به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، عملکرد آموزشی در بخش دولتی: مجموع عملکرد آموزشی در حوزه های سکونت گاه غیررسمی، پادگان، ثابت شهری، روستا، زندان، شعب شهری، صنایع، جواردانشگاهی، عشایری، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، کاهش آسیب های اجتماعی بالغ بر ۷ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۹۵ نفر – ساعت معادل ۵۷ هزار و ۶۹۷ نفر دوره می باشد. همچنین انعقاد بیش از۷۰ تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها، صنایع و صنوف، شهرداری، مؤسسات آموزشی و دستگاه ها انجام پذیرفته است. عملکرد آموزشی در بخش غیردولتی: مجموع عملکرد آموزشی در بخش غیردولتی بالغ بر ۷ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۹۴۸ نفر- ساعت معادل ۳۸ هزار و ۵۷۸نفر دوره در آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد استان اصفهان اجرا گردیده که از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۶۵ نفر مرد و ۲۷ هزار و ۸۱۳ نفر زن آموزش دیده اند. این آموزش ها در بخش های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی در ۴۵ رشته آموزشی از قبیل امور مالی و بازرگانی، فناوری اطلاعات، مراقبت و زیبایی، طراحی و دوخت، تکنولوژی فرهنگی، عمران، تأسیسات، صنایع دستی و … در قالب ۵۷۹ حرفه مهارتی به متقاضیان ارائه گرد ده است. سهم آموزش های مهارتی غیررسمی در بخش غیردولتی در خوشه های صنعت ۱۳ درصد، خدمات ۷۹ درصد، کشاورزی۳ درصد و فرهنگ و هنر ۵ درصد و فناوری های راهبردی و نوین ۳درصد تخمین زده شد. در استان اصفهان ۱۵۵۴ آموزشگاه دارای مجوز بوده که از این تعداد ۹۹۸ آموزشگاه در حوزه بانوان، ۱۹۵ آموزشگاه در حوزه برادران و ۳۶۱ آموزشگاه به صورت دومنظوره فعالیت آموزشی دارند. عملکرد اداره سنجش و ارزشیابی مهارت: امور ستادی : الف – تجهیز و راه اندازی ۱۶ مرکز سنجش الکترونیک در شهرهای نائین ، خور ، فریدونشهر ، داران ، زرین شهر، فلاورجان، گلپایگان ، سمیرم ، نطنز ، زواره، دستنگرد ، آران و بیدگل، علویجه، خوانسار، جرقویه و ورزنه ب – استقرار سیستم نظارت برآزمونهای عملی از طریق دوربین مدار بسته ( CCTV ) برای اولین بار در کشور در ۵ کارگاه مرکز دهاقان ج – بهبود و بروزرسانی بانکهای اطلاعاتی شامل : سامانه آمار و اطلاعات آزمونگران استان ، سامانه ثبت برنامه آزمونهای عملی ، سامانه صدور و رصد گواهینامه ، تهیه بانک اطلاعات پروژه عملی د- انعقاد دو تفاهم نامه با پست به استناد بند ج ماده ۴۶ قانون پنجم توسعه به منظور تکریم ارباب رجوع ه – صدور ابلاغ و تشکیل جلسات ستاد ارزشیابی عملکرد آزمون : تعداد شرکت کنندگان در آزمونهای سنجش مهارت برابر ۰۲۸/۸۳ نفر بوده است و صدور ۶۷۷۰۲ گواهینامه، طراحی سئوال در ۴۸۲۰ در حرفه های جدید و ممیزی سوال۸۳۶۰ سئوال موجود و سئوالات ارسالی از دفتر ارزشیابی و طراحی ۲۹۰ عدد پروژه عملی آمار بخشهای مختلف آزمون : آزمون الکترونیک به تعداد ۴۹۲۰۲، آزمون هماهنگ به تعداد ۱۱۶۲۱ ،آزمون صنایع دستی به تعداد ۷۷۷۸، آزمون صنایع ساختمان ۴۱۸۹ و با توجه به ماده ۱۳ قانون نظام صنفی و تفاهم نامه های منعقد شده با اتحادیه های مختلف در ۱۷۰ حرفه به تعداد ۱۶۰۷ صلاحیت حرفه ای صادر گردیده است . عملکرد آموزش در صنایع: در هشت ماهه سال جاری بالغ بر ۵۶۰ هزار و ۶۵۷ نفر- ساعت در قالب ۳۲۰ دوره آموزشی در صنایع و صنوف استان اصفهان اجرا گردیده. این آموزش ها در بخش های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی در ۳۴ رشته آموزشی از قبیل امور مالی و بازرگانی، فناوری اطلاعات، حمل و نقل ، مکانیک، عمران، تأسیسات، صنایع دستی و … و۲۴۲حرفه آموزشی به شاغلین بیش از ۲۴۷ واحد صنعتی و صنوف ارائه شده است که از این آموزشها ۵۴ هزار و ۹۴۷ نفر- ساعت در بخش اصناف، ۵۰۱ هزار و ۶۵۸ نفر- ساعت در بخش صنایع ، ۴ هزار و ۷۵۲ نفر ساعت در مراکز بین کارگاهی و جوار کارگاهی صنایع اجرا گردیده است. عملکرد آموزشی در زندان و پادگانها: در زندانهای استان به میزان ۵۰۲ هزار و ۲۷۵ نفر ساعت و در پادگانها ۲۳۳ هزار و ۱۸۶ نفر ساعت بوده است که آموزش های مهارتی در بخش زندان در ۱۳ شهرستان، ۴۲ کارگاه و ۶۸ حرفه آموزشی در حال اجرا می باشد. توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اقدام به برگزاری دوره آموزشی برای ۲ هزار و ۲۸۶ نفر نموده است که شامل آموزش معتادان بهبود یافته، مددجویان سازمان بهزیستی اعم از زنان بدسرپرست و بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار، معلولین، متکدیان و نوجوانان خیابانی و همچنین آموزش سکونت گاههای غیررسمی و بافت های فرسوده می باشد.
فعالیت های برون سپاری: در استان اصفهان تعداد ۵۴ فضای کارگاهی در قالب آموزش همراه با تولید و ارائه خدمات با مشارکت بخش غیردولتی در رشته های صنایع دستی، تولید درب و پنجره upvc، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، کشت و کار گلخانه ای، پوشاک، قالی بافی، صنایع غذائی، سلامت، خدمات کسب و کار و کارآفرینی، تشریفات، فناوری های نو در صنعت ساختمان، مهد کودک، گلابگیری،کافی شاپ، صنایع خودرو ، پرسکار و جوشکاری، سفال، میناکاری، هنرهای دیجیتال، کارگاه صنایع کفش، دپارتمان بهسازان شهر آینده، طراحی لباس و مجموعه کارگاههای آموزشی در قالب مشارکت با صنایع بزرگ نظیر گروه انتخاب ،گیتی پسند، بوتان، CNG (پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان) و … فعال گردیده است. از فعالیت های برون سپاری در مراکز می توان به راه اندازی مرکز سیار آموزش فنی و حرفه ای مبارکه در اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی اسدآباد استان، ارتقاء رشته های پرمخاطب منطقه ای در استان با جابجایی تجهیزات کارگاهی بین مراکز استان، راه اندازی کارگاه اتو مکانیک و برق خودرو و پکیج خمینی شهر، کارگاه سرد کننده نائین، کارگاه تراش فلاورجان، کارگاه برق و PLC زرین شهر ، ارتقاء صنایع ساختمان مرکز برادران مبارکه، دپارتمان صنایع دستی شهرستان شهرضا ( فیروزه کوبی ، مشبک فلزی) ، کاریابی پزشکان در مرکز زینبیه و … اشاره نمود. اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی: ۱- تشریح اهداف و وظایف شورای مهارت و نحوه اجرای طرح های “مهارت آموزی در محیط کار واقعی ” و “کاروزی دانش آموختگان دانشگاهی” در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان مورخ ۶/۳/۹۶ با حضور استاندار و تاکید بر لزوم همکاری سایر دستگاهها ۲-تشکیل شورای مهارت استان به دبیری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و ریاست دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری و برگزاری ۳ جلسه شورا در تاریخ های ۱۲/۴/۹۶ ، ۳۱/۵/۹۶ و ۲۵/۷/۹۶ ۳ – ابلاغ دستورالعمل مهارت آموزی در محیط واقعی کار به مراکز آموزش فنی و حرفه ای و تاکید بر فراهم نمودن شرایط اجرا در شهرستانها با همکاری سایر دستگاهها ۴- مکاتبه با مدیران دستگاههای دارای عضویت در کمیته اجرائی طرح جهت معرفی نمایندگان تام الاختیار و تشکیل اولین جلسه کمیته اجرائی طرح در روز چهار شنبه مورخ ۱۰/۳/۹۶ ۵ – مکاتبه با مدیر کل محترم جذب و سرمایه گذاری استانداری اصفهان جناب آقای ایروانی در خصوص ارسال دستور العمل به فرمانداران و تاکید به تشکیل کمیته اشتغال شهرستانها با دستورکار اجرای طرح که در اکثر شهرستانها جلسه تشکیل گردیده است. ۶ – ابلاغ برش شهرستانی تعهدات طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی به مراکز آموزش فنی و حرفه ای ۷ – تشکیل دومین جلسه کمیته اجرائی طرح درروز سه شنبه مورخ ۱۶/۳/۹۶ ۸ – ابلاغ دستور العمل طرح مهارت آموزی به فرمانداران شهرستانهای استان توسط آقای ایروانی مدیر کل محترم جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانها ۹ – تهیه سامانه طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در استان به آدرس http://maharat.etvto.ir بمنظور سهولت پاسخگویی به درخواستها و انسجام بخشی به فعالیتهای مرتبط با طرح و برگزاری جلسه با کارشناسان مراکزآموزش فنی و حرفه ای در روز سه شنبه مورخ ۳۰/۳/۹۶ به منظور آموزش نحوه استفاده از سامانه پیگیری اجراء طرح در شهرستانها ۱۰- مکاتبه با شهرداری و صداوسیما بمنظور همکاری در اطلاع رسانی طرح به عموم مردم ۱۱ – مکاتبه روسای مراکز با ادارات صنعت، معدن وتجارت – تعاون کار و رفاه اجتماعی – اتاق اصناف – تامین اجتماعی در هر شهرستان بصورت جداگانه ۱۲ – تشکیل جلسه با ادارات عضو کارگروه ، تشریح دستور العمل در کارگروه اشتغال هر شهرستان توسط روسای مراکز ۱۴ – تشکیل کمیته اجرائی طرح در هر شهرستان ۱۵ – برگزاری جلسه با روسای اتحادیه ها در شهرستانها ۱۶ – مراجعه حضوری کارشناسان مربوطه مرکز به واحد های صنفی و توضیح طرح ۱۷-گردآوری نتایج تعامل با واحدهای صنفی شهرستانها و تحلیل آن ۱۸- برگزاری نشست مشترک مدیرکل استان با رئیس اتاق اصناف اصفهان و اعضا هئیت مدیره عملکرد اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی : تعهد سالیانه : ۳۶۸۰ نفر دوره ، عملکرد هشت ماهه : ۲۲۴۸ نفر- دوره ، تعداد واحد های که مجوز صادر شده: ۵۵۶ واحد عناوین رشته های آموزش: برق ساختمان و صنعتی – صنایع پوشاک – صنایع ساختمان – آرایش و پیرایش – مکانیک – صنعت خودرو – تاسیسات – جوشکاری – حسابداری – صنایع فلزی – درودگری – ریخته گری – طراح نقشه فرش- قالی بافی – کاربر اسانس های گیاهی – نانوایی – هتلداری- الکترونیک – کشاورزی ( امور باغی ، دامی و زراعی ) – امور مالی و بازرگانی – امور اداری – صنایع دستی – صنایع چوب و آموزش اتباع: جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه ی گذشته میزبان صدها هزار پناهنده ی افغانی و عراقی بوده و یکی از کشورهای جهان است که بزرگترین جمعیت پناهنده را میزبان می باشد .سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران وایسته به سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است که “کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و انجمن پناهندگان دانمارک “در ایران مسئولیت برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای کوتاه مدت اتباع خارجی را بر عهده این سازمان قرار داده است. در این راستا اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان نیز در جهت پیشبرد این پروژه آموزشی ، همکاریهای لازم را با نظارت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان ونماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و نماینده انجمن دانمارک در استان داشته است. هر ساله قبل از شروع پروژه اقدام به نیاز سنجی آموزشی از جمعیت پناهنده نموده وپس از بررسی های نهایی رشته های پرتقاضا و اشتغالزا را با هدف رشد و توسعه ظرفیتهای فردی و افزایش پتانسیل کامل که منجر به خوداتکایی پناهندگان خواهد شد را اعلام و برگزار میکند. اقدامات : شامل شناسایی ، نیاز سنجی آموزشی ، مشاوره و هدایت شغلی ، فراهم سازی شرایط و امکانات ، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی ، سنجش و ارزشیابی و صدور گواهینامه مهارتی بین المللی برای قبول شدگان و همچنین ارزیابی و بازخورد گیری از دوره های برگزار شده می باشد. دوره های آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستانهای پر تردد پناهندگان افغانی برنامه ریزی و اجرا گردیده است. تاکنون ۳۳۴ نفر پناهنده که از این تعداد ۳۱۰ نفر زن و تعداد ۲۴ نفر مرد بوده اند در ۲۸ دوره آموزشی در ۸ مرکز در شهرستانهای پر تردد اتباع، آموزش های مهارتی دید ه اند. که محل اجرای پروژه در مراکز آموزش فنی و حرفه ای در شهرستان های پر تجمع اتباع از جمله اصفهان، کاشان ناجی آباد، کاشان، تیران و کرون، نجف آباد، خمینی شهر فلاورجان و مبارکه پیش بینی شده است . دوره های آموزشی ویژه اتباع در ۲۸ حرفه شامل: روبان دوزی، قلاب باف چرم و جیر، کتیبه دوزی، نازک دوز زنانه، بچه گانه دوز و دخترانه دوز، خیاط لباس هاس کشی، شلوار دوز، سرمه دوز سنتی، روسک های تزئینی، تعمیر کار برق خودرو … می باشد. اجرای طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیازبازار کار کشور: اجرای دوره های آموزشی ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های فنی و مهندسی برق و الکترونیک، مکانیک، صنایع، مواد و کشاورزی و همچنین دوره های آموزشی نرم افزار های تخصصی، کارآفرینی، مدیریت (انگیزش، رفتار سازمانی، فروش، بازاریابی، زنجیره تامین و …) برای کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که در راستای طرح ارتقاء شایستگی حرفه ای آنان می باشد در حال اجرا است. مشاوره و هدایت آموزشی – شغلی، رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان مراکز دولتی و غیر دولتی : در حال حاضر فرآیند مشاوره و هدایت آموزشی- شغلی به دو گونه حضوری و الکترونیک در حال اجرا می باشد. ۱- مشاوره (حضوری): فرآیند مشاوره و هدایت آموزشی – شغلی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای به شرح زیر در حال انجام و پیگیری است : الف ) مشاوره آموزشی به عموم جامعه شامل: مذاکره مراجعان با مشاوره – بازدید از مراکز و کارگاههای آموزشی – اجرای تستهای مشاوره – ارائه بسته های اطلاعات مشاوره ؛ ب ) مشاوره اختصاصی ( ویژه کارآموزان ) شامل : مشاوره گروهی شروع دوره – مشاوره گروهی حین دوره – مشاوره گروهی در پایان دوره – مشاوره فردی حین دوره ؛ ج ) مشاوره آموزشی به مدارس ( طرح فرهنگ سازی آموزشی – شغلی در مدارس ) شامل : حضور مشاور در مدارس و ترویج فرهنگ مهارت آموزی – بازدید دانش آموزان از مراکز آموزش فنی و حرفه ای – آموزش یک کار عملی کوتاه مدت به دانش آموزان طی ۸ ماهه سال جاری با اجرای فرآیند مشاوره و هدایت آموزشی – شغلی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای سطح استان، بالغ بر ۴۹۳۱۱ نفر از خدمات مشاوره حضوری استفاده کرده اند . در ضمن تعداد ۱۲۳۴۷ دانش آموز نیز از طرح فرهنگ سازی آموزشی-شغلی در مدارس استقبال نموده اند . ۲-مشاوره الکترونیک: طی سالیان اخیر با فراهم شدن بستر ارائه خدمات مشاوره الکترونیک امکاناتی از قبیل درخواست مذاکره حضوری با مشاور – مذاکره آفلاین با مشاور – آزمونهای روانشناختی و رغبت شغلی -درخواست حضور در کارگاه جهت آشنایی با حرفه ها -دریافت بسته اطلاعات دوره های آموزشی-آشنایی با مراکز آموزش فنی و حرفه ای در اختیار مراجعین قرار گرفته است. متقاضیان پس از بهره برداری از امکانات مشاوره ای امکان ثبت نام در دوره های آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای را دارا می باشند. تاکنون بالغ بر ۲۶۰۰۰ نفر از امکانات مشاوره ای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان استفاده کرده اند. رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان فنی و حرفه ای مراکز دولتی و غیر دولتی: بررسی اثربخشی آموزشهای مهارتی جزء لاینفک فرآیند هر نظام آموزشی می باشد. بر این اساس دستورالعمل رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای، با هدف فراهم سازی زمینه های اندازه گیری میزان بهره وری دوره های آموزشی و بررسی تطبیقی کمی و کیفی دوره ها با نیاز بازار کار در حال اجرا است. اطلاع از وضعیت اشتغال مهارت آموختگان و گردآوری اطلاعات مرتبط با آن، نقطه آغازی برای ایجاد یک تحول جدید و حرکتی سازنده برای پیاده سازی اقدامات اصلاحی برای توسعه و احداث مراکز آموزش فنی و حرفه ای و ارائه هر گونه خدمات راهنمایی آموزشی و مشاوره شغلی و مهارت آموزی ارزنده می باشد. از سال ۱۳۹۳ رهگیری وضعیت مهارت آموختگان آموزشگاههای آزاد استان نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است . افتخارات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان : کسب رتبه اول در ۳بخش شاخص های عمومی ، اختصاصی و مجموع شاخص ها در فرآیند ارزیابی عملکرد سال ۵ و بیستمین جشنواره شهید رجایی افتخارآفرینی نخبگان اصفهانی در چهل و چهارمین مسابقات جهانی مهارت ۲۰۱۷ ابوظبی با کسب ۱ مدال طلا و ۲ دیپلم افتخار