اخبار استان ها

مشکلات زیست‌محیطی یکی از اصلی‌ترین مسائل استان مرکزی است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مرکزی، حجت‌الاسلام صادق رحیمی صبح امروز _پنجشنبه بیست‌وششم مهر_ در آئین افتتاح مجتمع دادگاه‌های صلح شهرستان اراک اظهار کرد: آلودگی هوا سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و عمرها را کوتاه می‌کند.

وی افزود: استان مرکزی مهد علم و مفاخر بزرگ کشور از قبیل امام خمینی (ره)، امیرکبیر و پروفسور حسابی است و برازنده این استان نیست که مردمش از آلودگی هوا رنج ببرند.

معاون قضائی قوه قضائیه با بیان اینکه هوای پاک و حفظ سلامت مردم از حقوق عامه است، خاطرنشان کرد: مشکلات زیست‌محیطی یکی از اصلی‌ترین مسائل استان مرکزی است.

حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: برای کاهش آلودگی هوا در استان مرکزی و به ویژه در شهر اراک باید دادگستری، استانداری و سایر دستگاه‌ها و نهادها ورود کنند و پای کار باشند.

وی ادامه داد: استان مرکزی و شهر اراک رتبه اول آلودگی هوا در کشور را دارد، کسی منکر فعالیت صنایع نیست اما راه‌هایی برای رفع آلودگی‌های آن وجود دارد و این آلودگی باید رفع شود.

معاون قضائی قوه قضائیه با بیان اینکه رفع آلودگی هوای اراک یکی از مطالبات مردم استان مرکزی و به خصوص شهر اراک است گفت: نهادهای متولی یک‌بار برای همیشه برای رفع این مشکل باید تدبیر کنند.

حجت‌الاسلام رحیمی افزود: با توجه به اینکه این مشکل جز حقوق عامه محسوب می‌شود، دادگستری کل استان مرکزی باید نسبت به رفع آلودگی هوای اراک با قدرت ورود و از هر ابزاری برای کاهش آن استفاده کند.

وی ادامه داد: در صورتی که امکان قطعی آلودگی هوا وجود ندارد باید برای کاهش میزان آن در این استان اقدام شود چراکه در انجام نشدن آن، ما همه مسئول هستیم.

معاون قضائی قوه قضائیه گفت: در فصل زمستان میزان آلودگی هوای استان مرکزی به خصوص شهر اراک بیشتر می‌شود، بنابراین اگر مسئولان نمی‌توانند آن را به طور کلی حذف کنند باید برای کاهش آلودگی هوا تلاش کنند.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه دادگاه صلح یک نهاد نوظهور در قوه قضائیه است اظهار کرد: این دادگاه‌ها با هدف صلح و سازش ایجاد شده‌اند و دعاوی در صلاحیت دادگاه‌های صلح، ترکیبی از دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده است.

وی ادامه داد: در این دادگاه‌ها اولین و مهمترین وظیفه قضات تلاش برای صلح و سازش است، قاضی علاوه بر اینکه باید عالم بوده و به مسائل حقوقی اشرافیت داشته باشد، باید حکیم و مدبر باشد و مشکلات مردم را به صورت کلی رفع کند.

معاون قضائی قوه قضائیه با بیان اینکه قاضی باید به فکر حل کردن مشکل مردم باشد و هدفش نباید تنها مختومه شدن پرونده قضائی باشد گفت: باید به این درک برسیم که صلح و سازش تنها نباید در شوراهای حل اختلاف صورت گیرد بلکه در دادگاه‌ها هم قضات وظیفه دارند صلح و سازش برقرار کنند.

حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: فلسفه وجودی دادگاه‌های صلح، ایجاد و ترویج صلح و سازش در میان مردم است که به موجب قانون به زودی رسمیت یافته و در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

وی افزود: قاضی باید دلسوز باشد و تبعات حکم را برای فرد و جامعه در نظر گیرد، برخی از احکام قضائی غیر متناسب است و حتی برخی از احکام صحیح، خود تولید چندین پرونده می‌کند و مشکلات را دو چندان می‌کند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا