اولویت اول شهر تهران بحث ترافیک و آلودگی هوا است
سید احمد علوی در گفتوگو با خبرنگار سرمایه گستران اظهار کرد: طرح سوال دو تن از اعضای شورای شهر تهران از شهردار پایتخت سبب شفاف سازی موضوعات مربوط به مسکن و نیز ناوگان حمل و نقل عمومی شد. در عین حال تاکید کرد که وظیفه شهرداری در موضوع مسکن، تسهیل گری است. در حوزه ناوگان حمل ونقل عمومی، توسعه ناوگانها با هدف کاهش آلودگی و ترافیک باید به مطالبه عمومی مردم تبدیل شود.
وی در تحلیل این جلسه افزود: یک بعد نفس سوال از شهردار تهران، شفاف سازی درباره مسائلی است که ممکن است برای اعضا و کمیسیونهای تخصصی شفاف نباشد. بنابراین شهردار تهران با حضور در صحن و به پاسخ سوال نمایندگان نسبت به موضوعات مبهم شفاف سازی میکند، در همین حال نکته دوم این است که سوال از شهردار، فرصتی برای مدیریت شهری است که بعضی از گزارشهایی را که نتوانسته است بیان کند، میتواند ارائه دهد.
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: به نظر من هر دو تا سوال مطرح شده از سوی دو عضو شورا در خصوص موضوع مسکن و ون سبب شفاف سازی فرآیندها شد. مثلاً در خصوص بحث مسکن، تقریباً امروز روشن شد که وظیفه شهرداری، ساخت مسکن نیست، بلکه در این حوزه وظیفه اش تسهیل گری در صدور مجوز و همکاری و تسریع در این موارد است. در این مسیر اینکه شهرداری مجوز ساخت مسکن را صادر کند به معنی ساخت مسکن نیست، بلکه شهرداری در این مسیر فقط اقدام به صدور مجوز میکند. ساخت مسکن ممکن است به عهده بخش خصوصی یا ارگانی باشد یا حتی ممکن است سازمان نوسازی شهر تهران، در زمینه ساخت مشارکت کند.
نقش مؤثر شهرداری تهران در مسکن
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فرآیند ساخت مسکن زمان بر است اظهار داشت: بنابراین ما بایستی این موارد را در نظر بگیریم، اما به هر حال چیزی مشخص است که در حوزه مسکن حداقل در شهر تهران، مسکن از رکود ساخت وساز خارج شده است. هم اکنون به فضایی رسیدهایم که مردم به بازار مسکن اعتماد کردهاند و به جای سرمایه گذاری نزد بانکها و سایر بازارهای موازی نظیر ارز و طلا، در بازار مسکن اقدام سرمایه گذاری کردهاند، این اعتماد مردم، بسیار مهم است.
علوی با اشاره به اینکه برخی مشوقها در بخش مسکن سبب افزایش جذب سرمایه گذاری ها در این بازار مهم میشود تاکید کرد: اساساً متولیان مربوطه در حوزه مسکن باید اقداماتی انجام دهند که سبب جذب سرمایهها در بخش مسکن شود و سرمایهها به سمت بازارهایی که آسیب پذیری آن بالا است جذب نشوند و در مقابل سرمایهها به جای جذب در بازارهای موازی به سمت بخش مسکن حرکت کنند.
وی در ادامه در خصوص سوال جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل ونقل شورا از شهردار تهران نیز اظهار داشت: در خصوص نکات اشاره شده از سوی آقای تشکر هاشمی، بر این باورم که اساساً موضوع ون ها باید به صورت شفاف مشخص میشد. این نکته درستی بود چراکه ون ها بخشی از ناوگان حمل ونقل ما هستند که مدیریت شهری در این زمینه پیگیریهای لازم را انجام داد و همچنین وزارت کشور هم نیز تا یک حدودی در این زمینه همکاری کرد.
علوی افزود: قرار بود که این ون ها با یارانههای دولتی تحویل شوند، اما به هر حال همین تعدادی هم که تحویل شده است حاکی از همکاری دولت است. اما اینکه چه استفادهای قرار است از این ون ها شود، تقریباً محل بحث بود که به نظر من هم بحث مهمی است و باید شفاف میشد.
وی ادامه داد: در کل هم باید بپذیریم که اولویت اول شهر تهران بحث ترافیک و آلودگی هوا است. بنابراین باید در زمینه توسعه حوزه حمل و نقل عمومی که منجر به کاهش آلودگی و توسعه حمل و نقل عمومی است تمام اقدامات لازم را انجام دهیم و در این زمینه اهتمام داشته باشیم.
پیگیری شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل برقی
علوی اظهار کرد: توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی باید مطالبه اول همه مردم تهران باشد، چرا که همه شهروندان تهرانی با مشکلات ناشی از کمبودهای ناوگان حمل و نقل عمومی و تبعات آن مواجه هستند. در همین حال نهادهای نظارتی، از جمله شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی نیز باید مطالبه گر این موضوع از مدیریت شهری باشند.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تا زمانی که این موضوعات جز اولویتهای اصلی شهر تهران هستند باید پیگیریهای لازم جهت تحقق آنها صورت گیرد عنوان کرد: ما در شهر تهران درگیر آلودگی هستیم. تنها راه حل کنترل آلودگی هوای تهران به لحاظ علمی بهینه سازی سوخت ناوگان حمل ونقل است. برقی سازی یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف است. در موضوع برقی سازی هم مدیریت شهری نمیتواند از مردم انتظار داشت. وقتی ماشینهایی دیزلی و گازوئیلی برای حمل و نقل عملی وارد شود چطور از مردم بخواهیم به سمت برقی سازی گام بردارند.
وی گفت: پس طبیعتاً باید مدیریت شهری در زمینه واردات خودروهای برقی پیشگام باشد. اتوبوسهای برقی موضوع جدیدی نیست و از دورههای گذشته ما درگیر آن بودهایم. اما امروز تا جای خوبی پیش رفته است. به نظر من همه ما باید تحقق این امر را به طور همزمان مطالبه کنیم تا این اتوبوسها سریعتر وارد شهر تهران شوند. هر میزانی که از آلودگی هوای تهران به واسطه ورود این اتوبوسها کاسته شود، به همان اندازه ما به جان شهروندان بیشتر اهمیت دادهایم.
منبع خبر : ایمنا