ضرورت آغاز نهضت ملی برای تحول در آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از همدان، حمید ملانوری شمسی امروز _شنبه ششم فروردین_ در شورای آموزشوپرورش استان همدان اظهار کرد: تعلیم و تربیت ستون فقرات توسعه پایدار است و شورای آموزش و پرورش باید قلب تپنده این تحول باشد.
وی با بیان اینکه دیگر زمان حرکتهای سطحی و کلیشهای گذشته است و باید نهضتی ملی برای تحول بنیادین در نظام آموزشی، نه فقط با حرف، بلکه با برنامهریزی، پیگیری و اقدامات ملموس راه بیندازیم، افزود: جامعهای که نیروهای انسانی باسواد، خلاق و باانگیزه نداشته باشد، بدون شک عقب خواهد ماند.
استاندار همدان با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند انسانهایی هستیم که علاوه بر سواد آکادمیک، مهارتهای واقعی زندگی را بشناسند و به جامعه متعهد باشند، ادامه داد: سواد واقعی یعنی شناخت محیط، یادگیری مداوم و ایفای نقش مؤثر در مسیر پیشرفت جامعه با این حال حتی برخی از دانشجویان دکتری ما نیز هنوز درگیر مدرک گرایی هستند، نه حل مسائل واقعی که این نگاه باید اصلاح شود.
ملانوری با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش باید فراتر از اجرای وظایف روزمره برود، اضافه کرد: ما نیازمند ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، بهبود فرآیندهای آموزشی، و ایجاد انگیزه در مدارس هستیم، بنابراین انگیزه، در کنار سواد، نقش تعیینکنندهای در موفقیت دارد.
وی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیتهای ویژه برای پیگیری تحول بنیادین در آموزش و پرورش شکل با حضور افراد متعهد، اهل فکر و اقدام، خاطرنشان کرد: باید هر سال یک یا دو پروژه تحولی جدی تعریف کنیم، نه دهها برنامهی نصفهنیمه و برای جلوگیری از انجام کارها و پروژهای نیمه تمام تشکیل چنین کمیتهای در حوزه آموزش و پرورش نیاز است.
استاندار همدان با اشاره به نزدیک شدن روز گرامیداشت مقام معلم و شهادت شهید مطهری، عنوان کرد: تکریم معلم نباید در حد چند مراسم باقی بماند و جامعه باید قدردان واقعی معلم باشد، از همین رو رسانهها، شهرداریها، سپاه و نهادهای صنعتی همه باید در این مسیر همراه باشند، چرا که این کار، فقط دل معلم را گرم نمیکند، بلکه آینده کشور را میسازد.
ملانوری افزود: همچنین دانشگاه فرهنگیان باید محل تربیت معلمان نوآور و متعهد باشد، چرا که اگر امروز نتوانیم معلمی توانمند تربیت کنیم، فردا نمیتوانیم پزشک، مهندس یا مدیر موفقی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه فضای آموزش باید از محدودیت محتوای کتابها فراتر برود، بنابراین تفکر، خلاقیت و پیوند مدرسه با جامعه باید جدی گرفته شود، بیان کرد: مدرسه باید با محله، شهر، صنعت و فرهنگ ارتباط بگیرد تا آموزش معنا پیدا کند و انگیزه دانشآموزان دوچندان شود.
منبع خبر : ایمنا