اخبار استان ها

ضرورت پایش عملیات کنترل کانون‌های گردوغبار در خوزستان

علی چمن‌نژادیان در گفتگویی در خوزستان با اشاره به وضعیت کانون‌های گرد و غبار در خوزستان اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده مساحت کانون‌های گرد و غبار در خوزستان ۳۴۳ هزار و ۱۵۲ هکتار عنوان شده است که شامل هفت کانون اصلی به نام جنوب هورالعظیم، شمال خرمشهر، شرق اهواز، جنوب و جنوب شرق اهواز، محدوده بندر امام (ره) تا امیدیه، محدوده ماهشهر – هندیجان و شرق هندیجان است.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی خوزستان از سال ۱۳۹۵، فعالیت‌های گسترده‌ای برای مبارزه با گرد و غبار در این کانون‌ها آغاز کرده و انجام داده است، اما هنوز قسمت‌هایی از کانون‌ها نیازمند اجرای عملیات بیابان‌زدایی هستند.

رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان خاطرنشان کرد: لازمه اجرای عملیات بیابان‌زدایی همکاری تمام ارگان‌های ذی‌ربط در خصوص اقداماتی از جمله به‌روزرسانی مطالعات است، تعیین ردیف اعتباری مشخص و پایدار تأمین حقابه، اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری برای مشارکت مردم با هدف مدیریت جنگل‌کاری‌های دست کاشت بیابانی با رویکرد اقتصادی در کانون‌های بحرانی گرد و غبار از دیگر اقداماتی لازم محسوب می‌شود.

چمن‌نژادیان در خصوص برنامه‌های کنترل کانون‌های گرد و غبار تصریح کرد: طی سال‌های گذشته سیاست کلی این اداره کل، تمرکز بر پروژه‌های بیومکانیکی و تلفیقی بوده است تا همزمان بتواند مشکل تأمین نشدن آب به میزان کافی را حل و از سوی دیگر به افزایش سطح پوشش گیاهی کمک کند.

وی اضافه کرد: اجرای پروژه عملیات مرطوب‌سازی دو چشمه (کانون) فعال ریزگرد یعنی هور شریفه و هور منصوره نیاز به حقابه دائمی دارد که باید پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در خصوص میزان نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد خوزستان عنوان کرد: در ۲۷ هزار و ۴۶۹ هکتار از کانون‌های شماره یک، سه، چهار و پنج نهال کاری انجام شده است که کیفیت و سبزینگی این نهال‌ها نسبی و با توجه به نوع منطقه، شرایط نوع خاک و دسترسی به آب متغیر است.

چمن‌نژادیان تصریح کرد: بعد از گذشت چند سال از آغاز وقوع ریزگردها و افزایش سطح نهال‌کاری در مجموع کانون‌ها و به وجود آمدن مشکل تأمین آب برای آبیاری پروژه‌های نهال‌کاری، اداره کل منابع طبیعی خوزستان به اجرای پروژه‌های مکانیکی روی آورده است که این پروژه‌ها وابستگی کمتری به آب داشتند.

وی در خصوص موفق بودن یا نبودن کاشت نهال در کانون‌های گرد و غبار گفت: ارزیابی موفقیت یا موفق نبودن طرح نسبی است. با توجه به پیشرفت علم و ضرورت ارزیابی و ارزشیابی طرح‌های گذشته، پایش عملیات اجرایی سال‌های گذشته یک ضرورت است که باید در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به عنوان دبیر کارگروه مدیریت گرد و غبار باشد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا