اخبار استان ها

تولید گندم کشور به جایگاه مطلوبی رسیده است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مرکزی، نادرقلی ابراهیمی ظهر امروز _پنجشنبه سوم آبان_ در آئین شکرگزاری و جشن رکوردشکنی تولید گندم استان مرکزی اظهار کرد: تولید گندم و محصولات اساسی در شرایط سخت کمک کننده است به عنوان نمونه دهه هشتاد قیمت نفت بالا و گندم به کشور فروخته نمی‌شد و به ناچار گندم نامناسب وارد شد.

وی با بیان اینکه امروز تولید گندم در کشور به جایگاه مطلوبی رسیده است افزود: بر اساس قانون، دولت و حاکمیت باید مبلغ به روز مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشاورزان استان مرکزی نشان دادند با همه کمبودها و مشکلات، با توانایی و ظرفیت‌ها و امکانات خود می‌توانند افتخارات بزرگی برای کشور کسب کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار کشاورز استان مرکزی، پنج درصد از تولید کشاورزی کشور را به خود اختصاص می‌دهند افزود: ایران بعد از کشورهایی مانند هند، روسیه و اتحادیه اروپا در رتبه دهم تا دوازدهم تولید گندم است.

وی عنوان کرد: سال ۱۳۸۷ در تولید گندم این رقم رکورد زده شد و این رتبه برای دومین بار کسب شده که در کنار اقدامات و حمایت دولتی قابل قدردانی و برای آن باید جشن بزرگی گرفته شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد :۸۰۰ میلیون تن گندم در دنیا تولید می‌شود که ایران در رتبه دهم تا دوازدهم تولید گندم در دنیا قرار دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه گندم محصولی استراتژیک است، گفت: گندم محصولی سرشار از پروتئین، کم توقع و مقاوم به خشکی است، این محصول کالایی استراتژیک در معادلات بین‌المللی برای گرفتن امتیازها و فشار روی ملت‌هاست.

وی تاکید کرد: ۳۰ درصد از رشد هشت درصدی اقتصاد برنامه هفتم توسعه باید از طریق بهره‌وری حاصل شود، بنابراین ورود فناوری، نوآوری، بخش‌های فکری و مجموعه‌های تحقیقاتی و آموزشی به حوزه کشاورزی ضرورت دارد چراکه منجر به رشد کیفی و کمی محصولات تولیدی می‌شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رسیدن به رشد هشت درصدی در حوزه اقتصاد، رشد ۲۳ درصدی در صادرات غیر نفتی و رشد ۱۲ درصدی در صادرات نفتی و ایجاد یک میلیون شغل، ریل گذاری صحیح می‌خواهد که با برنامه مداری و کار عملیاتی انجام شدنی است.

ابراهیمی ادامه داد: از ۱۳۰ سال گذشته تاکنون قسمت اعظم تولید ناخالص کشور را بخش کشاورزی رقم زده است، اما متأسفانه اعتبارات بخش کشاورزی، حداکثر پنج درصد منابع عمومی کشور را داراست.

وی خاطرنشان کرد: بخش‌های حاکمیتی و دولتی به بخش کشاورزی باید توجه ویژه داشته باشند، متأسفانه ۳۸ همت از پول کشاورزان باقی مانده است البته روز گذشته ۱۰ همت از مطالبات این قشر پرداخت شد اما ما در مجلس شورای اسلامی این موضوع را دنبال می‌کنیم تا افرادی که در بخش‌های بودجه‌ای و اختصاصی ترک فعل کرده‌اند، در این زمینه پاسخگو باشند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب تاکید کرد: امنیت آب و انرژی، پیش‌نیاز امنیت غذایی و امنیت غذایی پیش‌نیاز امنیت ملی است، بنابراین حاکمیت بخش کشاورزی در راستای امنیت غذایی و امنیت ملی باید با وزارت نیرو تعامل داشته باشد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا