اخبار استان ها

فقر مراتع مهم‌ترین چالش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از چهارمحال و بختیاری، محمد محمودی امروز _پنجشنبه دهم خرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برکات سفرهای دولت شهید رئیسی در چهارمحال‌وبختیاری، تخصیص ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی به عشایر بود که در حال حاضر ۱۵۰۰ پنل خورشیدی با مشارکت شرکت تولید برق استان آماده سازی شده و ظرف همین یک ماه آینده بین عشایر استان توزیع خواهد شد.

وی افزود: چهارمحال‌وبختیاری بعد از فارس دومین استان عشایری کشور است، جمعیت حوزه عشایری استان ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر در قالب ۲۵ هزار ۱۱۰ خانوار برآورد شده است که یک میلیون و پانصد هزار رأس دام سبک را در اختیار دارند.

مدیر کل امور عشایر چهارمحال بختیاری ادامه داد: بیشترین جمعیت عشایر مربوط به شهرستان کوهرنگ با جمیعت ۶۰ هزار نفر است که بیشتر آن‌ها نیز قشلاق خود را در استان خوزستان می‌گذرانند و خدمات مورد نیاز آن‌ها نیز با همکاری خوزستان تأمین می‌شود.

محمودی اضافه کرد: با توجه به پراکندگی عشایر و کوهستانی بودن مناطق استان نگهداری و مرمت جاده‌های عشایری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ خوشبختانه در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته که بازگشایی جاده‌ای از طریق شرکت‌های پیمانکاری غیردولتی بود و با اضافه شدن سه دستگاه لودر در ناوگان عمرانی اداره کل امور عشایری استان عملیات بازگشایی مسیرها آغاز شد.

وی گفت: فقر مراتع به‌دلیل خشکسالی چند سال اخیر است همچنین ازدیاد جمعیت دام استان نسبت به مساحت مراتع از مهم‌ترین چالش‌های حوزه عشایری است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال بختیاری عنوان کرد: با تأسیس میدان دام اقدام مناسبی در جهت معیشت عشایر استان صورت می‌گیرد، در حال حاضر با انجام جای یابی میدان دام و مطالعات مربوط به آن انتظار می‌رود اصلاحات انجامی در سازمان امور عشایر کشور تا پایان همین ماه تصویب نهایی شود.

محمودی بیان کرد: در مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور ۱۰ میلیارد تومان برای پل خورشیدی گزستان منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ اختصاص داده شد و با توجه به این‌که این منطقه یک شاهراه حیاتی عشایر استان برای کوچ به استان خوزستان محسوب می‌شود، امیدواریم تا ظرف مدت کاری تعیین شده مراحل تکمیل پایه‌های پل و سپس عرشه آن را به اتمام رسد.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۰ میلیارد بودجه برای جاده پنبه کار اختصاص داده شده است که پس از انجام مطالعات لازم وارد مرحله مناقصه می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال بختیاری خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۹۰ میلیارد بودجه برای آب شرب سالم عشایر و دام‌ها نیازمند است که سه میلیارد تومان از سفر اول و پنج میلیارد تومان در سفر دوم رئیس‌جمهور برای این موضوع اختصاص داده شده است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا