اخبار استان ها

قیمت‌گذاری آب کشاورزی و صنعت در قزوین بر اساس عرضه و تقاضا

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از قزوین، منصور ستوده امشب _یکشنبه بیست‌وچهارم تیر_ در دومین جلسه سازگاری با کم‌آبی استان با تأکید بر این موضوع که طرح سازگاری با کم آبی یک طرح ملی است، اظهار کرد: اجرای طرح‌های تعادل بخشی از جمله انسداد چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح الگوی کشت از جمله پروژه‌های تعریف شده در طرح سازگاری با کم آبی هستند.

وی اضافه کرد: باز تخصیص پساب در واحدهای صنعتی، جداسازی آب شرب از فضای سبز، تعیین تکلیف چاه‌های فرم یک و پنج در استان و همچنین تعیین سقف کف‌شکنی چاه‌ها بر اساس مصوبه وزارت نیرو از دیگر طرح‌های این حوزه هستند که اجرای آنها با هدف نجات آبخوان دشت قزوین نیازمند عزمی جدی است.

دبیر کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان قزوین با بیان اینکه با همراهی و همکاری کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط و مشارکت عموم بهره‌برداران منابع آبی میسر خواهد شد، گفت: بازار سهم آب در استان اجرایی شده و کشف قیمت و ارزش اقتصادی هر مترمکعب آب برای حوزه‌های کشاورزی و صنعت بر اساس عرضه و تقاضای موجود صورت گرفته است.

فرونشست ۱۷.۵ سانتی در دشت قزوین

ستوده ادامه داد: بنابراین ضروری است جهت جلوگیری از تخلفات در حوزه مبادله منابع آبی، نرخ خسارت بر آبخوان دشت قزوین نیز تغییر کند تا متقاضیان و بهره‌برداران برای تأمین آب مورد نیاز خود به جای اقدامات غیر مجاز از طریق بازار سهم آب و در چارچوب قوانین و مقررات اقدام کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به آمار ارائه‌شده توسط سازمان زمین‌شناسی کشور مبنی بر نرخ فرونشست ۱۷.۵ سانتی متری دشت قزوین، وزارت نیرو اقدام به صدور و ابلاغ بخش‌نامه تعیین سقف کف‌شکنی با هدف پیشگیری از افزایش نرخ فرونشست در دشت‌های کشور کرده است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آبی استان قزوین افزود: سقف مجاز کف‌شکنی در آبرفت فقط یک‌بار برای هر چاه و برابر با حداکثر میزان ۱۰ درصد پایین‌تر از عمق چاه مندرج در آخرین پروانه بهره‌برداری اصلاح و تعدیل شده و تا سقف ۱۵ متر است که با توجه به میزان فرونشست دشت قزوین، این بخشنامه باید با جدیت در استان و به ویژه در شهرستان تاکستان و بویین‌زهرا اجرایی می‌شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا