اخبار استان ها

استقرار توده هوای گرم و مرطوب در گیلان/ بارش های همرفتی تا هفته آینده ادامه دارد

محمد دادرس در گفتگویی در گیلان اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده جوی غالباً پایدار و استقرار توده هوای گرم و مرطوب در گیلان است، بر این اساس تا ۳۶ ساعت آینده، آسمانی صاف تا قسمتی ابری و احتمال مه پیش بینی می‌شود.

وی افزود: مطابق هشدار سطح زرد هواشناسی صادر شده، از فردا جمعه تا سه شنبه هفته آینده به سبب شکل‌گیری ناپایداری‌های همرفتی، ضمن افزایش ابر، در برخی نقاط رگبار و رعد و برق و وزش باد به ویژه (ارتفاعات و دامنه‌ها، موقتی شدید) و در مناطق مستعد بارش تگرگ و با توجه فعالیت کانون‌های گرد و خاک در اطراف منطقه، در برخی نواحی آسمانی غبارآلود دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی منطقه‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها به ویژه محورهای کوهستانی و کاهش دید افقی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال جاری شدن سیلاب موقتی، احتمال لغزش و رانش، سقوط سنگ، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و سازه‌ها و برخورد صاعقه از اثرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

دادرس تصریح کرد: شهروندان و گردشگران طی این مدت از توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مناطق مرتفع خودداری کنند.

وی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگوار انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از کوهنوردی در مناطق کوهستانی و عشایر از جابه‌جایی و کوچ اجتناب کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: طی این مدت مدیریت ورودی و خروجی زمین‌های کشاورزی و شالیزارها و تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف کشاورزی، احتیاط در ترددهای جاده‌ای به ویژه محورهای کوهستانی، محکم کردن سازه‌های موقت، تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و هنگام وقوع رعدوبرق پناه گرفتن در مکان‌های امن و سرپوشیده ضروری است.

دادرس افزود: طی این مدت شرایط برای ورود خروج کشتی به بندر مناسب و برای عملیات‌های لایروبی و یدک کشی طی شنبه تا دوشنبه هفته آینده، گاهی با احتیاط مناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرایط برای تخلیه و بارگیری غلات به دلیل رگبار احتمال رگبار طی شنبه تا دوشنبه هفته آینده برخی نقاط نامناسب است، تاکید کرد: شرایط دریا برای شنا در روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده گاهی با احتیاط مناسب خواهد بود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا