اخبار استان ها

۹۸ درصد از محصولات کشاورزی، محصولات سالمی هستند

حسین برزگر در گفتگویی در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: در سال گذشته میزان تولیدات محصولات کشاورزی در استان بیش از دو میلیون و ۵۰ هزار تن بود که این میزان نسبت به سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به جهش تولید در بحث کشاورزی و شیلاتی گفت: رشد شاخص در سال زراعی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در کشت محصولات ذرت علوفه‌ای و محصولات شیلاتی خوب است و کشت قارچ خوراکی ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: در سال‌جاری تولید محصولات مطلوب بود و سرمازدگی در باغات رخ نداد، که منجر به تولید بیش از ۲۴ هزار تن بادام شد، پیش‌بینی می‌شود تولید انگور و گردو نیز بالای ۲۶۰ هزار تن و محصولات زراعی نیز بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن باشد.

برزگر عنوان کرد: صادرات بادام از استان شیب مثبتی دارد و قیمت صادرات آن افزایش ۷۰ درصدی داشته است و بیش از ۱۵ هزار تن صادرات محصولات گلخانه‌ای مستقیم از استان صورت گرفته است.

صادرات ۹۰۰ تن از محصولات گلخانه‌ای چهارمحال‌وبختیاری

وی تصریح کرد: نخستین واحد سرتینگ و بسته‌بندی استان در بروجن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و دومین واحد سرت و بسته‌بندی در سه ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ماهانه بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ تن از محصولات گلخانه‌ای از مراکز سرتینگ استان پس از دریافت گواهی‌های مورد نظر صادر می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: سیب‌زمینی، ذرت و چغندر قند محصولات پرتناژی هستند به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود به ترتیب تولید این سه محصول بیش از ۳۰۰ هزار تن، ۴۰۰ هزار تن و دو هزار تن برسد.

برزگر افزود: چهارمحال‌وبختیاری دارای رتبه اول در تولید بادام آبی، رتبه اول تولید ماهیان سردابی، رتبه پنجم تولید لوبیا، رتبه هفتم تولید قارچ خوراکی و رتبه نهم تولید گردو در کشور است، همچنین سرانه تولید شیر، گوشت قرمز و عسل در استان دو و نیم برابر سرانه متوسط تولید کشور است‌.

ناترازی انرژی موجب خسارت چهار هزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی شد

وی با بیان این‌که یکی از چالش‌های موجود در زمینه کشاورزی بحث انرژی و ناترازی شبکه برق و سوخت است، بیان کرد: کاهش سوخت سهمیه‌ای ماشین‌آلات کشاورزی و قطعی شش ساعته برق موجب خسارت چهار هزار میلیارد تومانی به بخش تولید و کشاورزی استان شد، همچنین یکی دیگر از چالش‌های موجود در این امر خشکسالی و محدودیت منابع آب، قطع یارانه کشاورزی است که باعث افزایش بهای تمام شده محصول می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: به طور قطعی بیش از ۹۸ درصد محصولات کشاورزی استان محصولات سالمی هستند و مصرف سم و کود در کشاورزی استان یک سوم متوسط نرم جهانی و مصرف کودهای شیمیایی نسبت به متوسط دنیا ۲۰ الی ۳۰ درصد پایین‌تر است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا