اخبار استان ها

گلستان، دیار آبشارها و غارهای حیرت‌انگیز/ «کبودوال» تنها آبشار تمام خزه‌ای دنیا

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از گلستان، این استان به دلیل قرارگیری در منطقه جلگه‌ای از آب و هوای مناسب و طبیعت متنوعی و مطلوبی برخوردار است، در گذشته این منطقه به واسطه جنگل، کوه و هوای مرطوب از بارندگی زیادی برخوردار بود، هرچند که امروزه به دلیل خشک‌سالی از میزان آب منابع زیرزمینی این منطقه کاسته شده اما آبشارهایی در نقاط مختلف این استان قرار دارد که به جز رونق خاک این خطه باعث ایجاد یک جاذبه طبیعی و استقبال گردشگران برای حضور در این مناطق شده است.

در این گزارش همراه ما باشید تا با آبشارها و غارهای شگفت‌انگیزی که در این دیار وجود دارد و چشم هر گردشگری را به خود خیره خواهد کرد، آشنا شوید.

آبشار لوه: نخستین آبشاری که توانسته نام خودش را در بین آبشارهای بزرگ کشور مطرح کند، لوه است، این آبشار در ۲۰ کیلومتری گالیکش و در پنج کیلومتری جاده اصلی گلستان – مشهد و در کنار روستایی به همین نام و در جنگلی انبوه با درختان پهن‌برگ واقع شده است، مجموعه آبشارهای لوه از چندین آبشار کوچک و بزرگ به‌صورت پلکانی تشکیل شده است که هر کدام آن‌ها، حوضچه‌هایی را تشکیل داده‌اند، هم‌جواری این آبشار با پارک ملی گلستان و شاهراه تهران- مشهد، در کنار طبیعت زیبا و هوای لطیف آن، ارزش جهانگردی ویژه‌ای به آن بخشیده است.

گلستان، دیار آبشارها و غارهای حیرت‌انگیز/ «کبودوال» تنها آبشار تمام خزه‌ای دنیا

«کبودوال» تنها آبشار تمام خزه‌ای دنیا: آبشار کبودوال یکی دیگر از آبشارهای استان گلستان است که با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توان به آن رسید، این آبشار در چهار کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد کتول و در عمق دره‌ای از جنگل‌های انبوه قرار دارد، کبودوال که تنها آبشار تمام خزه‌ای دنیا به شمار می‌رود، از چشمه‌های جنوبی ارتفاعات تشکیل شده و دارای آبی زلال، شفاف و قابل آشامیدن است.

آبشار گلستان: یکی دیگر از آبشارهای استان که دیدنش خالی از لطف نیست، آبشار گلستان است، این آبشار در بالا دست گردشگاه پارک ملی گلستان واقع شده است، ارتفاع آبشار حدود ۱۹.۵ متر و دارای آب همیشگی است، اگر زائر امام رضا (ع) هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این آبشار دیدن کنید.

آبشار زیارت: این آبشار در ۱۸ کیلومتری شهر گرگان و در پنج کیلومتری جنوب روستای زیارت واقع شده است، آبشار زیارت در مسیر یکی از شعبات فرعی رودخانه خاصه‌رود قرار دارد، این رود از ارتفاع حدود ۱۶ متری به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد، این آبشار در فصول بهار و تابستان، محل بازدید و گردش مردم منطقه و سایر مسافران از تمام نقاط کشور است.

گلستان، دیار آبشارها و غارهای حیرت‌انگیز/ «کبودوال» تنها آبشار تمام خزه‌ای دنیا

آبشار رنگو: آبشار رنگو در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده است، این آبشار که بستری نیم‌دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است و حدود هفت متر ارتفاع دارد.

شیرآباد عروس آبشارها: مجموعه غار و آبشارهای شیرآباد به‌عنوان یک اثر طبیعی ملی، به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است، غار و آبشارهای شیرآباد در شهرستان رامیان و در نزدیکی شهر خان‌ببین واقع شده‌اند، از خان‌ببین به روستای شیرآباد حدود پنج کیلومتر به سمت جنوب راه دارد، بعد از روستای شیرآباد و گذشت سه کیلومتر از جاده آسفالته، راه مالرویی وجود دارد که به سمت آبشارها پیش می‌رود، آبشار اول ۲۵ متر ارتفاع و ۸۱ متر عمق و آبشار دوم آن ۱۲ متر ارتفاع و ۸۰ متر عمق دارد و به عنوان و عروس آبشارهای منطقه نیز شناخته می‌شود.

آبشار باران کوه: در میان آبشارهای استان گلستان، باران کوه یکی از زیباترین مکان‌های استان گلستان است که به علت مسیر طولانی پیاده‌روی و دسترسی سخت‌تر، همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است، باران کوه در ارتفاعات جنگل شصت کلاً واقع است، مسیر آبشار باران کوه تا نخستین رودخانه را می‌شود با ماشین رفت، هر چند جاده خاکی و ناهموار است اما بهتر است این مسیر را با ماشین طی کنید، چرا که بعد از رودخانه چیزی در حدود دو و نیم الی سه ساعت پیاده‌روی دارد، همین پیاده‌روی طولانی و دور بودن مسیر باعث می‌شود خیلی‌ها نتوانند از این آبشار دیدن کنند، برای رفتن به این آبشار، حضور راه بلد محلی را توصیه می‌کنیم.

گلستان، دیار آبشارها و غارهای حیرت‌انگیز/ «کبودوال» تنها آبشار تمام خزه‌ای دنیا

درکنار این آبشارها، گلستان از غارهایی در دل کوه برخوردار است که همواره مورد توجه طبیعت‌گردان قرار دارد، غار پیرباد از جمله این اماکن بکر و شگفت‌انگیز استان است.

غار پیر باد: به وسیله آب در سنگ‌های آهکی ایجاد شده که البته هم اکنون از آب در آن اثری نیست، در داخل غار مخصوصاً در راهرو آغازین استخوان حیوانات زیادی موجود است، غار به‌صورت دالانی مدور با قطر یک و نیم متر آغاز می‌شود و با همان شکل و با پیمایش به سمت انتهای غار تنگ‌تر می‌شود، به‌صورتی‌که در قسمت‌های پایانی به‌سختی می‌توان گذر کرد.

غار آبریز طلا کوهی مینودشت: این غار طبیعی بر اثر جریان آب در زیر آبشاری که هم اکنون از آن اثری نیست به وجود آمده است، اما به‌دلیل وجود سنگ‌های لایه‌ای آهکی از چند نقطه ریزش کرده و مسیر اصلی آب هم اکنون پس از ۹ متر بسته است، به‌دلیل ریزش آب از بلندی و ایجاد غار احتمالاً آبریز نام گرفته و طلا کوهی هم به‌دلیل وجود آثار باستانی در دنباله آن می‌گویند.

غار پلنگ آرام فاضل‌آباد: این غار در نزدیکی روستای محمدآباد در شهر فاضل‌آباد و در حوزه شهرستان علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان واقع است، تک چاه طبیعی و فاقد غار سنگ است، چاه پلنگ آرام چهارمین غار عمودی کشور (چاه طبیعی) به عمق ۱۱۵ متر با تلاش تیم هشت نفره غارنوردان استان گلستان کشف، پیمایش و رول‌کوبی شده است، غارهای عمودی یا چاه طبیعی کاملاً عمودی و در دهلیز یا دهنه چاه و در طول آن هیچ جایی برای گذاشتن پا و رفتن به داخل آن وجود ندارد و داخل آن کاملاً صاف و خشک است، در این غار یک اسکلت سگ و یک اسکلت قاطر پیدا شده است، دهانه ورودی چاه با دو سنگ بزرگ که نیمی از دهانه چاه را مسدود کرده‌اند به شکل قابل توجهی خطرناک پوشیده شده است و احتمال سقوط در چاه وجود دارد.

گلستان، دیار آبشارها و غارهای حیرت‌انگیز/ «کبودوال» تنها آبشار تمام خزه‌ای دنیا

غار جهان‌نما: این غار در منطقه حفاظت شده جهان‌نما در استان گلستان قرار دارد و به همین دلیل از چشم‌انداز زیبایی هم برخوردار بوده و جزو جاذبه‌های طبیعی این منطقه است.

غار سید رشید: این غار از جاذبه‌های گردشگری گالیکش است، غار سید رشید روی یک صخره بزرگ سنگی قرار دارد که شکل دهانه ورودی آن نامنظم بوده و در حدود شش متر ارتفاع دارد و در حدود ۳۰/۴ سانتیمتر عرض و در حدود ۹ متر عمق دارد و در حدود یک کیلومتری جنوب شرقی روستای سر حمام در دهستان فارسیان بخش گالیکش شهرستان مینودشت قرار دارد، اطراف غار سید رشید دارای پوشش جنگلی و بر نمای ورودی آن چشم‌انداز زیبای ترسیم کرده است.

غار پشمکی رامیان: غار پشمکی رامیان در روستایی به نام پا قلعه واقع شده است، در مسیر راه غار درختان و رودخانه‌های زیبای وجود دارد، این غار تنها یک دهانه برای ورود دارد، طول غار ۲۵ متر و عمق آن سه متر و یکی از جذابیت‌های غار را می‌توان در درون آن مشاهده کرد، خزه‌های موجود در درون غار به زیبایی آن افزوده است.

غار دیو سفید: غار شیرآباد طبیعی و دیدنی یک غار طبیعی است که بشر در ساخت آن نقشی نداشته است، یک غار آبی و رودخانه‌ای که طول آن به حدود ۲۳۵ متر می‌رسد و قطر دهانه آن ۹-۱۵ متر اندازه‌گیری شده است، در کف این غار آب سردی جاری است که حدود ۱۰-۱۱ درجه سانتیگراد دما دارد، این غار به دیو سفید نیز معروف است، این غار زیستگاه مناسبی برای بعضی از گونه‌ها از جمله سمندر کوهستانی ایرانی است، این غار اندکی بالاتر از آبشارهای شیرآباد واقع شده و به همین نام نیز معروف است، قسمت اعظم غار شیرآباد تاریکی مطلق است و در انتهای آن چشمه‌ای وجود دارد.

گلستان، دیار آبشارها و غارهای حیرت‌انگیز/ «کبودوال» تنها آبشار تمام خزه‌ای دنیا

«کیارام» قدیمی ترین غار در گلستان: غار کیارام قدیمی‌ترین غار در گلستان یا غار وسط دل دل در شش کیلومتری ضلع شرقی روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان، بخش گالیکش شهرستان مینودشت قرار گرفته است، در جلوی غار یک رودخانه فصلی وجود دارد که هفت متر پایین‌تر از کف غار است، ارتفاع دهانه غار در بلندترین نقطه در حدود ۲۴۰ سانتیمتری و کمترین ارتفاع در انتهای آن حدود ۲۰ سانتیمتری است، عمق غار در حدود ۲۴ متر است، از سقف غار قطرات آب می‌چکد که در نتیجه آن یک بستر آهکی را تشکیل داده است، این غار متعلق به دوره پارینه سنگی میانه (حدوداً ۱۰۰ هزار سال ق. م) است.

غار حمام خدایی: غار حمام خدایی پدیده‌ای خاموش در گلستان که واقع شرق روستای پنو، از توابع گالیکش و در مجاورت دره کم‌عمقی، مشهور به اریبی قرار دارد، این غار یکی از جاذبه‌های گردشگری گالیکش به حساب می‌آید که درون آن چشمه‌ای پرآب واقع شده و در زمستان‌ها آب آن گرم و در تابستان‌ها خنک است، مردم روستا در گذشته، به دلیل ساختار خاص غار، در زمستان‌ها از آن به‌عنوان حمام استفاده می‌کردند، در تابستان‌ها نیز از آب جمع شده مقابل غار برای مصارف آشامیدنی و خوراکی بر می‌داشتند.

غار سم: غار سم دومین غار عمیق کشور با عمق ۳۷۵ متر با عنوان «سم» در ارتفاعات شرقی کوه خواجه قنبر روستای دوزین بخش گالیکش استان گلستان کشف شده است، غار سم زیبا و منحصربه‌فرد طبیعی در ارتفاعات ۱۷۰۰ متری کوه خواجه قنبر در منطقه نامیج گالیکش از توابع شرق گلستان واقع شده است، جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبای این غار ناشناخته، بهشتی برای طبیعت گردان و کوهنوردان و علاقمندان به رشته‌های غارنوردی فراهم کرده است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا