اخبار استان ها

مروری بر تاریخی‌ترین روز خراسان شمالی/ آغاز تحول با سفر رهبر انقلاب

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از خراسان‌شمالی، ۱۲ سال پیش در چنین روزی، بجنورد حال و هوایی دیگر به خود گرفته بود و پاییز میهمان ویژه‌ای را برای بجنوردی‌ها به همراه داشت، میهمانی که مردم برای دیدنش ساعت‌ها در خیابان‌ها منتظر ماندند.

ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح نوزدهمین روز پاییز سال ۱۳۹۱، اطراف فرودگاه بجنورد را از ازدحام جمعیت به شکلی دیگر درآورد، همه آمده‌اند تا از نزدیک توفیق دیدار رهبر انقلاب را به دست بیاورند و خروج خودروی حامل آیت‌الله خامنه‌ای از فرودگاه با استقبال بی‌سابقه مردم روبه‌رو شد.

میزان ازدحام جمعیت به نحوی بود که خودروی حامل رهبری بارها مجبور به توقف شد و طی کردن مسیر فرودگاه بجنورد تا ورزشگاه تختی بیش از دو ساعت به طول انجامید.

رهبر معظم انقلاب با حضور در ورزشگاه تختی بجنورد، جمع کثیری از مردم خونگرم خراسان شمالی را به دیدگان خود نظاره‌گر بود و شور و شعف جوانان باب‌الرضا را برای اسلام و انقلاب مشاهده می‌کرد.

سخنرانی ایشان در ورزشگاه تختی بجنورد، مجموعه‌ای متقن و منظم از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خراسان شمالی بود، بیان اهداف ملت ایران بسط مفهوم پیشرفت و مقایسه آن در فرهنگ غرب و اسلام از دیگر مسائلی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این محل ایراد فرمودند.

رهبر معظم انقلاب، خراسان‌شمالی را استانی با ظرفیت‌های بالا و افکار نو قلمداد کردند و ادامه سفر ایشان به دیدار با طلاب، معلمان، نظامیان و خانواده شهدا گذشت؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با حضور در شهرهای اسفراین و شیروان با مردم این شهرها نیز دیدار و گفت‌وگو کردند و ظرفیت‌های مناطق مختلف را یادآور شدند.

بودجه‌های مصوب شده از سفر رهبری به خراسان‌شمالی نیز طی سالیان گذشته، نقش عظیمی در توسعه و اعتلای اقتصادی و فرهنگی استان ایفا کرده است.

اولین سخنرانی در بجنورد

رهبر انقلاب در بدو ورود خویش به بجنورد با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شدند و پس از آن برای سخنرانی به استادیوم تختی رفتند؛ مرحوم آیت‌الله مهمان‌نواز، امام جمعه اسبق بجنورد پیش از سخنرانی رهبری، خوشامدگویی خاصه‌ای را از جانب مردم بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی به ویژگی‌های خاص خراسان‌شمالی از جنبه فرهنگی و اقتصادی پرداختند؛ ایشان فرمودند «این منطقه که امروز به نام «خراسان شمالی» شناخته می‌شود، یکی از مناطق مهم خراسان است که هم از جهت موقعیت جغرافیایی و طبیعی و هم از جهت خصوصیات مردمی، انسانی و فرهنگ‌ها و خلقیات و رفتار حائز اهمیت است.

این خصوصیات را از دیرباز در مردم این منطقه مهم و حساس شناخته‌ایم؛ استانی با طبیعت زیبا، با منابع طبیعی غنی و متنوع، با عمق و غنای فرهنگیِ کاملاً برجسته و ممتاز، با استعداد فراوان کشاورزی و دامی و سایر فعالیت‌های مربوط به منطقه، با جاذبه‌های گردشگریِ متأسفانه ناشناخته که بسیاری از مردم کشور هنوز جاذبه‌های گردشگری این منطقه را درست نمی‌شناسند و یکی از برترین خصوصیات، عبور سالیانه میلیون‌ها مردم مسافرِ مشتاق بارگاه علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه ءالاف التّحیّه و الثّناء)، با این خصوصیات جغرافیایی و منطقه‌ای، منطقه‌ی خراسان شمالی دارای موقعیت حساسی است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین بر دلباختگی مردم استان نسبت به انقلاب و اسلام تاکید کردند و مرزبانی را یکی از خصایص مردم کهن‌دیار خراسان‌شمالی دانستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همبستگی و زندگی مسالمت‌آمیز اقوام گوناگون در کنار یکدیگر را نیز از دیگر جنبه‌های شاخص استان دانستند و گفتند: جوان بجنوردی افتخار کند که مربوط به این شهر است، جوان مربوط به این استان از هر قومی از اقوام که هست، افتخار کند که متعلق به این استان است.

رهبر انقلاب جوانان را به آشنایی با موضوعات روز توصیه کردند و افزودند: من اصرار دارم که جوان‌های عزیز ما و نخبگان کشور به مسائل اصلی امروز توجه داشته باشند، ما امروز اینها را لازم داریم. هدف‌های این حرکت از اول انقلاب ترسیم شده است و هم در شعارهای مردم، هم در بیانات امام (رضوان اللّه تعالی علیه) نقشه راه به طور اجمالی معلوم شد، بعد هم در طول زمان، و در این سی سال، نقشه راه تدوین، پخته و تکمیل شد و امروز ملت ایران می‌داند که چه می‌خواهد و دنبال چیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی بر مسئله پیشرفت با تعریف اسلامی تاکید کردند و آن را مفهوم کلیدی اهداف ملت ایران دانستند و پیشرفت در تمدن غرب را در تقابل با معنای پیشرفت در تمدن اسلامی توصیف کردند و بر قرار گرفتن ایران در میان دشمنان تاکید کردند.

دیدار با روحانیون خراسان‌شمالی

رهبر معظم انقلاب در اولین روز از سفر خود به خراسان‌شمالی با طلاب و روحانیون استان نیز دیدار کردند؛ بیانات رهبر انقلاب در این دیدار بر تفکیک‌ناپذیری حوزه علمیه از سیاست، قدرت تأثیرگذاری و شبکه بالای مخاطبان طلاب به واسطه تشکیل نظام اسلامی و اجرای گسترده‌تر طرح هجرت، استوار بود.

ایشان در این جلسه اظهار کردند: در حالی که سیاست سرویس‌های امنیتی دشمنان نظام اسلامی از جمله آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، القای وجود فاصله میان روحانیت و نظام است، هیچ روحانی نمی‌تواند خود را جدای از نظام اسلامی بداند.

دیدار رهبر انقلاب با معلمان خراسان‌شمالی

تعلیم و تربیت به عنوان مهم‌ترین امر در توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور، همواره در کانون توجه و تاکید رهبر انقلاب بوده است؛ ایشان این توجه را در دیدارهای سالانه‌ای که با معلمان دارند و نکات ارزنده‌ای که بیان می‌کنند به اثبات رسانده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دومین روز از سفر خود به خراسان‌شمالی نیز دیدار و سخن گفتن با قشر فرهنگی و معلمان را در اولویت خود قرار دادند، در این دیدار چندین تن از معلمان و مدرسان دانشگاه حضور داشتند و از بیانات مقام معظم رهبری برای ادامه مسیر تربیت بهره گرفتند.

رهبر انقلاب در ابتدای سخنانش، هدف از برگزاری جلسات متعدد با معلمان و اساتید را نهادینه کردن فرهنگ احترام به معلم عنوان کردند و با شنیدن نظرات چند تن از معلمان خراسان‌شمالی در حوزه آموزش‌وپرورش، مطالب بیان شده را لذت‌بخش و نشانه وجود استعدادهای درخشان در استان دانستند.

مروری بر تاریخی‌ترین روز خراسان شمالی/ آغاز تحول با سفر رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر اهمیت پرورش خردورزی در کودکان اشاره و فلسفه تشکیل حکومت اسلامی به منظور ایجاد تغییر و تحول اساسی در افراد را تبیین کردند، ایشان تقویت اعتماد به نفس، افزایش صبر، ترویج روحیه کنجکاوی و عادت دادن کودکان به داشتن همت بلند و روشن را از دیگر ملزومات تربیتی دانستند.

ارتقای امکانات علمی دانشگاه‌های خراسان‌شمالی، ایجاد زمینه برای جلوگیری از مهاجرت اساتید استان به سایر استان‌ها، اهتمام بیشتر به مسائل حوزه آموزش ابتدایی و استفاده از اساتید مجرب‌تز در دانشگاه فرهنگیان از جمله درخواست‌های معلمان خراسان‌شمالی از رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

رژه نظامیان خراسان‌شمالی مقابل رهبر انقلاب

در روز بیست‌ویکم مهر ۱۳۹۱، رهبر انقلاب با حضور در پادگان شهید نوری بجنورد با نیروهای انتظامی، نظامی و بسیجی استان دیدار کردند؛ ایشان در این دیدار بر اهمیت تلاش‌های صادقانه نیروهای نظامی به منظور حفظ امنیت اشاره کردند و آن را مصونیت‌ساز در مقابل توهمات تجاوزگرانه بیگانگان دانستند.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه انگیزه سلطه‌گران برای جنگ‌افروزی، فروش سلاح و رونق بخشیدن به صنایع نظامی وابسته به سرمایه‌داران است، افزودند: تنها عاملی که موجب تضعیف انگیزه جنگ‌افروزی قدرت‌طلبان یا از بین رفتن این انگیزه می‌شود، آمادگی عمومی ملت و آمادگی دفاعی نیروهای مسلح است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بالا بودن روحیه معنویت و یاد الهی را مهم‌ترین عامل در جهت پیروزی عنوان کردند و هشت سال دفاع مقدس، جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگ ۲۲ روزه غزه را نمونه‌هایی از پیروزی معنویت بر تجهیزات و امکانات دانستند.

در پایان، نیروهای نظامی و انتظامی خراسان‌شمالی در مقابل دیدگان فرمانده کل قوا، اقدام به رفتن رژه نظامی کردند.

رهبر معظم انقلاب همچنین در چهارمین روز از سفر خود به خراسان‌شمالی و بیست‌ودوم مهر شهر اسفراین را به عنوان مقصد خود انتخاب کردند و با حضور در ورزشگاه تختی این شهر به سخنرانی پرداختند.

در جریان سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۱ به خراسان شمالی، اعتبارات قابل توجهی در زمینه‌های مختلف برای استان تصویب شد که تخصیص آن‌ها نقش عظیم و مؤثری در توسعه و پیشرفت استان داشته است.

مروری بر تاریخی‌ترین روز خراسان شمالی/ آغاز تحول با سفر رهبر انقلاب

توجه به بخش روستایی و کشاورزی ملموس‌ترین مؤلفه این اعتبارات است، به نحوی که از یک هزار و ۶۳۵ پروژه‌ای که در ۲۲۸ مصوبه ابلاغ شد، بیش از ۸۰۰ پروژه ماهیت روستایی دارد.

مرتضی بهزادفر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی در این خصوص به سرمایه گستران اظهار کرد: ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی در این سفر تصویب شد و ۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیز برای اجرای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بیشترین پروژه‌های مصوب در سفر مقام معظم رهبری به استان در حوزه جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، منابع آب و عمران است.

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان‌شمالی نیز گفت: اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان در پروژه‌های مهمی از جمله سد گلمندره فواید قابل ملاحظه‌ای برای مردم به ارمغان آورده است.

وی اضافه کرد: احداث و توسعه مراکز فرهنگی، پیشرفت فیزیکی در ساختمان‌های آموزش عالی و شتاب در ساخت مدارس از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در نتیجه اعتبارات سفر رهبری است.

استاندار خراسان‌شمالی تاکید کرد: حرکت و پیشرفت استان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی با سفر مقام معظم رهبری به خراسان‌شمالی، کلید خورد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا