دور باطل «متروی اصفهان» روی ریل «بودجه»/ افتتاح خط دوم دوباره به سال آینده موکول شد!
خبرآنلاین اصفهان – مریم قادری: ابتدای امسال بود که مسئولان مترو و شورای شهر اصفهان، خبر از افتتاح چهار ایستگاه خط دوم متروی اصفهان تا پایان امسال را دادند، این در شرایطی بود که پیش از این قرار بود بخشی از خط دوم متروی اصفهان در اسفندماه ۱۴۰۲ افتتاح شود که در نهایت به فروردین ماه سال ۱۴۰۳ موکول شد.
با توجه به اینکه افتتاح خط اول متروی اصفهان نیز بیش از ۱۰ سال طول کشید و هر بار مسئولان قول سال بعد را برای افتتاح این خط کوچک می دادند، پیش بینی کارشناسان این بود که خط دوم متروی اصفهان نیز برخلاف همه این تبلیغات، امسال افتتاح نشود که در گزارش «زمان افتتاح فاز نخست خط دوم متروی نصفجهان/۸ سال انتظار کافی نیست؟!» به آن پرداختیم.
و اما صحبت های رئیس شورای شهر اصفهان نشان می دهد که این پیش بینیها تحقق یافته است، محمد نورصالحی امروز در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد که «در نشست مشترک بین اعضای شورای اسلامی شهر، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و استاندار اصفهان، مشکلات و نیازهای خط دوم مترو و ضرورت تکمیل خط یک قطار شهری و پرداخت نشدن سهم دولت در این رابطه مورد تاکید قرار گرفت و این در حالی است که شهرداری در ردیف بودجه سالیانه مالی خود، بحث تامین منابع اوراق مشارکت دولت را لحاظ میکند.»
نورصالحی ادامه داد: تاکنون شهرداری سهم ۵۰ درصدی خود را هزینه کرده و برای ادامه تکمیل پروژه منتظر تامین منابع مالی سهم دولت از طریق فروش اوراق مشارکت و مساعدت بانکی هستیم.
وصول نشدن سهم اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ به عنوان سهم دولت
رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه در جلسه علنی هفته گذشته شورای شهر نیز به این موضوع پرداخته شد، تصریح کرد: وصول نشدن سهم اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ به عنوان سهم دولت در پرداخت اعتبار مالی توسعه مترو به استاندار اصفهان اعلام شده است.
وی گفت: تکمیل کارگاه عظیم مترو در سال جاری رقمی معادل ۶۰ هزار میلیارد ریال هزینه دارد که ۱۶ میلیارد ریال آن سهم دولت بوده که به دلیل همکاری نکردن نظام بانکی و سازمان مدیریت و برنامهریزی و وزارت کشور هنوز پرداخت نشده و پیگیری آن بر عهده استاندار گذاشته شده است.
باید به این نکته دقت کنیم که مردم نصف جهان، برای افتتاح خط نخست مترو در اصفهان (شامل ۲۰ ایستگاه کوتاه)، حدود ۱۵ سال انتظار کشیدند و این در حالی است که اصفهان جزو نخستین شهرهایی در کشور بود که ساخت مترو برای آن طرح ریزی و آغاز شد.
شرطی که هر سال تکرار می شود،تامین مالی!
در تمامی این سالها عدم تامین بودجه، یکی از دلایل اصلی مطرح شده از سوی مسئولان برای تکمیل نشدن مترو بود، در این شرایط مردم امید داشتند که خط دوم متروی اصفهان که در شرایط آلودگی و ترافیک این روزهای نصف جهان می تواند بسیار چاره ساز باشد، به سرنوشت «خط یک» دچار نشود اما به نظرمی رسد امیدی به افتتاح مترو در سال جاری نیز نمی توان داشت چرا که در این ارتباط نورصالحی امروز با صراحت عنوان کرد که «بهرهبرداری از فاز نخست خط دو مترو جزو تاکیدات شورای شهر است که با شرط تامین مالی، سال آینده به بهرهبرداری میرسد.»
پیش از این هم اوایل امسال سید محسن واعظی فر مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه دقیقا در ادبیاتی مشابه گفته بود که «در صورت تامین مالی ۷۵ هزار میلیارد ریالی(۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) چهار ایستگاه خط ۲ مترو اصفهان از محله دارک تا میدان قدس تا پایان سال (۱۴۰۳) تحویل شهروندان میشود» اما گویی شرط مهم تامین مالی باز هم تحقق نیافته است و بر خلاف قول مسئولان امسال نیز نباید حتی منتظر افتتاح یک ایستگاه از خط دوم متروی اصفهان باشیم.
جدای از بررسی این موضوع که طول کشیدن افتتاح خط یک متروی اصفهان تا ۱۵ سال و خط دوم تا هشت سال ( البته در حال حاضر)، به دلیل عدم تامین بودجه تا چه حد می تواند منطقی باشد، نباید فراموش کنیم که ساخت ایستگاه های مترو، نظم و آرامش را در نقاط مختلف شهر هم زده و بار ترافیکی زیادی نیز بر دوش اصفهان گذاشته است، از سویی برای مردم نصف جهان پذیرفتنی نیست که چرا هر سال خطوط جدید مترو در تهران افتتاح می شود و متروی دیگر کلان شهرهای کشور نیز سالهاست به پایان رسیده اما تنها عدم تامین بودجه برای مترو در سرنوشت مردم اصفهان نوشته می شود؟!
آیا برای افتتاح خط دوم متروی اصفهان نیز باید ۱۵ سال انتظار بکشیم!؟
۴۶
منبع خبر : خبر آنلاین