بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانتحلیل

معارفه شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور انجام شد /بررسی تحلیلی شرکت در آستانه عرضه اولیه

در این جلسه که در ساعت ٩ روز یکشنبه ١۶ خرداد ٩۵ برگزارشد ،موارد زیر توسط مدیران شرکت مطرح شد.

  • مالکیت ٩٩.٩٩ درصدی شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور به سرمایه گذاری امید تعلق دارد.
  • سرمایه شرکت ٢٣٠ میلیارد تومان می باشد که احتمالا تا آخر سال مالی جاری به ۴٠٠ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش خواهد یافت.
  • موضوع فعالیت شرکت: شامل مدیریت و سرمایه گذاری و مشارکت در کلیه طرح های صعنتی برق و انرژی ، ترانزیت و انجام معاملات و مطاالعات فنی و اقتصادی و مالی در زمینه برق و انرژی است.
  • پیش بینی سود هر سهم سال ٩۵ مبلغ ٢٧٠ ریال می باشد و سود سال قبل شرکت هم ٣٢٣ ریال سود به ازای هر سهم بوده است.
  • شرکت سرمایه گذاری امید در نظر دارد بخشی از سهام شرکت چادرملو، توسعه مسیر برق گیلان و نیروگاه برق سمنان را به شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور منتقل کند.
  • شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور  ١.۵ درصد تولید انرژی برق کشور را در اختیار دارد و در نظر دارد طی سه سال آینده این میزان را به ٣.۵ درصد برساند.
  • تعداد کل کارکنان شرکت ١۵ نفر می باشد که موجب چابکی شرکت خواهد شد.
  • منبع درآمد شرکت از تولید و توزیع برق می باشد که در سال ٩۴ هیچ افزایش نرخی نداشته اما با این حال سود شرکت به طور چشمگیری افزایش یافته است.
  • از نکات بسیار مهم شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور می توان به ضریب نقدشوندگی مطالبات از وزارت نیرو اشاره کرد که بیش از ٨٠ درصد می باشد. وصول مطالبات از وزارت نیرو از ریسک های مهم و بسیار تاثیرگذار شرکت های تولید برق می باشد. با توجه به سابقه طولانی مدیران شرکت و سهامدار عمده آن در وزارت نیرو  و روابط موجود، وصول مطالبات از وزارت نیرو به راحتی انجام می شود.  به طوری که در ۵ ماه اخیر ۵٠ میلیارد تومان از مطالبات شرکت وصول شده است و تا آخر دوره مالی سال جاری مابقی مطالبات هم وصول خواهد شد.
  • از زیر مجموعه های شرکت می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

ü      توسعه مسیر برق گیلان

ü      گهر انرژی سیرجان

ü      تدبیرسازان سرآمد

ü      مدیریت تولید برق گیلان

ü      شرکت مولد نیروگاهی هریس

ü      مولد برق کاسپین

  • وهور یک هلدینگ انرژی می باشد و رویه آن با شرکت های تولید برق نظیر دماوند متفاوت است. از مزایای شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

١)      تغییرات درآمد یک نیروگاه در سودآوری کلی شرکت زیاد تاثیرگذار نیست.

٢)      ضریب نقدشوندگی مطالبات بسیار بالاست.

٣)      پروژه های خاص شرکت از توجیه اقتصادی و فنی بالایی برخوردار است.

۴)      اکثر شرکت های زیرمجموعه با وزارت نیرو قرارداد ECA(توافق نامه تبدیل انرژی) امضا کرده اند. در این قرارداد شرکت سوخت را مجانی تحویل می گیرد و به برق تبدیل می کند و از بابت آن از وزارت نیرو پول دریافت می کند. این قراردادها برای شرکت سودآور است از این بایت که هیچ هزینه بهای تمام شده ای برای آن منظور نمی شود. این قراردادها ۵ ساله می باشد که درصورت اجرایی شدن سود شرکت را با افزایش همراه خواهد کرد.

۵)      اکثر هزینه های طرح های توسعه زیرمجموعه های شرکت از صندوق توسعه ملی با نرخ ۵ درصد و یا فاینانس با نرخ ٨ درصد و پایین تر تامین می شود که از آن می توان به عنوان مزایای شرکت نام برد.

  • هر یک متر مکعب گاز حداقل به ۴.۵ کیلو وات برق تبدیل می شود. حال با در نظر گرفتن قیمت خرید ٨٠ تومان به ازای هر متر مکعب گاز و در نظر گرفتن ۶۵ تومان به ازای هر کیلو وات برق، شرکت با مصرف ١ متر مکعب گاز و تبدیل آن به برق حدودا ٢١٢ تومان درآمد کسب خواهد کرد.
  • با فرض آزاد سازی قیمت ها و در نظر گرفتن قیمت های جهانی، به ازای مصرف هر متر مکعب گاز حدودا ۶١٢ تومان درآمد کسب خواهد شد.
  • ارزش جایگزینی شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در تاریخ ۵ خرداد و بر اساس ارزش نیروگاه دماوند، حدودا ٢٨٧ تومان ارزیابی شده است. به نظر می رسد سهم در قیمت های ٢٠٠-٢٢٠ تومان عرضه شود.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا