اخبار استان ها

لزوم نگاه واقع‌بینانه به فرایند زمانی صدور مجوز ساخت‌وساز در قم

مسعود میلانی در گفتگویی در قم با اشاره به اینکه در تمام کشورها اخذ مجوز ساخت و ساز مستلزم طی کردن یک بازه زمانی منطقی است، اظهار کرد: اینکه بگوییم دو هفته‌ای مجوز ساخت‌وساز صادر می‌کنیم، اما تبعات ناشی از آن را مطرح نکنیم، به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.

وی افزود: منظور از دو مرحله‌ای کردن صدور مجوز ساخت و ساز این است که در مرحله نخست بر اساس ضوابط طرح تفصیلی بدون نقشه پروانه صادر شود.

مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی شهرداری قم خاطرنشان کرد: واقعیت این است که صدور مجوز ساخت‌وساز بدون نقشه می‌تواند مشکل‌ساز شود، چراکه شهروند ممکن است گمان کند همین مجوز برای شروع فرایند ساخت کافی است.

میلانی ادامه داد: حتی مشاهده شده در مواردی که نقشه معماری تهیه شود اما نقشه سازه وجود نداشته باشد، پس از صدور پروانه مشکلاتی برای شهروند رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: مسئله فرایند ساخت‌وساز نباید نگاه سطحی داشت و گرفتار مانورهای تبلیغاتی شد، چراکه این مسئله با منافع، ایمنی و کیفیت زندگی شهروندان گره خورده است.

مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی شهرداری قم اضافه کرد: باید در نظر داشته باشیم، نیت از پروانه گرفتن اجرای ساخت‌وساز است و اگر قرار باشد پروانه ساختمانی دو هفته‌ای صادر شده و تنها سندی برای خرید و فروش باشد، نوعی تسهیل دلالی است.

میلانی گفت: اینکه مدرکی دست افراد می‌دهید که با این سود انباشته ایجاد می‌کنند، مشکلی از تولید مسکن حل نخواهد کرد؛ اگر ما مدافع ساخت و ساز هستیم باید کاری کنیم که مجوز گرفتن بلافاصله منجر به ساخت شود.

وی با اشاره به اینکه در دو مرحله‌ای کردن صدور پروانه وقفه فنی پیش می‌آید، افزود: اینکه ارتباط کاملی میان چهار مهندس در تخصص‌های مورد نیاز ساخت‌وساز در جریان صدور پروانه وجود داشته باشد، مسئله مهمی است که از مشکلات بعدی پیشگیری می‌کند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا