اخبار استان ها

راه‌های روستایی قزوین چشم‌انتظار بازسازی

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از قزوین، آخرین آمارها نشان می‌دهد که استان قزوین دارای ۵۰۰۰ کیلومتر راه روستایی است و در این میان یکی از مشکلات سنواتی و کهنه در استان قزوین معضل تخریب روکش آسفالت راه‌های روستایی در طول سالیان متمادی است که با توجه به هزینه‌های سنگین ترمیم و تعمیر بخش زیادی از جاده‌های روستایی در این استان را دچار مشکل کرده و رفت‌وآمد به بسیاری از نقاط روستایی به ویژه در بخش‌هایی همچون طارم سفلی و الموت را به کاری دشوار برای اهالی این روستاها مبدل کرده است.

در این میان فعالیت معادن و عبور بارهای سنگین و دارای وزش بیش از حد مجاز آن‌ها تخریب راه‌های روستایی استان قزوین را تشدید کرده و به نظر می‌رسد بازسازی و مرمت محورهای روستایی در استان قزوین نیازمند اعتبارات مشخص است.

در این زمینه باید از دستاوردهای مدیریت جهادی برای رفع معضل راه‌های روستایی استان کمک گرفت و در همین رابطه باید ظرفیت‌های قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی و بسیج سازندگی بیشتر به کار گرفته شود.

لزوم اقدام جدی برای آسفالت و تعریض راه‌های روستایی

سهراب برزگر، دهیار روستای وجیه‌آباد با بیان اینکه راه در کنار آب یکی از دو مشکل اساسی روستاهای استان به حساب می‌آید، اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم تردد و مراجعه روستاییان به شهرها برای امور اداری و معیشتی باید فکر جدی برای توسعه راه‌های روستایی شود.

وی تاکید کرد: امروز بسیاری از مردم و جوانان روستا از ما می‌خواهند که پیگیر بهبود وضعیت راه‌های روستایی برای آسفالت و پر کردن چاله‌وچوله‌های موجود در این راه‌ها باشیم، اما اعتباراتی که در اختیار دهیاری‌ها قرار می‌گیرد، محدود است و با وجود گشایش‌های سالیان اخیر باز هم این اعتبارات در مقابل حجم جاده‌های خراب اندک و ناچیز است.

این دهیار با اشاره به شعار مسئولان برای محوریت دادن به توسعه روستایی به جای توسعه شهرنشینی گفت: وقتی می‌توانیم از روستاییان انتظار داشته باشیم که در روستا بمانند و به تولید محصولات دامی و کشاورزی ادامه دهند که زیرساخت‌ها را به بهترین شکل مهیا کنیم و به همین خاطر باید در نخستین گام برای آسفالت و تعریض راه‌های روستایی اقدامات جدی صورت بگیرد.

وجود ۷۵۰ کیلومتر راه روستایی بدون آسفالت

جواد حق‌لطفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در گفتگویی با بیان اینکه ۷۵۰ کیلومتر از راه‌های روستاهای با بیش از ۲۰ خانوار استان مسیر آسفالت ندارد، اظهار کرد: ۸۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی به دلیل عمر بالای رویه راه و عبور بارهای معادن با وزن بیش از حد مجاز تخریب شده‌اند.

جواد حق‌لطفی اضافه کرد: در مجموع ۱۶۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی فاقد آسفالت و راه‌های روستایی تخریب‌شده در استان قزوین به آسفالت و بهسازی نیاز دارند که برای انجام این کار به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

راه‌های روستایی قزوین چشم‌انتظار بازسازی

فعالیت معادن ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی را تخریب کرد

مدیرکل راهداری استان قزوین فعالیت معادن را از عوامل اصلی تخریب مسیرهای روستایی دانست و تصریح کرد: ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های این استان بر اثر تردد خودروها و عبور بارهای بیش از وزن استاندارد معادن تخریب شده است، این راه‌ها نیاز به بازسازی و مرمت سنگین دارد و ترمیم این راه‌های تخریب شده نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

حق‌لطفی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۶ درصد کامیون‌های دارای بار معدنی در استان بدون بارنامه از راه‌ها عبور می‌کنند، اضافه کرد: از ۲۶۱ معدن فعال در استان سالانه ۱۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که با وجود اقدامات انجام شده تنها ۳۴ درصد از این بارها بارنامه داشته‌اند و ۶۶ درصد آن‌ها همچنان بدون بارنامه تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: عبور بدون بارنامه خودروهای حامل بار معدنی در جاده‌ها به دلیل تأثیرات جدی بر تخریب رویه راه‌ها یکی از دغدغه‌های جدی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین است.

جاده معادن از جاده روستاها جدا باشد

احمد قارخونی از اهالی بخش طارم سفلی هم در گفتگویی با اشاره به وضعیت نامناسب راه‌های روستایی در این بخش از شهرستان قزوین گفت: با توجه به کوهستانی بودن بخش طارم سفلی زمانی که فصل بارندگی و سرما آِغاز می‌شود، وجود راه‌های روستایی تخریب‌شده در عمل جلوی بسیاری از ترددهای بین روستایی را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تا امروز مسئولان و نمایندگان زیادی به این روستاها آمده و قول‌هایی برای پیگیری مشکلات راه روستایی در بخش طارم سفلی داده‌اند، اما همچنان طرح‌های گذشته برای آسفالت و بهسازی مسیرهای روستایی در این بخش روی زمین مانده و رنگ اجرا به خود ندیده است.

این کشاورز طارمی با اشاره به آثار مخرب فعالیت‌های معدنی در راه‌های روستایی این بخش ادامه داد: به نظر می‌رسد باید راه روستاها از راه معادن جدا شود و معادن مکلف شوند که برای خود جاده اختصاصی داشته باشند، در غیر این صورت راه‌های روستایی روز به روز بیشتر تخریب شده و از بین خواهند رفت.

تدوین و ابلاغ سند عدالت راه‌های روستایی در قزوین

از سوی دیگر، لیلا غریب، مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین با اشاره به تدوین سند عدالت توسعه راه‌های روستایی استان قزوین در دولت سیزدهم گفت: سند عدالت توسعه راه‌های روستایی براساس یک اقدام بومی در راستای توسعه هدفمند روستاهای کم‌برخوردار و برقراری عدالت در حوزه راه روستاهای استان قزوین تدوین شده است.

وی افزود: براساس این سند روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار طی سه سال باید از راه روستایی مناسب و ایمن برخوردار شوند، در این سند روستاها براساس اولویت و شاخص‌هایی نظیر جمعیت، تراکم، تردد و همچنین موقعیت جغرافیایی مورد توجه قرار می‌گیرند.

راه‌های روستایی قزوین چشم‌انتظار بازسازی

ورود قرارگاه محرومیت‌زدایی برای ساخت و بازسازی ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی

مدیرکل روستایی استانداری قزوین با بیان اینکه ۶۴۵ کیلومتر راه روستایی خاکی وجود دارد که باید طی مدت یاد شده به آسفالت تبدیل شود، عنوان کرد: در حال حاضر روستاهای نیازمند به آسفالت اغلب در مناطق رودبار الموت، طارم‌سفلی و مناطقی در شهرستان‌های بویین زهرا و آوج قرار دارند.

غریب اضافه کرد: بخشی از عملیات عمرانی راه‌های روستایی طی قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود، برخی از دستگاه‌ها نیز در این حوزه مسئولیت‌هایی دارند که از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده می‌شود. سند عدالت راه‌های روستایی پس از طرح و تصویب در شورای زیربنایی استان قزوین جهت اجرا به تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران استان قزوین ابلاغ شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با قرارگاه محرومیت‌زدایی امام‌حسن (ع) ادامه داد: اجرای این تفاهم‌نامه در استان قزوین به عهده گروه‌های جهادی بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی است که بخش مهمی از انعقاد تفاهم‌نامه به ساخت و بازسازی ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی اختصاص دارد که آسفالت ۷۰۰ کیلومتر جاده روستایی و احداث ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی دیگر مهمترین بخش این تفاهم‌نامه است.

مدیرکل روستایی استان قزوین با بیان اینکه با آسفالت شدن این ۷۰۰ کیلومتر ۲۸ درصد از مسیرهای خاکی روستایی ما دارای روکش آسفالت می‌شوند، خاطرنشان کرد: به این ترتیب با آسفالت شدن ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی استان قزوین تمام راه‌های روستایی مربوط به روستاهای بالای ۲۰ خانوار صاحب جاده آسفالته می‌شود.

ضرورت عزم جهادی مدیران برای محرومیت‌زدایی از راه‌های روستایی

به گزارش سرمایه گستران، در این شرایط به نظر می‌رسد به‌کارگیری ظرفیت‌های تفاهم‌نامه استانداری قزوین با قرارگاه محرومیت‌زدایی امام‌حسن مجتبی (ع) برای ساخت و بازسازی ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان می‌تواند انقلابی در این حوزه ایجاد کند، اما اجرای این تفاهم‌نامه نیازمند عزم جهادی مدیران دستگاه‌های متولی به ویژه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای جذب اعتبارات و همکاری تنگاتنگ با دستگاه‌های مجری از جمله بسیج سازندگی برای اجرای تفاهم‌نامه یادشده است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا