اخبار استان ها

راهکارهای ارزان برای احیای بافت‌های فرسوده شهری ارائه شود

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از قزوین، وهاب میزانی امشب _پنجشنبه نوزدهم مهر_ در حاشیه چهل‌وپنجمین نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرهای ایران که به میزبانی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بافت‌های ناکارآمد شهری به عنوان یکی از معضلات شهری مطرح است، در حالی که باید به این مسئله به عنوان یک فرصت نگاه کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه نیاز تقاضای مسکن به صورت مستمر وجود دارد و در حال افزایش است، توسعه شهری همیشه یکی از راهکارهای اجرایی این قضیه بوده، اما این بخش نیازمند امکانات و زیرساخت‌هایی است که البته هزینه‌های بسیار سنگینی را برای دولت‌ها و شهروندان در پی دارد.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان قزوین با اشاره به هزینه‌های سنگین توسعه شهری گفت: توسعه شهری با توجه به هزینه‌ها و مشکلاتی که دارد، راهکار مناسبی برای بازآفرینی نبوده و باید به دنبال راهکارهای ارزان برای احیای بافت‌های فرسوده باشیم.

میزانی اضافه کرد: بافت‌های شهری به عنوان یک هویت و ویژگی عمیقی در فرهنگ مردم ما نهادینه شده و وقتی یک بافت جدیدی به شهرها ملحق می‌شود، مردم به ضرورت در آن ساکن می‌شوند که ممکن است در کوتاه یا بلندمدت شاهد مشکلات و مسائل اجتماعی در این خصوص باشیم.

وی ادامه داد: با اصلاح فضاهای تاریخی در برخی شهرها از جمله قزوین که ظرفیت تاریخی دارند، می‌توان رونق اقتصادی ایجاد کرد و از ظرفیت گردشگری آن بهره برد؛ به همین خاطر اصلاح و احیای بازآفرینی شهری یکی از رویکردهای سیاست‌گذاران و مجریان در شهرها است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان اینکه موضوعات اقتصادی یکی از چالش‌های مهم بازآفرینی شهری است، گفت: معمولاً در اجرای پروژه‌ها به بحث توجیه‌پذیر بودن اقتصادی طرح توجه می‌شود.

میزانی افزود: اگر تصور این باشد که دولت‌ها در بازآفرینی شهری باید هزینه کنند، سیاست موفقی نخواهد بود، اما اگر این مهم با هدف افزایش درآمد و بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایجاد شود، رویکرد خوبی است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا