بهزودی پروژه بزرگ زیرساخت قطار سریعالسیر تهران-شمال اجرا میشود
به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مازندران، یوسف نوری امشب_سهشنبه بیستونهم آبان_ در راستای مباحث عقد تفاهمنامه اولیه در پروژه بزرگ راه آهن تهران – شمال که طی چهارمین جلسه پیگیری نشست با سرمایهگذار چینی و استفاده از فاینانس ایران و چین در دفتر معاون وزیر و مدیرعامل شرکت تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور و استاندار مازندران، مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه آهن و زیرساخت و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران و دستگاه مربوطه برگزار شد، اظهار کرد: مباحث عقد تفاهمنامه اولیه فیمابین شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنای حملونقل کشور با هلدینگ چینی که جزو سه شرکت برتر دنیا در ایجاد ریل راهآهن بهویژه در حوزه تونلهای راه است، مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه شرکت چینی آمادگی کامل خود را در اجرای عملیاتی پروژه راهآهن شمال اعلام داشت، افزود: شرکت چینی با مطالعات اولیه و بررسی موضوعات طرح در طی سه جلسه در گذشته آمادگی خود را در این پروژه اعلام کرد و مقرر شد ظرف یک هفته آتی؛ شرکت سرمایهگذار چینی و شرکت مادر تخصصی زیرساخت حملو نقل کشور، اقدامات اولیه تفاهمنامه در جهت امضا را تهیه و تدوین کنند.
استاندار مازندران با بیان اینکه در قالب این تفاهمنامه بهروزرسانی مطالعات پروژه و همچنین پیوست ریل مازندران به شرق و غرب استان از گلوگاه تا رامسر با رویکرد ایجاد راهآهن رشت – ساری- مشهد، با توجه به نقشه کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب مازندران شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: فاز اول پروژه از تهران به مازندران، قطار سریعالسیر با ۲۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی و به طول ۱۵۰ کیلومتر است که بخش عمده آن بهصورت تونل میباشد.
نوری با اشاره به اینکه ریل احداثی قطار سریعالسیر متفاوت از ریلها و ایستگاههای موجود در کشور است، یادآور شد: در پی به سفر آتی رئیسجمهور به کشور چین با قرار گرفتن این پروژه در اولویت پروژههای وزارت راه و شهرسازی، امید میرود جز طرحهایی باشد که در فاینانس دوم مدیران چین قرار گیرد.
وی با تاکید بر رهاشدگی پروژه راه آهن شمال، اظهار داشت: این پروژه که حالت رهاشدگی داشته و تنها در جهت پایدار بودن بودجهای در پروژههای راه آهن کشور قرار گرفته بود، از سال آینده شاهد روند اجرایی آن به همت شرکت مادرتخصصی و زیر ساخت وزرات راه و شهرسازی خواهیم بود.
نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه طرح و پروژه در حوزه زیرساخت راه آهن در مازندران بعد از انقلاب مغفول مانده بود، مطرح کرد: این پروژه میتواند در شمار پروژههای بزرگ ملی در مازندران در بعد از انقلاب در حوزه راه آهن قرار گیرد، ظرفیتهایی که برای این پروژه و اثرات بعدی آن انتظار میرود این پروژه را تبدیل به یک پروژه بزرگ اقتصادی کرده است.
نوری با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی پروژه بیان کرد: حملونقل و ترافیک، موضوعات مرتبط با محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، کاهش هزینه سفر، افزایش تعداد سفر، سلامت سفر، ایجاد زیرساختهای گردشگری مبتنی بر ریل و ایستگاههای راهآهن از جمله مواردی است که موجب اقتصادی شدن پروژه و اجرایی شدن آن توسط شرکت سرمایهگذار چینی و شرکای داخلی آن است.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه همچنین به توسعه استانهای شمالی در حوزه شهرسازی مبتنی بر ریل با توجه به زیست بوم گلستان، مازندران و گیلان پرداخته شد، افزود: ایجاد و تعریف شهرسازی به ریل موجب نظم بخشیدن به توسعه زیرساختهای شهری و ساختوسازها در این استانها خواهد شد.
استاندار مازندران با اعلام بر اینکه شکلگیری سرمایهگذاری پایدار و بهرهورانه در حوزه ساختوساز و سکونت حجم بالایی از متقاضیان که به سمت استانهای شمالی میآیند، مرتفع میشود، خاطرنشان کرد: جدیت در پیگیری اجرایی این پروژه ادامه خواهد داشت و ضمن بهرهوری از ظرفیتهای موجود راهآهن در پی افزایش از پتانسیل و ظرفیت ریلی و کنار ریلی نیز هستیم؛ این پروژه بزرگ راه آهن در شمال در راستای رونق اقتصادی و توسعه روابط تجاری و داخلی و برون مرزی در استانهای شمالی و ایران شکل میگیرد.
منبع خبر : ایمنا