اخبار استان ها

آیین اختتامیه نشست هم‌اندیشی روسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای مراکز استان‌ها

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی روزهای ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در هتل سپاهان اصفهان برگزار شده است.

در این اجلاس که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، موضوعات در قالب نشست‌های تخصصی پیگیری شده و بیانیه آن پس از تصویب، در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ضرورت مردمی‌کردن فعالیت‌های فرهنگی

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در این نشست اظهار کرد: با برگزاری این نشست، فضای گفت‌وگو و هم اندیشی برای استفاده از تجربیات یکدیگر و خلق ایده جدید مهیا شده است.

وی با بیان اینکه زمینه ادامه مسیر حرکت شورا در حوزه فرهنگ که ضرورت آن برای کسی پوشیده نیست فراهم شده است و این جای تشکر دارد، افزود: امروز ضرورت فعالیت همه‌جانبه در میدان کارزار فرهنگی روشن‌تر از گذشته است، در واقع اکنون غفلت‌ها، سهل انگاری‌ها و کوتاهی‌ها که از گذشته تا به امروز نسبت به حوزه فرهنگ در همه شئون رخ داده، آثار و تبعات آن خودنمایی می‌کند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: به رغم فرمایشات مقام معظم رهبری در ادوار مختلف، فرهنگ این ساحت مهم و حیاتی که منجر به صلاح، فلاح، رستگاری خانواده، فرزندان و مردم می‌شود مورد غفلت قرار گرفته است، لذا باید با توجه به شرایط امروز مورد توجه و تلاش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، رصد و پایش ساختار فرهنگی جامعه یک مجموعه به هم پیوسته است، خاطرنشان کرد: فرهنگ در همه ساحت‌ها و موضوعات خود باید مورد سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و پایش و مورد تعمیق قرار گیرد، زیرا جامعه ما با هویت فرهنگی خود فاصله بسیار گرفته است، در این راستا دشمن به دنبال جدا کردن جوانان و نوجوانان از ریشه هویتی شأن است، بنابراین راهی به جز مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی نداریم.

مرتضوی اضافه کرد: اقتصاد خانواده، معاشرت با اعضای خانواده، کسب رزق حلال، مصرف و توجه به تولیدات داخلی، تعلیم و تربیت، محیط زیست و ترافیک از جمله ساحت‌های مهم فرهنگ و نیازمند توجه و برنامه‌ریزی است.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها و شهرداری‌ها باید در این زمینه مسیر دیگری را در پیش بگیرند، در این راستا تصدی‌گری مردود و هدایتگری یابد محور اصلی در حرکت‌های فرهنگی مردمی باشد، اظهار کرد: بستر فضای مجازی فرصتی برای دشمن فراهم کرده است تا مردم را آماج حملات قرار دهد و موجب فاصله گرفتن آنها از مؤلفه‌های فرهنگی شود، بر این اساس ما نیز باید از همین بستر به عنوان یک فرصت و ظرفیت برای فراگیر شدن و توسعه آموزه‌های فرهنگی بهره ببریم.

استاندار اصفهان ادامه داد: تربیتی که در کنار نگاه به مسجد، محله، موثران فرهنگی و حوزه نخبگانی جامعه شکل بگیرد، همراه با ارتباط مؤثر است.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس که ذخیره تمام نشدنی است گفت: در حوزه فرهنگ هر گاه کسی به حوزه دفاع مقدس ورود می‌کرد، فضا و اتمسفر حاکم بر مجموعه جبهه‌ها آن را متأثر می‌کرد؛ اما معضل امروز ما این است که در حوزه‌های مختلف برای جوانان و نوجوانان کار تعریف نمی‌کنیم و در حوزه فرهنگ آنها را فقط به عنوان مخاطب از محصولات فرهنگی بهره مند می‌کنیم.

مرتضوی افزود: کسی افسر فرهنگی و فعال فرهنگی قلمداد می‌شود که در این عرصه نقش آفرین باشد، در این راستا راهی جز فعال کردن مساجد، کانون‌های فرهنگی و پشتیبانی از آنها نداریم، شهرداری‌ها نیز با ظرفیت قانونی و بضاعتی که دارند با برنامه‌ریزی محلی و منطقه‌ای باید گام اول را در این موضوع بردارند.

وی تصریح کرد: به جای تصدی‌گری، برنامه‌ریزی و اجرا در حوزه فرهنگ باید به سمت هدایتگری و پشتیبانی حرکت کنیم؛ اگر مجموعه‌های فرهنگی شهرهای مختلف مورد توجه قرار گیرد بسیاری از حرف‌های امروز که گرفتار آن هستیم، پیش روی ما نخواهد بود.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: توجه ویژه به مجموعه‌های فرهنگی کارآمد در شهر به عنوان تجربه اصفهان باید روی میز جلسات قرار گیرد، ظرفیت خوب کانون‌ها و مؤسسات فرهنگی کارآمد منشأ اثر در نیرو سازی و فعالیت‌های فرهنگی است، در این راستا توجه نکردن و تقویت نکردن آنها به نوعی محدود سازی تأثیرگذاری آنها است.

وی اظهار کرد: ظرفیت استان متأثر از فعالیت فرهنگی مجموعه شهرداری‌ها است که باید به نحو مطلوب در همه جای کشور مورد توجه قرار گیرد.

اصلاح سبک زندگی با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در مراسم اختتامیه نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان کشور اظهار کرد: روز گذشته در نخستین روز نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی، نشست‌ها و جلسات تخصصی مختلف پیرامون موضوعات مرتبط برگزار شد که ماحصل آن چندین مصوب و تأکیدی جمعی بود.

وی ادامه داد: در این راستا مقرر شد به فوریت جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی تخصصی میان رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی شهر در سطح کشور برگزار شود، با توجه به گذشت بیش از دو سال از عمر شوراهای دوره ششم این جلسات به صورت هر دو ماه یک‌بار برنامه‌ریزی خواهد شد تا زمان از دست رفته جبران شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از دیگر تأکیدات نشست‌های تخصصی روز گذشته، تبدیل نشست‌های هم اندیشی به مجمع مشورتی رؤسای های کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی شوراهای اسلامی شهر است که بر این اساس پس از اصفهان، دومین مجمع مشورتی به میزبانی شهر تبریز تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: فراهم کردن زمینه انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی از دیگر نتایج نشست‌های تخصصی روز گذشته بود که در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور اضافه کرد: نشست‌های هم‌اندیشی با هدف اصلاح سبک زندگی و اینکه بهترین اتفاق‌ها برای مردم رقم برخورد، برگزار می‌شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا