اخبار استان ها

مصوبات حمل‌ونقلی شورای ششم اصفهان در سال ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین اجزای هر شهر است تا شهروندان بتوانند آن را جایگزین خودروی شخصی کنند. حمل‌ونقل عمومی، مدهای مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به اتوبوس، تاکسی، مترو یا قطار شهری، تراموا و دیگر موارد اشاره کرد.

کلان‌شهر اصفهان که حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد، در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی همچون تراکم ترافیک و آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند. خط یک متروی این کلان‌شهر در حال بهره‌برداری است، خط دو در حال احداث و خط سه در دست مطالعه است.

اصفهان که مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است، حدود ۱۰۰ خط اتوبوسرانی دارد که بخش زیادی از شهر را پوشش می‌دهد؛ همچنین با دارا بودن چهار خط تندرو و چندین خط تاکسی، سفره استفاده از حمل‌ونقل عمومی را برای شهروندان پهن کرده است.

دوره ششم مدیریت شهری اصفهان که از حدود دو سال گذشته آغاز به‌کار کرد، مبنای اقدامات و فعالیت‌های خود را بر کاهش ترافیک و آلودگی هوای این کلان‌شهر قرار داد تا علاوه بر افزایش کیفیت خدمات و زندگی شهری، از مخاطرات زیست‌محیطی نیز بکاهد.

در ادامه لایحه‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک که سال ۱۴۰۱ در صحن علنی این شورا به تصویب رسید را می‌خوانید:

افزایش ۳۰ درصدی کرایه اتوبوس در سال ۱۴۰۱

تصویب لایحه خدمات و آئین‌نامه انضباطی سازمان تاکسیرانی پس از اعمال نظریه‌هایی از جانب فرمانداری و جمع‌بندی در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت تا نرخ کرایه تاکسی‌های سطح شهر مطلوب باشد.

بر اساس جمع‌بندی شورای اسلامی شهر، مقرر شد بلیت قطار شهری از ۱,۶۰۰ تومان به دو هزار تومان برای کسانی که از اصفهان کارت استفاده می‌کنند و بیش از ۲۰ سفر در ماه دارند، افزایش یابد؛ همچنین بلیت تک سفره نیز از دو هزار تومان به ۲,۸۰۰ تومان افزایش یابد و در مجموع بیش از ۱۰۰ خط اتوبوسرانی، به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش نرخ بلیت را شاهد بودیم.

به‌رغم درخواست‌های انجام شده از تاکسیرانان، مقرر شد کورس اول و دوم در تاکسی‌های کورسی دو هزار تومان و کورس دوم به بعد ۱,۵۰۰ تومان محاسبه شود که با احتساب اعداد سال گذشته، نرخ کرایه حدود ۳۰ درصد به‌صورت میانگین افزایش داشت. میانگین هر سفر در تاکسیرانی چهار کورس است و به صورت میانگین عدد ۱,۷۵۰ تومان برآورد شد که بر اساس تعرفه سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش خواهیم داشت؛ افزایش ۴۵ درصدی تعرفه در خطوط تاکسیرانی ویژه نیز در نظر گرفته شد.

لایحه دو فوریتی شهرداری در رابطه با تجمیع برداشت از برخی حساب‌های شهرداری از جمله حساب پارکینگ به مدت سه ماه، برای استفاده بهتر از نقدینگی موجود در این حساب‌ها به منظور تأمین مصالح ساختمانی از جمله میلگرد، قیر و سیمان و همچنین پرداخت برخی از دیون با توجه به مهلت سه ماهه و شرایط اقتصادی و لزوم استفاده از نقدینگی موجود در شهرداری مطرح شد و شورا با دو فوریت آن موافقت کرد و این لایحه به تصویب رسید که بر این اساس به مدت سه ماه از جریان نقدینگی استفاده و سپس به حساب‌های مذکور بازمی‌گشت.

بر اساس مصوبه کارگروه ماده ۱۸، طرح‌های مختلف از سمت آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و سازمان تاکسیرانی، فهرست پیشنهادی کرایه سرویس مدارس به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه و بررسی شد تا علاوه‌بر به‌صرفه بودن برای سرویس‌ها، بتوان خدمات خوبی را به شهروندان ارائه داد که در این راستا کنترل هزینه‌های خانواده نیز مورد توجه قرار گرفت و نرخ جدید به تصویب رسید.

خرید ۵۳ «اتوبوس کوچک» به تصویب رسید

بحث نهایی شدن خرید ۵۳ دستگاه از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس کوچک توافق شده مورد بررسی قرار گرفت که جزئیات اجازه خرید و جابه‌جایی حساب‌ها در قالب این لایحه، مورد تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

بحث اصلاح جدول انضباطی دارندگان پروانه از سازمان تاکسیرانی در یکی از جلسات علنی شورا مطرح شد و بندی از آن در سال‌های گذشته ایرادهایی در قالب تعرفه داشت که به رأی گذاشته و اصلاح شد.

موضوع خط اتوبوسرانی هشت‌بهشت- آتشگاه که پیش‌تر افتتاح شده بود مطرح شد و مطابق سایر خطوط BRT اصفهان مبلغ ۱,۷۵۰ تومان برای این خط که حدود ۱۳ کیلومتر طول دارد، در نظر گرفته شد که برای طی مراحل قانونی نهایی به تصویب شورای اسلامی شهر رسید تا فرایند مربوطه طی شود.

تصویب لایحه دو فوریتی برای خرید ۵۰ دستگاه ون با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان با مشارکت دولت و شهرداری در شورای اسلامی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت که با رأی مثبت اعضای شورا مواجه شد.

لایحه خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس در جلسه علنی امروز مورد بررسی و تصویب قرار گرفت بر این اساس از سال گذشته تا امروز، جمع اتوبوس‌های خریداری شده شهرداری اصفهان به عدد ۲۸۳ دستگاه رسید که اقدامی جدی در کنار بازسازی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس به شمار می‌رود.

لایحه دو فوریتی به مناسبت ایام میلاد حضرت زهرا (س) در جلسه علنی به رأی گذاشته شد و بر این اساس، لایحه رایگان شدن بلیت اتوبوس و مترو برای بانوان و دختران در روزهای پنجشنبه بیست‌ودوم و جمعه بیست‌وسوم دی و رایگان شدن استفاده از خدمات شهرداری در شرکت توسعه سیاحتی سپاهان و سایر اماکن فرهنگی و اجتماعی شهری مصوب شد.

همچنین فهرست پیشنهادی تعرفه خدمات جدید سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی نیز تصویب شد.

تعرفه بهای خدمات سازمان حمل‌ونقل بار، نرخ برگه بار و عوارض اضافه‌بار خودروهای باربر، با توجه به قیود قانونی به تصویب رسید؛ همچنین تعرفه خدماتی سازمان تاکسیرانی در جلسه علنی مطرح شد و با اضافه شدن یک پیشنهاد به تصویب رسید.

طبق مصوبه شورا، در سال ۱۴۰۲ ورودی پارکنیگ‌ها، در پارکینگ‌های مسقف ۳۴۰۰ تومان، پارکینک‌های مراکز تفریحی ۵,۰۰۰ تومان و پارکینگ‌های روباز ۲۹۰۰ خواهد بود.

نرخ خدمات شرکت واحد اتوبوسرانی، به‌رغم هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی و خرید اتوبوس که به صورت ارزی و ریالی است و افزایش قابل توجهی دارد، با توجه به سیاست حمل‌ونقل عمومی و تلاش برای کاهش ترافیک، کمتر از ۳۵ درصد افزایش در خصوص این تعرفه‌های اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۲ اعمال شد.

بلیت بیش از ۲۰ سفره مترو برای تشویق شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی با اصفهان کارت ۲,۹۰۰ تومان و برای کمتر از ۲۰ سفر، ۳,۱۰۰ تومان خواهد بود؛ همچنین این نرخ برای تک سفره و کوتاه مدت و بدون استفاده از اصفهان کارت چهار هزار تومان است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا