اخبار استان ها

شیوه آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت کبری در زمان امام حسن عسکری(ع)

حجت‌الاسلام مالک حسنی در گفتگویی در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ولادت امام حسن عسکری (ع) اظهار کرد: گسترش شیعه در شهرها و بلاد مختلف به ویژه در ایام زندگی امام صادق (ع)، ضرورت ایجاد تشکیلات شیعی را نشان داد، چرا که مردم برای حل مسائل شرعی و تکالیف مختلف خود نیازمند دسترسی به امام بودند.

وی افزود: این ضرورت موجب شد که ائمه اطهار (س) برای ایجاد یک شبکه به وسیله نواب و وکلا بروند، چرا که این شبکه حلقه اصلی بین مردم و امام بود، شبکه‌ای که با شکل‌گیری‌اش، نیازی به حضور مستقیم مردم به امام نبود، و وکلای ایشان اختیارات مختلفی از جمله دریافت و خرج وجوهات را نیز برعهده داشتند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه شکل‌گیری این تشکیلات، طبق تحقیقات از زمان امام صادق (ع) آغاز شده بود و با آمدن امام رضا (ع) به ایران و گسترش دایره شیعیان، توسعه پیدا کرد، گفت: این شبکه سری در زمان امام جواد (ع) و امام هادی (ع) و در نهایت در زمان امام حسن عسکری (ع) به اوج خود رسید، چرا که فشارها به امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) از طرف حکومت عباسی دو چندان شده بود و این موضوع ضرورت گسترش این شبکه را از گذشته بیشتر نشان می‌داد.

وی ادامه داد: در زمان امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) شیعه باید خود را برای یک موضوع جدید که همان غیبت امام (ع) بود، آماده می‌کرد، فضایی که امام (ع) برای حفظ جانش در غیبت به سر می‌برد و شیعه باید در نبود امام مسائل مختلف خود را رفع کند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: در دوره امام حسن عسکری (ع) با گسترش شبکه نواب، فضا آن‌چنان آماده شده بود که در زمان غیبت صغری شیعیان به راحتی با این شرایط کنار آمدند.

حجت‌الاسلام حسنی با بیان اینکه با توجه به سختی شرایط زندگی امام حسن عسکری (ع) شبکه نواب چنان سری و پیچیده شده بود که مسائل مردم از چندین لایه عبور و سپس به امام (ع) می‌رسید، خاطرنشان کرد: گسترش چنین شبکه تشکیلاتی زمینه آماده‌سازی مردم برای غیبت صغری و بقای تشیع در طول تاریخ را فراهم آورد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا