اخبار استان ها

پازل حمل‌ونقل شهری اصفهان/فرازونشیب مسیرهای دوچرخه‌سواری اراک

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، «فرازونشیب مسیرهای دوچرخه‌سواری اراک»، «بافت‌های فرسوده چالش فراروی مدیران شهر / ضرورت توجه به شاخص‌های کیفی محیط در فرایند احیا»، “نرخ‌های کرایه ۱۴۰۲ تاکسی‌های شهری اصفهان ابلاغ شد”، “ضرورت طراحی فضاهای پویا در شهرهای جدید”، “سمنان میزبان همایش راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر”، “چهره شهر به تصاویر شهدای کارگر مزین می‌شود”، ” پازل حمل‌ونقل شهری در اصفهان ۱۴۰۲”، “استخدام راننده پایه ۲ در اتوبوسرانی اصفهان”، “ارائه الگوی مدیریت تعارض در فرآیند بازآفرینی ضرورت دارد”، از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

فراز و نشیب مسیرهای دوچرخه‌سواری اراک

مدیریت شهری اراک از سال‌های گذشته با توجه به آلودگی هوا و افزایش ترافیک در سطح معابر این کلان‌شهر، طرح توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری را در دستور کار قرار داده، اما اجرای آن همواره با موانعی روبه‌رو بوده است.

سیاوش آقاخانی، کارشناس محیط زیست شهری در اینباره گفت: نبود زیرساخت‌ها و مسیرهای امن دوچرخه‌سواری به نحوی که برای تمام شهروندان در دسترس باشد یکی از مشکلاتی به‌شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته در شهر اراک با آن مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: طبق سیاست‌هایی که شهرداری اراک طی هشت سال گذشته در نظر گرفته، احداث مسیرهای امن دوچرخه‌سواری در سطح شهر در حال اجرا است و در این مدت مدیران نگاه‌های متفاوتی داشته‌اند.

این کارشناس محیط زیست شهری ادامه داد: برخی با توجه به استقبال نکردن شهروندان از این مسیرها، این کار را اتلاف منابع می‌دانند و معتقد هستند که این هزینه‌ها را می‌توان صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهر اراک پایه‌گذار طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو بود و استفاده از دوچرخه یکی از مهم‌ترین محورهای این کمپین به‌شمار می‌رفت، این حرکت یک انقلاب فرهنگی در استفاده نکردن از خودروهای شخصی بود که ابتدا در شهر ما و سپس در دیگر شهرهای کشور و حتی کشورهای همسایه مورد استقبال قرار گرفت.

این کارشناس محیط زیست شهری تاکید کرد: فرهنگ‌سازی نکردن ۷۰ درصد و نبود زیرساخت‌ها ۳۰ درصد بر استقبال نکردن شهروندان از مسیرهای دوچرخه‌سواری مؤثر است.

مهشاد نراقی، مسئول کارگروه حمل‌ونقل پاک شهرداری اراک می‌گوید: طی سال‌های اخیر توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری مورد توجه قرار نگرفته است و جلساتی که در گذشته از طرف وزارت کشور در زمینه تشکیل می‌شد، نزدیک به دو سال برگزار نشده است.

وی اضافه می‌کند: طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز که از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد دنبال می‌شد، طی سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مسئول کارگروه حمل‌ونقل پاک شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: از آنجا که شهروندان عادت کرده‌اند با خودروهای شخصی سفرهای خود را انجام دهند و تسهیلات و اقدامات شهرداری‌ها به منظور استفاده از دوچرخه و کاهش استفاده از خودرو چندان نبوده است، هنوز استقبال زیادی از مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهرها نمی‌شود.

بافت‌های فرسوده چالش فراروی مدیران شهر / ضرورت توجه به شاخص‌های کیفی محیط در فرایند احیا

بافت‌های فرسوده چالش فراروی مدیران شهر / ضرورت توجه به شاخص‌های کیفی محیط در فرایند احیا یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

بافت فرسوده شهرها در پی بی‌توجهی مدیران به صورت یک معضل و مسئله در شهر جلوه می‌کند و در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی شرایط نابسامانی دارد.

زینب حسینی، کارشناس شهرسازی در اینباره گفت: بافت فرسوده شهرها در پی بی‌توجهی مسئولان و مدیران شهر به صورت یک معضل و مسئله در شهر جلوه می‌کند و در زمینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی شرایط نابسامانی دارد.

وی افزود: مدیریت شهری نیز نگاه شایسته و عالمانه‌ای (برنامه‌ریزی منسجم و کارآمدی) برای حل معضلات این بافت نداشته است، در حالی که با تغییر رویکرد مسئولان و مدیران شهر به این بافت و با اعمال دیدگاه ارزشی و تاریخی به عنوان یک فرصت می‌توان ضمن رفع کردن معضلات موجود، در راستای استفاده بهینه از قابلیت‌های این مناطق و توسعه همه‌جانبه شهر گام‌های اساسی برداشت.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: بهسازی و نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری از چالش‌های مهم فراروی مدیریت شهری در کشورهای در حال توسعه است، شناسایی وضعیت کالبدی و عملکردی این بافت‌ها به منظور برنامه‌ریزی، مدیریت و نگهداری آنها از اقدامات اولیه و مهمی است که باید انجام شود. با وجود آنکه محدوده بافت فرسوده در شهرها قابلیت‌هایی در زمینه‌های کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دارد، دارای نارسایی‌هایی نیز در این زمینه‌ها است.

نرخ‌های کرایه ۱۴۰۲ تاکسی‌های شهری اصفهان ابلاغ شد

محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: نرخ‌های جدید کرایه انواع تاکسی‌های شهر در سال جاری پس از تصویب مراجع ذی‌ربط به سازمان تاکسیرانی ابلاغ شد.

ضرورت طراحی فضاهای پویا در شهرهای جدید

زهرا مهدوی، یک کارشناس شهرسازی گفت: طراحی فضاهای جدید در شهرهای تازه‌تاسیس باید با توجه به سلایق، علایق و فرهنگ مردمی که در این شهرها زندگی می‌کنند، انجام شود تا فضاهای خشک و بی‌روح تبدیل به فضاهایی پویا شود و سرزندگی به این شهرها بازگردد.

برگزاری همایش راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر

سیدمحمد قاسمی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان از برگزاری نخستین همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر با مشارکت شهرداری سمنان خبر داد.

چهره شهر به تصاویر شهدای کارگر مزین می‌شود

یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: علاوه بر اکران ۵۰ استرابورد با شعار «پای کار ایرانیم»، قاب مفاخر سطح شهر به تصاویر شهدای کارگر مزین خواهد شد.

پازل حمل‌ونقل شهری در اصفهان ۱۴۰۲

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: اولویت‌های اصلی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، حمل‌ونقل همگانی و بهبود آن، سیاست‌های کاهش ترافیک، افزایش ایمنی و هوشمندسازی سامانه‌های این حوزه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته اقداماتی انجام شد که در نظر داریم در سال ۱۴۰۲ تکمیل شود و توسعه یابد، تصریح کرد: خط یک قطار شهری اصفهان در دوران شیوع کرونا مسافران خود را از دست داده بود که بهبود خدمات، اطلاع‌رسانی و افزایش کیفیت این خط در دستور کار بوده است، لذا در صدد هستیم امسال طرح کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطارها از ۱۱ دقیقه به هشت دقیقه را اجرایی کنیم که برای اجرای این هدف نیازمند رام‌های جدید قطار شهری و آموزش نیروی انسانی و راهبران مترو هستیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه برای خط یک قطار شهری، توسعه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: توسعه این خط به سمت شاهین‌شهر در نظر گرفته شده است که تا دانشگاه صنعتی توسط شهرداری اصفهان و ادامه آن تا شاهین‌شهر توسط شهرداری این شهر احداث می‌شود.

استخدام راننده پایه ۲ در اتوبوسرانی اصفهان

سیدعباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: این شرکت از بین رانندگان پایه دو، با قرارداد «آموزش و دریافت گواهینامه پایه یک توسط شرکت اتوبوسرانی و فعالیت در خطوط با تعهد طبق ضوابط این شرکت» همکار می‌پذیرد.

اعزام آتش‌نشانان بندرانزلی به بیش از هزار مأموریت

مهرداد رضاپور، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرانزلی گفت: آتش‌نشانان و تیم‌های امداد و نجات این سازمان سال ۱۴۰۱ به ۱۶۹۱ عملیات اطفای حریق، امداد و نجات در حادثه و خدمات ایمنی اعزام شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۷۰ مورد افزایش داشته است.

ارائه الگوی مدیریت تعارض در فرآیند بازآفرینی ضرورت دارد

زهرا مهدوی، یک کارشناس شهرسازی گفت: تعارض میان ذی‌نفعان طرح‌های بازآفرینی شهری از دلایل ناسازگاری، اختلاف نظر و ناهماهنگی میان ذی‌نفعان است و مدیریت نکردن آنها مانع بهره‌گیری کامل از ظرفیت مشارکت و تحقق اهداف بازآفرینی می‌شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا