اخبار استان ها

افزایش ۳ درصدی بارش‌های گلستان/ میانگین بارش‌ها به ۴۹۰.۹ میلیمتر رسید

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران در گلستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان، محمد کمالی در تشریح وضعیت جوی گلستان در سال آبی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اظهار کرد: بارش سال آبی گذشته در استان گلستان نسبت به مدت مشابه قبل با افزایش ۶۱ درصدی همراه بوده است.

وی میانگین بارش گلستان در سال آبی گذشته را ۴۹۰.۹ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: این شاخص نسبت به بارش بلندمدت سه درصد معادل ۱۵.۸ میلی‌متر افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان بیان کرد: میانگین دمای استان در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ معادل ۱۷.۶ درجه بود که نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۶ درجه افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه گنبدکاووس در سال زراعی گذشته بیشترین دما در ایستگاه‌های سینوپتیک استان را به خود اختصاص داد، تصریح کرد: این شهرستان خرداد با ثبت دمای ۴۳.۹ بیشترین دمای استان و شهرستان مراوه‌تپه با ثبت دمای منفی ۳.۴ در بهمن کمترین دما در ایستگاه‌های سینوپتیک استان را به خود اختصاص داد.

به گفته کمالی در سال آبی گذشته بیشترین بارش در شهرستان‌های استان مربوط به شهرستان مینودشت با ۸۱۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارش مربوط به شهرستان اینچه‌برون با ۲۸۸ میلی‌متر بارش بوده است.

وی به پیش‌بینی‌های جوی ماهانه در سال زراعی جاری اشاره کرد و توضیح داد: براساس داده‌های هواشناسی، بارش نیمه دوم مهر تا نیمه اول آبان نرمال خواهد بود و متوسط بارش بلند مدت استان در این دوره در غرب گلستان ۶۰ و در شرق استان حدود ۳۸ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان ادامه داد: بارش‌های نیمه دوم آبان تا نیمه اول آذر در نوار جنوبی ۱۰ درصد کمتر از نرمال و در مناطق دیگر استان نرمال خواهد بود، همچنین متوسط بارش بلندمدت استان در این دوره در غرب استان ۶۱ و در شرق استان حدود ۴۴ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

وی همچنین از نفوذ سامانه بارشی از روز جمعه به استان گلستان خبر داد و گفت: فعالیت این سامانه ناپایدار جوی که از روز جمعه ۲۷ مهر وارد استان می‌شود تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

کمالی در خاتمه بیان کرد: به دنبال فعالیت این سامانه ناپایدار جوی وقوع وزش باد نسبتاً شدید، گرد و خاک، بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق، کاهش محسوس دما و پدیده مه محتمل است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا