اخبار استان ها

۱۰ درصد گندم کشور در کردستان تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کردستان، پیمان اسکندری امروز _شنبه بیست‌ویکم مهر_ در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان، با بیان اینکه گندم محصولی استراتژیک در کردستان است، اظهار کرد: استان کردستان در دو سال متوالی رتبه دوم تولید گندم را در کشور به اختصاص داده و حدود ۱۰ درصد گندم کشور را تأمین می‌کند.

وی افزود: نیاز استان به گندم ۲۵۰ هزار تُن است که حدود ۴.۵ برابر نیاز استان، گندم تولید می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه امسال به ۹ استان کشور گندم صادر کردیم، گفت: ظرفیت ذخیره یک میلیون تُن گندم نیز در استان وجود دارد.

اسکندری اضافه کرد: خرید تضمینی گندم از سال ۱۴۰۰ که ۲۸۰ هزار تُن بوده، به یک میلیون و ۱۷۲ هزار تُن در سال جاری افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در تولید توت فرنگی نیز در رتبه اول کشور، انگور دیم و گردو رتبه دوم، نخود سوم و سیب زمینی پنجم کشور قرار داریم.

صادرات روزانه ۱۵۰۰ تُن محصولات کشاورزی از مرزهای کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: روزانه ۱۵۰۰ تُن محصولات کشاورزی از دو مرز رسمی استان به خارج از کشور صادر می‌شود و بازار اقلیم کردستان عراق ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه است.

اسکندری خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳.۶ میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید شد که پیش‌بینی می‌کنیم امسال به چهار میلیون تُن افزایش یابد.

وی دانه روغنی کلزا را نیز یکی دیگر از محصولات استراتژیک استان نام برد و افزود: امسال ۹ هزار تُن کلزا در کردستان برداشت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یک سوم جمعیت استان کردستان از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند که ۱۳۰ هزار بهره‌بردار در این بخش مشغول به فعالیت هستند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا