یک شعار خواهد بود و کمکی به رفع مشکلات شهرها و افزایش سطح رفاه شهروندان نخواهد کرد.

فعالیت مراکز معاینه فنی اصفهان در نوروز ۱۴۰۲

فعالیت مراکز معاینه فنی اصفهان در نوروز ۱۴۰۲ یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهایس ایران در هفته گذشته بود.

سیدعلی عبداللهی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان با اشاره به ساعت فعالیت مراکز معاینه فنی خودروهای سبک در شهر اصفهان اظهار کرد: برای سهولت دسترسی شهروندان جهت انجام معاینه فنی خودروها، مراکز هشت‌گانه معاینه فنی اصفهان به‌غیر از یکم و سیزدهم فروردین‌ماه، در نوروز ۱۴۰۲ نیز فعال خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیست‌ونهم اسفند ۱۴۰۲ مراکز جی، ارغوانیه، شفق، تاکسیرانی، بهار و حمایت به شهروندان خدمت‌رسانی خواهد کرد، افزود: دوم فروردین ۱۴۰۲ نیز مراکز جی، ارغوانیه، تاکسیرانی، حمایت و مرکز معاینه‌فنی خودروهای سنگین فعال خواهد بود.

ایجاد بازارچه موقت نوروزی در مناطق ۳ و ۱۲ اصفهان / اجازه دست‌فروشی نمی‌دهیم

روح الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان از ایجاد بازارچه موقت نوروزی در میدان امام علی (ع) برای فعالیت دست‌فروشان خبر داد و گفت: این اداره کل طبق ماده ۵۵، روزهای پایانی سال در تمام مناطق پانزده‌گانه شهر و معابر برای جلوگیری از بساط کردن و سد معبر دست‌فروشان فعالیت خواهد کرد.

بتن‌ریزی پروژه تقاطع کاظمی آشتیانی تکمیل شد

امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان از انجام آخرین مرحله بتن‌ریزی عرشه تقاطع غیرهمسطح کاظمی آشتیانی خبر داد.

وی با بیان اینکه سازمان عمران شهرداری اصفهان به‌عنوان مجری پروژه تقاطع غیرهمسطح کاظمی آشتیانی در حال فعالیت است، اظهار کرد: این پروژه دارای طول ۱۴۰۰ متری شامل ۸۴ عدد شمع بتنی درجا ریز، ۱۶ عدد ستون و دو عرشه ۲۶۵ متری به عرض هر کدام ۱۱ متر در محور شرقی-غربی است که در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان واقع شده است.

اطلاع‌رسانی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان در ۴ محور / ارائه ۱۶ خدمت در اپلیکیشن «اصفهان من»

سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: اطلاع‌رسانی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان در نوروز ۱۴۰۲ پیرامون چهار محور سامانه تلفنی ۱۳۷، تبلیغات محیطی، اپلیکیشن گردشگری «اصفهان من» و شبکه‌های مجازی همچون «شبکه شهر» و «خبرگزاری سرمایه گستران» انجام می‌شود.

عملکرد مدیریت شهری مبارکه نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ درصد پیشرفت داشته است

محمدمهدی احمدی، شهردار مبارکه گفت: عملکرد این شهرداری در سال جاری نسبت به بررسی عملکرد و بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ درصد پیشرفت داشته است که شگفت انگیز است.

افتتاح نخستین پارک بانوان شهر سمنان

سیدعلی مرتضی‌نژاد، شهردار سمنان گفت: نخستین پارک بانوان شهر سمنان با نام «فرشتا» همزمان با اعیاد شعبانیه و با حضور شهروندان به بهره‌برداری رسید.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا