ساخت نخستین رام قطار سفارش ایران در چین به پایان رسید
به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران، عبدالمطهر محمدخانی درباره آخرین وضعیت قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن برای مترو، اظهار کرد: پس از انجام مقدمات قانونی، عملیات ساخت اولین رام قطار شامل هفت واگن با تمام جزئیات در چین به پایان رسید.
وی افزود: این قطار در سفر اخیر هیئت ایرانی، مورد بررسی و بازدید نمایندگان مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به ساخت اولین رام از واگنهای جدید متروی تهران در چین، اضافه کرد: در نمونه ساختهشده تمام جزئیات بیرونی، موضوعات مرتبط با سیستم کشش و تعلیق، تجهیزات الکترونیک، ایمنی و طراحی داخلی به دقت مورد توجه قرار گرفت.
محمدخانی اضافه کرد: هیئت ایرانی نیز ضمن بازدید از این نمونه، اصلاحات جزئی احتمالی و تأییدیههای لازم برای تولید انبوه واگنهای بعدی را صادر کرد.
وی در تشریح ویژگیهای واگنهای جدید متروی تهران، تصریح کرد: این قطارها از جنس آلیاژ آلومینیوم تقویت شده است، در طراحی جدید موضوع ایمنی مورد توجه قرار گرفته است و قطارهای جدید تا پنج برابر مقاومتر از نمونههای قدیمی در برابر تصادف یا سوانح احتمالی ساخته شدهاند؛ استفاده از آلیاژ آلومینیوم، موجب سبکتر شدن وزن قطار و همچنین افزایش دوام و پایداری آنها میشود.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به تجهیزات این قطارها در برابر حریق، عنوان کرد: علاوه بر سنسورهای هوشمند تشخیص دود درون کابین، قطارهای جدید به سیستم تشخیص دود در تونلهای زیرزمینی هم مجهز هستند که میتواند تا حد فراوانی به افزایش ایمنی مسافران کمک کند، همچنین فضای لازم برای استفاده اشخاص دارای معلولیت و ویلچری از امکانات مترو، تهیه شده است.
محمدخانی درباره زمانبندی تحویل واگنها تاکید کرد: همانطور که میدانید ۵۶ واگن ابتدایی محموله به طور کامل در چین ساخته شده است و بهصورت CBU (ساخته شده به صورت کامل) وارد کشور خواهد شد، از این تعداد عملیات ساخت یک رام قطار شامل هفت واگن هماکنون به پایان رسیده است.
وی افزود: ۱۰ رام قطار (شامل ۷۰ واگن) نیز بهصورت CKD (قطعات منفصله) وارد کشور شده است و در کارخانه واگنسازی تهران مونتاژ خواهد شد.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه همزمان با عملیات ساخت واگنها در چین همکاران ما در واگنسازی تهران مشغول تجهیز کارگاه و آمادهسازی کارخانه برای ساخت و مونتاژ واگنهای جدید هستند، تاکید کرد: ۷۲ رام قطار باقیمانده نیز با داخلیسازی بیش از ۷۰ درصد در تهران ساخته خواهد شد.
محمدخانی با اشاره به تعداد واگنهای موجود در خطوط تونلی پایتخت، گفت: در تمام ۲۰ سال گذشته تنها کمی بیشتر از ۱۰۰۰ دستگاه واگن برای متروی پایتخت خریداری شده است و با اجرایی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن و ورود واگنهای جدید، ظرفیت حمل مسافر تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت، این به معنای سرفاصله بسیار کمتر حرکت قطارها و امنیت و آرامش بیشتر شهروندان در استفاده از این مُد حملونقلی است.
وی گفت: پس از دریافت تأییدیههای فنی از طرف هیئت ایرانی، هرچه سریعتر عملیات ساخت و مونتاژ دیگر واگنهای جدید به پایان میرسد و وارد خطوط میشود تا زمینه افزایش کارآمدی خطوط متروی پایتخت و جلب رضایت شهروندان فراهم شود.
منبع خبر : ایمنا