اخبار استان ها

آواری که سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران، روز گذشته بود که خبری مبنی بر ریزش بخشی از سقف یک مدرسه دخترانه در ناحیه چهار شهر اصفهان با بیش از ۴۰ سال قدمت در رسانه‌ها منتشر شد و نگرانی‌های بسیاری از افراد را برانگیخت‌.

در پی رخداد این حادثه، پنج نفر از دانش‌آموزان دچار مصدومیت و به مرکز درمانی اعزام شده بودند و مقرر شد قرار شد اداره‌کل آموزش و پرورش در اسرع وقت مدرسه جایگزین برای این واحد آموزشی را تعیین کند و دانش آموزان در مدرسه جدید ادامه تحصیل دهند.

بیش از ۸۰۰۰ کلاس درس در استان اصفهان تخریبی است

در همین راستا روز گذشته منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفتگویی اظهار کرد: صبح امروز شاهد ریزش بخشی از کاه‌گل سقف یکی از کلاس‌های درس طبقه همکف مدرسه مقطع متوسطه دخترانه در خیابان ولیعصر اصفهان ناحیه چهار آموزش پرورش بودیم.

وی افزود: بلافاصله عوامل اورژنس در محل حاضر شدند و نسبت به انتقال پنج مصدوم به مرکز درمانی اقدام کردند که چهار نفر از دانش آموزان پس از ارائه خدمات درمانی و فوریتی ترخیص شدند و یک نفر برای ادامه درمان در بیمارستان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: این مدرسه قدمت بیش از ۴۰ سال داشت و قرار شد آموزش و پرورش در اسرع وقت مدرسه جایگزین برای این واحد آموزشی را تعیین کند و دانش آموزان در مدرسه جدید ادامه تحصیل دهند.

شیشه فروش ادامه داد: از ۳۴ هزار و ۳۰۰ کلاس درس استان، ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس نیاز به مقاوم سازی دارد و ۸۹۶۴ کلاس درس تخریبی است که باید وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس و سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص اعتبار مورد نیاز به استان برای باسازی و رفع خطر از مدارس اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد سیستم گرمایشی مدارس استان استادارد و ایمن سازی شده است و از تعداد ۴۰ مدرسه تحت تاثیر فرونشست زمین ۲۱ مدرسه جایگزین و در حال بازسازی است.

مدارس از لحاظ ایمنی بررسی می‌شوند

با توجه به اینکه وقوع حادثه در یک مرکز آموزشی به ویژه مدرسه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد، محمد شریعتی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در گفتگویی با اشاره به بازدیدها و بررسی‌های ایمنی مدارس پیش از بازگشایی اظهار کرد: پیش از این با اداره‌کل آموزش و پرورش نامه‌نگاری و بیان شده بود که سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان آمادگی بررسی ایمنی مدارس را دارد و بنابر حوزه استحفاظی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، ماموران این سازمان به منظور بازدید و بررسی به مدارس اعزام شدند.

وی افزود: با توجه به حوادث رخ داده در سطح کشور برای مراکز آموزشی و مدارس، چند سال پیش نامه‌نگاری‌های مربوطه انجام شد و همکاری خوبی در این خصوص وجود داشت، از همان سال بازدید از مدارس آغاز شد و تغییر و تحولات بسیار مثبتی در این راستا ایجاد شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: به همین منظور و در راستای بررسی‌های انجام شده، مدارسی که ناایمن بودند با همکاری آموزش و پرورش جایگزین شدند و استفاده از سیستم‌های گرمایشی بخاری در تمام مدارس برچیده شد.

تغییر کاربری یک فضا خطرات خاص خود را دارد

شریعتی با بیان اینکه با سایر مراکز از جمله مهدکودک‌ها و مدارس پیش‌دبستانی نیز تعامل ایجاد شده است، ادامه داد: هر سال پیش از بازگشایی مدارس، نامه‌نگاری‌های لازم با آموزش و پرورش انجام می‌شود و سال جاری نیز تعدادی از مدارس برای بازدید و بررسی ایمنی به این سازمان اعلام شد.

وی گفت: در طول سال نیز مانورهای مرتبط با موارد ایمنی از جمله مانور زلزله و بلایای طبیعی در مدارس برگزار می‌شود و به مناسبت‌های مختلف، ماموران آتش‌نشانی به درخواست مدارس با حضور در مرکز آموزشی مربوطه نسبت به ارائه نکات آموزشی و ایمنی اقدام می‌کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به رخداد حادثه حریق در یک مدرسه که به عنوان انبار از آن استفاده می‌شد در چند سال اخیر، خاطرنشان کرد: ایجاد تغییر کاربری در یک فضا می‌تواند خطرات خود را به همراه داشته باشد و با توجه به حضور تعداد زیادی دانش‌آموز در یک فضای آموزشی، این سازمان باید نسبت به رعایت موارد ایمنی استاندارد و تغییرات کاربری سخت‌گیر باشد.

به طور کلی مراکز آموزشی و به ویژه مدارس از جمله مهم‌ترین اماکنی هستند که رعایت نکات ایمنی و توجه به ایمن بودن آنها حائز اهمیت است و به دلیل وجود تجمع بالا در این مراکز، رخداد یک حادثه احتمالی می‌تواند عواقبی به همراه داشته باشد که حتی یک درصد از آن هم قابل جبران نباشد.

توجه به ایمنی مدارس و کلاس‌های درس همواره باید مد نظر قرار گیرد، چراکه رخداد حوادثی مانند حادثه روز گذشته در یک مدرسه می‌تواند حتی حیات تهدید دانش‌آموزان را تهدید کند و نه تنها فشار روحی به آنها بابت ناایمن بودن محل تحصیل خود وارد می‌کند، بلکه آسیب‌های احتمالی جسمی نیز برای آنها مورد انتظار است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا