به گزارش پایگاه خبری دسرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران شاتا، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر و معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود:در میان کشفیات کالاهای قاچاق در سال های گذشته متأسفانه بعضاً با قاچاق قطعات یدکی خودرو و یا مشاهده اجناس نامرغوب در بازار مواجه بوده ایم. وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در اولین اقدام برای مبارزه با این امر طی بخشنامه ای به تأمین کنندگان اصلی قطعه یدکی خودرو که دو شرکت ساپکو و سازه گستر می باشد، اعلام کرده در تهیه و تأمین قطعات مورد نیاز به اصالت کالا از بابت اینکه قاچاق نباشد و همانطور کیفیت آنها توجه بیشتری کنند. خسروتاج گفت: در قدم دوم و همزمان در جلساتی با شرکت های مشمول ارائه خدمات پس از فروش، همچون سایپا یدک، ایساکو، گواه، دنا، گروه بهمن، رنو پارس و مزدا یدک اعلام شد که در ارائه خدمات پس از فروش در تعمیرگاه های تحت مدیریت خود دقت لازم را داشته باشند تا کالاهای قاچاق و غیر استاندارد مشاهده نشود. وی افزود: صنعت قطعه سازی خودرو امروز با حدود تقریبی ۲۷۰ هزار نفر شاغل و ارزش تولیداتی نزدیک به ۲۱۰ هزار میلیارد ریال ( ۲۱ هزار میلیارد تومان) از جمله صنایعی است که چنانچه بخواهیم در ساخت داخلی قطعات عمق بیشتری بوجود آوریم بایستی برای سرمایه گذاری و توسعه انها تشویق ها و انگیزه های جدیدی را ایجاد کنیم. برپایه این گزارش ،پیش از این هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو، ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی در سال ۲۰۱۴ در ایران را ۲۳ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: سهم قابل توجهی از این ارزش به حوزه خودروهای سواری مربوط می شود و سهم فروش قطعات از آن در حدود پنج میلیارد دلار است. مدیرعامل شرکت ایران خودرو، پیش بینی کرده است که ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی در کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد.