اخبار استان ها

جهاد تبیین پاشنه آشیل فعالیت‌های دانشگاهی کشور است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از قزوین، سیدعلی قاسم‌زاده عصر امروز _یکشنبه، بیستم خرداد_ در مراسم معارفه جانشین خواهران حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: بسیج دانشجویی چشم بینای نظام در محیط‌های علمی است و بزرگ‌ترین وظیفه بسیج دانشجویی پیگیری دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

وی افزود: اگر در این چند سال اخیر چند دغدغه مهم مقام معظم رهبری را در مسائل کشور و جهان پیگیری کنیم، به چند محور می‌رسیم و بسیج دانشجویی در این حوزه هم باید به نظام کمک کند و هم به دانشگاه و مسئولان فرهنگی دانشگاه.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری که همیشه از این زاویه مشکل داشتیم، بحث جهاد تبیین است که رهبر معظم انقلاب هم آن را فریضه عینی، فوری و واجب دانستند که باید تحقق این مهم را پیگیری کنیم.

کم‌کاری در تبیین رسانه‌ای خدمات دولت و نظام

قاسم‌زاده تصریح کرد: یکی از نقاط ضعفی که باعث شکست ما در جنگ شناختی و منجر به اغتشاشات سال ۱۴۰۱ و استمرار این اغتشاشات در قالب فضاهای رسانه‌ای شد، بی‌توجهی به وظیفه اصلی یعنی جهاد تبیین است و فکر می‌کنم با همه حجم خدمتی که اتفاق افتاده، در حوزه تبیین رسانه‌ای خدمات نظام و دولت کم‌کاری صورت گرفته است.

وی افزود: بنابراین باید قرارگاه جهاد تبیین در بسیج دانشجویی شکل بگیرد و به این حوزه ورود پیدا کند. امروز اگر دستاوردهای نظام را بیشتر در محافل و رسانه‌ها با زبان و قلم اشاره می‌کردیم، قطعاً این همه هجمه به انقلاب اسلامی وارد نمی‌شد؛ بنابراین موضوع جهاد تبیین پاشنه آشیل فعالیت‌های دانشگاهی کشور است.

نماینده عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین ادامه داد: حتی گاهی در محافل خصوصی و عمومی نمی‌توانیم به خوبی تبیین کنیم که چه کار کردیم و انقلاب چه دستاوردهایی برای مردم داشته است تا بعد از آن بتوانیم مردم را توجیه کنیم که طرفدار جریان انقلابی باشند که توانست کشور را به پیش ببرد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در همین انتخابات هم با چالش تبیین درگیریم، گفت: این خط تحریفی که از سوی جریان‌های غیرهمسو با جریان انقلاب به ویژه از سوی اصلاح‌طلبان ایجاد شد، موجب انحراف در شناخت مردم شد که امروز آن را مشاهده می‌کنیم.

وی دغدغه دیگر رهبر معظم انقلاب را موضوع جمعیت و فرزندآوری دانست و افزود: اینکه امروز ۱۲ میلیون نفر از جوانان جمعیت در فکر ازدواج نبوده و یا قادر به ازدواج نیستند، یک آسیب جدی است که بخشی از علل آن به مسائل فرهنگی و بی‌توجهی به این صورت‌مسئله برمی‌گردد.

برنامه‌ریزی برای رشد فرهنگ فرزندآوری از وظایف بسیج دانشجویی است

قاسم‌زاده ادامه داد: اگر از فرصت کلیدی خود در ۱۰ سال پیش رو خوب استفاده نکنیم، کشورمان در سال‌های آتی به کشور پیری بدل خواهد شد و به پیری جمعیتی که در کشورهای اروپایی و ژاپن می‌بینیم، گرفتار خواهیم شد. البته در کشور ما نرخ زادوولد منفی نیست و نزدیک به یک‌درصد است، اما به سرعت پایین‌تر می‌آید و این آمار برای آینده کشور خطرآفرین است.

وی یادآور شد: به اعتقاد بنده یکی از وظایف جدی بسیج دانشجویی که جلوه مردمی بودن نظام در دانشگاه‌های ما هستند، برنامه‌ریزی برای رشد فرهنگ زادآوری و فرزندآوری است.

نخستین وظیفه بسیج دانشجویی اثرگذاری در دانشگاه است

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین اثربخشی و اثرگذاری بسیج دانشجویی در محیط دانشگاهی را از دغدغه‌های دیگر رهبر انقلاب برشمرد و گفت: با وجود اینکه خیلی دوست داریم مسائل کلان استانی و کشوری اعم از سیاسی و فرهنگی را بررسی و پیگیری کنیم، اما نخستین وظیفه بسیج دانشجویی اثرگذاری در محیط دانشگاهی است.

قاسم‌زاده اضافه کرد: وقتی در کشور مرجعیت داریم، چرا آدم‌های بیشتری را تربیت نکنیم که در محیط زندگی خودشان اثربخشی بیشتری داشته باشند، اگر ۱۰۰ نفر دانشجوی پای کار تربیت کنیم، این‌ها در بدنه جامعه تزریق می‌شوند و می‌توانند در خانواده‌ها و جامعه اثربخش شوند.

وی ادامه داد: وجود شبکه نخبگانی در بدنه دانشگاهی بهترین فرصت ما برای اثرگذاری در جامعه است و ما داریم این فرصت را از دست می‌دهیم. بحث مسئولان پای میز مطالبه برنامه جذابی است، اما اگر پیوست اجرایی و فرهنگی برای این کار نداشته باشیم، همین برنامه هم شکست می‌خورد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) تصریح کرد: می‌توانیم گزارشی بدهیم مبنی بر اینکه چند جلسه مطالبه‌گری برگزار کردیم، اما بعد مطالبات آن باید چه باشد، باید به دنبال پیوست این مطالبه‌گری که ایجاد فضای جدید در محیط علمی است، بگردیم و باید در این زمینه بیشتر کار شود.

قاسم‌زاده افزود: بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) برنامه و کارنامه اجرایی و عملیاتی خود را سال به سال ارائه دهند و مبتنی بر آن‌ها عملکردشان را مکتوب کنند تا با یک نگاه تطبیقی سال به سال تحولات بسیج دانشجویی را بررسی کنند تا متوجه شوید که سیر شما صعودی بوده یا نزولی و بررسی این موضوع به مدیریت بهتر مسیر می‌انجامد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا