اخبار استان ها

زمینه حضور بیشتر نابینایان در جامعه فراهم شود

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مرکزی، محمود حسین آبادی عصر امروز _سه‌شنبه بیست و چهارم مهر_ در آئین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید اظهار کرد: فراهم کردن حوزه و بستر برای حضور پررنگ افراد دارای معلولیت با توجه به توانمندی، استعداد و نواقصی که دارند، بسیار مهم و این مهم یکی از رویکردهای اصلی سازمان بهزیستی است.

وی افزود: خدمات رسانی به جامعه معلولان از جمله نابینایان کار سنگینی است که مطالبه گری و همراهی همه ادارات و سازمان‌ها، تشکل‌های مردمی و خود این عزیزان را می‌طلبد و باید همه با هم یاری کنند تا فضا برای حضور آنها و رفع نیازهای پیش رو فراهم شود.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: زمینه حضور بیشتر و مؤثرتر افراد دارای آسیب بینایی در تمام سطوح جامعه با همکاری و همراهی تمام ادارات و سازمان‌ها باید فراهم شود.

حسین آبادی تصریح کرد: در تمام عرصه‌ها اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، نه تنها گروه نابینایان بلکه همه اقشار معلول باید حضور فعالانه و کنشگری فعال داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی متولی توانمندسازی در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی است افزود: این سازمان در گام نخست موضوع آموزش را با موضوع پیشگیری و در گام دوم مداخله و در گام سوم توانمند سازی که از اهداف این سازمان است را در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: در موضوع پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیک و غربالگری بینایی سازمان بهزیستی نقش بسزایی در کشور و منطقه ایفا می‌کند.

حسین آبادی با بیان اینکه استان مرکزی با سه هزار و ۶۷۶ نفر کم بینا و نابینا جز آخرین استان‌ها کشور است گفت: این افراد دارای پرونده و در تحت خدمات بهزیستی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کودکان سه تا شش سال به صورت مرتب غربالگری و موارد مشکوک ارجاع می‌شوند و این کودکان خدمات رایگان عینک و درمان دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: امید می‌رود شاهد آن باشیم که از انواع اختلالات بینایی، نابینایی و انواع معلولیت‌ها کشور مصون شود و یک کنشگری فعالی در جامعه داشته باشیم که همه اقشار جامعه بتوانند از همه امکانات و دسترسی‌ها بهره مند شوند.

حسین آبادی تصریح کرد: در مناسب سازی مبلمان شهری و اداری، معابر عمومی، آموزشی، بهداشتی و تجاری، و موانع فرهنگی که مؤثر در رفع چالش‌ها است، استان مرکزی رتبه پنجم را در کشور دارد.

وی اضافه کرد: این مهم به این معناست که در زمینه مناسب سازی معابر با همکاری و همراهی دستگاهی اجرایی و خدمات رسان مانند شهرداری و معاونت عمرانی استانداری توانستیم نقش بسزایی داشته باشیم.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در موضوع و ژنتیک و غربالگری که قبل از تولد با آگاه سازی به جامعه توسط رسانه‌ها صورت گرفت، شاهد کاهش چشم گیر در متولدین نابینا بوده‌ایم.

حسین آبادی ادامه داد: در شهرداری دو سامانه خودرویی برای خدمت رسانی به شهروندان در نظر گرفته شده است و بهزیستی استان مرکزی قصد دارد با هماهنگی‌هایی صورت گرفته، برای صدور کارت‌های حمل و نقل رایگان اتوبوسرانی همانند سایر استان‌ها این خدمت را در اختیار معلولان قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این کارت‌ها با عنوان کارت منزلت هم در اختیار سالمندان و معلولین و اقشار مختلف است تا از خدمات رایگان اتوبوس‌های بهره مند شوند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا