اخبار استان ها

زنی تربیت یافته مکتب قرآن

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از ایلام، این بانوان رنج، فقر و محرومیت را در اطراف خود می‌بینند و با کوشش و تلاش بی وقفه سعی دارند روزهای بهتری را رقم بزنند و افق‌های روشن‌تری را برای خود، اطرافیان و جامعه ترسیم کنند؛ این روایت یک زن موفق است که خود را بزرگ شده مکتب قرآن می‌داند و تمام برکت زندگی‌اش را از وجود قرآن و ائمه اطهار می‌بیند.

فاطمه جام سحر مؤسس مؤسسه قرآن و عترت طاها و مرکز نیکوکاری کرامت در شهرستان دهلران است که صدها مربی قرآن را در سطح استان ایلام تربیت کرده است، در زمینه اقتصاد کارآفرینی زیادی داشته، و از زنان سرپرست خانوار حمایت کرده و زمینه ازدواج زوج‌هایی نیازمند را فراهم کرده است، ۱۵۰ کودک یتیم را تحت سرپرستی دارد.

وی می‌گوید: ۳۱ شهریور ۱۳۵۵ در شهرستان دهلران به دنیا آمدم، در آن زمان خانواده به شهرستان آبدانان رفتند و با شروع جنگ تحمیلی در آنجا ماندند. جنگ به شدت جامعه را تحت تأثیر قرار داده بود و بمباران‌های مداوم روزهای سختی را برای ایلامی‌ها از جمله خانواده ما رقم زد.

با پایان جنگ خانواده به دهلران برمی‌گردند و روزهای مدرسه آغاز فعالیت‌های فرهنگی فاطمه است، وی ادامه می‌دهد: «با ورود به مدرسه و در همان زمان فعالیت‌های فرهنگی خود را آغاز کردم، در آن زمان در گروه تئاترمدرسه بازی می‌کردم و جزو گروه تواشیح مدرسه نیز بودم؛ چند بار توانستم در تواشیح همراه با هم‌کلاسی‌هایم در سطح شهرستان و استان صاحب مقام شویم،
مدرسه که تمام می‌شود علاقه فاطمه به فعالیت‌های مذهبی او را به سمت حوزه علمیه سوق می‌دهد.

این فعال قرآنی عنوان می‌کند: سال ۷۶ وارد حوزه علمیه ایلام شدم، در آن زمان چون خوابگاه نداشتم اجاره‌ها هم بسیار سنگین بود، تحصیل در ایلام برایم مشکل بود آن زمان بود که به شهدا و به ویژه شهید مهدی زین الدین متوسل شدم و لطف شهدا شامل حالم شد و توانستم به خرمشهر انتقالی بگیرم و در آنجا مشغول تحصیل شوم.

فاطمه وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود به مدت چهار سال مدیر حوزه علمیه سوسنگرد دشت آزادگان می‌شود و بعد از آن با توصیه امام جمعه دهلران به زادگاه خود بازمی‌گردد و شروع به تدریس ادبیات عرب می‌کند.

این فعال اجتماعی می‌گوید: هنگام تدریس در دهلران متوجه خلاء یک مؤسسه قرآنی در دهلران شدم و احساس کردم نیاز است که در دهلران یک مؤسسه فرهنگی قرآنی تأسیس شود؛ بنابراین برای تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآنی طاها اقدام کردم.

سال ۷۶ وارد حوزه علمیه ایلام شدم، در آن زمان چون خوابگاه نداشتم اجاره‌ها هم بسیار سنگین بود، تحصیل در ایلام برایم مشکل بود آن زمان بود که به شهدا و به ویژه شهید مهدی زین الدین متوسل شدم و لطف شهدا شامل حالم شد و توانستم به خرمشهر انتقالی بگیرم و در آنجا مشغول تحصیل شوم

او حمایت خانواده را در پیشبرد کارها به شدت مؤثر می‌داند و اذعان دارد: اگر حمایت خانواده نباشد کارها به سختی پیش می‌رود، خانواده ما بسیار مذهبی بودند و از همان ابتدا با فرهنگ قرآنی بزرگ شدیم، خواهر من مؤسس و مدیر مؤسسه رضوان نور در دهلران است و برادرم نیز مؤسسه فرهنگی عروج یافتگان شرهانی را مدیریت می‌کند.

این بانوی فرهیخته از شروع کارش در مؤسسه می‌گوید: «مؤسسه قرآنی ما در ابتدا پنج شاگرد داشت که دو نفر از آن‌ها ماهانه ۵ هزار تومان و دو نفر ماهانه ۷ هزار تومان پرداخت می‌کردند و از یک نفر هم هزینه نمی‌گرفتیم که در مجموع درآمد ما ماهانه ۲۴ هزار تومان بود در حالی که هزینه آب و برق و اجاره بالغ بر ۳۰۰ هزار تومان بود.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری من را از این کار منع کردند چراکه معتقد بودند عایدی ندارد و بالاخره ورشکست می‌شوم، اما به این دلیل که علاقه زیادی به قرآن داشتم و از بچگی بزرگ شده مکتب قرآن بودم به کار خود ادامه دادم و در عرض چند ماه دانش‌آموزان ما به ۴۰۰ دانش‌آموز رسیدند و از همان ابتدای کار دوره‌های تربیت مربی را برگزار کردیم و در این کار موفق شدیم؛ در ماه مبارک رمضان موفق به کسب عنوان مدیر موفق و مؤسسه برتر طرح بشری در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شدیم، در طرح بشری آموزش فقط به روش شنیداری است و بسیار دوره عالی و ویژه ای بود و تحسین همگان را دنبال داشت.

این فعال قرآنی از روزی می‌گوید که یکی از دانش‌آموزانش از او خواسته‌ای داشت «یکی از بچه‌ها پیش من آمد و گفت نزدیک چهار سال است که عقد کرده‌ام و به خاطر نداشتن جهیزیه نتوانسته‌ام ازدواج کنم و به سر خانه و زندگی خود بروم، از این حرف بسیار ناراحت شدم و چون در ماه مبارک رمضان در شب‌های قدر مسئولان شهرستان را دعوت می‌کردیم در اولین برنامه مشکل این عزیز را مطرح کردم که همه استقبال کردند فرماندار قول کمک داد و یک نفر جهیزیه کامل را تقبل کرد»

این شروع کارهای خیریه مؤسسه قرآنی خانم جام‌سحر است، وی می‌گوید: ما در آن زمان کارهای خیریه را انجام می‌دادیم و به نیازمندان کمک می‌کردیم، تصمیم داشتیم یک جهیزیه کامل را به صورت پنهانی به خاطر حفظ آبروی یکی از دختران نیازمند به او بدهیم اما آن خانم از من خواست که این کار کاملاً آشکار باشد و به من گفت ما به جاهای زیادی مراجعه کردیم با این وجود دست خالی برگشتیم حالا می‌خواهم مردم بدانند که این عمل خیر توسط شما انجام شده است و به مؤسسه شما اعتماد داشته باشند؛ ما برای این زوج مراسم عروسی برگزار کردیم و در مراسم مبلغی جمع‌آوری شد که به ایشان تقدیم شد علاوه بر آن کرایه خانه و پول رهن خانه هم به عنوان کادو به این زوج عزیز پرداخت شد.

زنان سرپرست خانوار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند در آن زمان شنیدم بعضی از خانواده‌ها از شدت نیاز نان قرض می‌گیرند قبول این مسئله بسیار برایم سخت بود این خانواده‌ها را با کمک خیران شناسایی کردیم و ۷۰ تنور گازی تهیه شد و آرد نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفت

وی ادامه می‌دهد: در این مدت ما توانستیم با کمک خیران بیش از ۸۰ مورد جهیزیه صفر تا صد را تهیه و عروسی دسته‌جمعی در حسینیه و مسجد برای زوج‌های جوان برگزار کنیم، دانش‌آموزان یتیمی که تحت هیچ حمایتی نیستند را شناسایی کردیم و به مدت ۱۵ سال بیمه عمر برای این عزیزان پرداخت می‌کنیم تا پشتوانه‌ای داشته باشد.

این فعال اجتماعی اضافه می‌کند: برای حدود ۲۰ مورد عمل جراحی نیز هزینه عمل فراهم و به کمک خیران پرداخت شد، همچنین ساخت‌وساز منزل برای خانواده‌های نیازمند را داشتیم.

این بانوی خیر می‌گوید: زنان سرپرست خانوار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند در آن زمان شنیدم بعضی از خانواده‌ها از شدت نیاز نان قرض می‌گیرند، قبول این مسئله بسیار برایم سخت بود این خانواده‌ها را با کمک خیران شناسایی کردیم و ۷۰ تنور گازی تهیه شد و آرد نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

فاطمه یکی از فعالیت‌های مؤسسه را چهارشنبه‌های طلایی می‌داند و می‌گوید: ما در برابر تهاجمات فرهنگی غربی، چهارشنبه‌های طلایی را با تأثیر گرفتن از سیره شهدا برگزار کردیم که هر چهارشنبه مهمان یکی از خانواده شهدا بودیم و برنامه متعددی را برگزار و جوایزی رو تقدیم بانوان می‌کردیم.

وی با بیان اینکه در این برنامه بیش از ۱۵۰ بانو به پوشش مقدس چادر علاقه مند شدند و برای این عزیزان چادر نیز تهیه کردیم.

جام‌سحر دعای خیر مردم را پشتوانه کار خود می‌داند و می‌گوید: مادر یکی از عزیزان عمل جراحی داشتند که یک نصف روز بیشتر فرصت نداشتیم و باید ۲۲ میلیون تومان جمع‌آوری می‌کردیم و به حساب بیمارستان می‌ریختیم؛ با یکی از خیران تماس گرفتم و این بزرگوار قول مساعدت دادند؛ من به دختر خانواده زنگ زدم و گفتم که شما فردا ساعت ۷ صبح مادرتان را به اتاق عمل ببرید.

وی ادامه می‌دهد: غروب همان روز به دیدار یک خانواده نیازمند رفتیم و در راه تصادف بسیار سنگینی کردیم اما به لطف خدا و دعای آن خانم هیچ آسیبی ندیدیم و این همه از لطف خدا و برکت دعا بود.

این فعال اجتماعی می‌گوید: ما اگر قدم خیری برای رفع مشکل نیازمندی برداریم، خداوند در مقام بالاتر این کار را جبران می‌کند؛ بنابراین هرگز نباید از لطف پروردگار ناامید شویم و از کمک به هم نوعان خود دست برداریم.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها و مرکز نیکوکاری کرامت سال‌ها است در دهلران فعال و به خانواده‌های نیازمند کمک می‌کند؛ این مؤسسه اکنون ۱۵۰ دانش‌آموز یتیم و ۳۵۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش دارد.

گزارش: پروین سجادی

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا