اخبار استان ها

مجرم سایبری که کارت‌های بانکی را کپی می‌کرد، دستگیر شد

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مرکزی و به نقل از پلیس، فرهاد شاطری اظهار کرد: کپی‌کردن کارت‌های بانکی یکی از شیوه‌های مجرمان سایبری برای برداشت غیرمجاز از حساب بانکی شهروندان است.

وی از شناسایی و دستگیری یکی از مجرمان سایبری که اطلاعات ۱۱۰۶ کارت بانکی را از طریق دستگاه اسکیمر به سرقت برده بود خبر داد و افزود: در پی شکایت یکی از شهروندان اراکی به پلیس فتا استان مرکزی مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی وی، موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: یک مجرم اینترنتی که اطلاعات یک‌هزار و ۱۰۶ کارت بانکی مردم را کپی کرده بود، دستگیر شد.

سرهنگ شاطری تصریح کرد: شاکی پرونده در اظهارات خود بیان داشت، درحالی که کارت بانکی‌ام در اختیار خودم است و آن را به شخص دیگری نداده‌ام، طی چند مرحله اقدام به خرید و برداشت از حسابم به مبلغ ۲۹۵ میلیون ریال شده است.

وی با بیان اینکه مجرمان سایبری روش‌های مختلفی را در انجام اقدامات مجرمانه خود در پیش می‌گیرند و با توجه به نوع برداشت‌هایی که از حساب شاکی صورت گرفته بود، مشخص شد کارت بانکی وی توسط مجرمان کپی شده و برداشت‌های صورت‌گرفته از حساب از طریق کارت دوم صورت‌گرفته است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: همواره توصیه پلیس فتا به شهروندان این است که در هنگام خرید از پایانه‌های فروشگاهی (POS) شخصاً اقدام به کشیدن کارت و واردکردن رمز کنند و از تحویل دادن کارت و اعلام رمز آن به فروشنده خودداری کنند.

سرهنگ شاطری گفت: پس از تشکیل پرونده در این پلیس، بلافاصله اقدامات لازم در خصوص شناسایی فردی که اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب شاکی کرده بود در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی با اشاره به شناسایی متهم در یکی از استان‌های همجوار تصریح کرد: تیمی از کارآگاهان این پلیس به شهرستان محل زندگی متهم اعزام و طی یک عملیات متهم غافلگیرانه دستگیر و دستگاه‌های اسکیمر و تجهیزات مجرمانه وی توقیف و متهم ابتدا برای اخذ تصمیمات قضائی و تکمیل بررسی‌ها تحویل مرجع قضائی و در نهایت روانه زندان شد.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی اظهار کرد: با بررسی تجهیزات کشف شده از متهم اطلاعات یک هزار و ۱۰۶ کارت‌بانکی کپی شده توسط وی استخراج شد که بررسی‌ها برای تعیین مبالغ برداشت شده از حساب‌ها و شناسایی مالکین آنها در دست اقدام است.

سرهنگ شاطری افزود: شهروندان در هنگام خرید از تحویل دادن کارت به فروشنده خودداری کنند و شخصاً اقدام به کشیدن آن در دستگاه pos و واردکردن رمز کنند، در این صورت فرصت کپی‌کردن کارت را از مجرمان سلب می‌کنند و همچنین اولین اقدام در این‌گونه برداشت‌های مجرمانه تغییر رمز کارت‌بانکی است.

وی گفت: کارشناسان پلیس فتا از طریق تلفن شبانه‌روزی ۰۹۶۳۸۰ آماده دریافت گزارشات مردمی در این زمینه و ارائه راهنمایی‌ها و مشاوره به شهروندان هستند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا