محمدجواد احمدی با بیان این مطلب و با اشاره به حذف آزمونها در دوره ابتدایی، افزود: دو موضوع مهم که صاحبنظران به آن پرداختهاند، حذف آزمونها در دوره ابتدایی و استقرار پایه دوازدهم در نظام شش-سه-سه است.
وی ادامه داد: در زمینه حذف آزمونها در دوره ابتدایی، از سال ۹۱ که نظام شش-سه-سه اجرا شد، محور کار در آموزش و پرورش سند تحول بنیادی بوده که این سند چکیده نظریههای کارشناسان و صاحبنظران در حوزههای تعلیم و تربیت و علمیه است و پیوست مقام معظم رهبری بر اجرای سند تحول تاکید داشته است.
این مقام مسئول افزود: حذف آزمونها در راستای عملیاتی شدن اجرای سند تحول است و این حذف با هدف کاهش اضطراب و نگرانی دانشآموزان از آزمونهای مکرر بوده تا بتوانند لذت کودکی را در دوران تحصیل در مقطع ابتدایی تجربه کنند و فعالیتهای کنجکاوانه را در ابعاد مختلف در کنار همکلاسیها انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه در آزمونها به جنبه دانشی توجه میشود، گفت: در بُعد دانشی کمتر به نگرش پرداخته میشود و محتوای کتب درسی نظر صاحبان تعلیم و تربیت بوده و با مبنای اعتقادی و با استفاده از مبانی تلفیقی آموزش و پرورش تهیه شده است و در حین اجرا هم بر این برنامه نظارت و رصد میشود.
احمدی اضافه کرد: اجرای سند تحول حذف آزمونهای دوره ابتدایی را صاحبنظران با شورای عالی آموزش و پرورش به نتیجه رساندند که بعد از امضای رییس جمهور، برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود. البته حذف آزمونها موافقان و مخالفانی هم دارد.
وی اظهار کرد: موافقانی که حذف آزمون را تأیید و از آن دفاع کردند، صاحبنظران تعلیم و تربیت بودند. در واقع بدنه آموزش و پرورش، مدیران کل و صاحبنظران مدافعان این برنامه بودهاند و میزگردهایی در این زمینه تشکیل شد. البته مخالفانی هم وجود دارند که کمتر با نگاه علمی این موضوع را تجزیه و تحلیل کردند.
سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: وقتی جامعه آماری مخالفان این طرح را بررسی میکنیم، اقلیتی از برگزاری آزمون دفاع میکنند و عدهای هم با دلایلی اعلام مخالفت کردند و جمعی هم سروصدای بلندی دارند. این گروه تلاش میکردند از این رهگذر با برگزاری کلاسهای تست به نان و نوا برسند و قربانیان این جریان کودکان معصوم هستند که با استرس زیاد در آزمونهای مکرر شرکت میکنند و به نوعی خانوادهها را نیز درگیر میکنند.
وی ادامه داد: در مجموع ۲۵۰ هزار دانشآموز در آزمون تیزهوشان شرکت میکنند و در نهایت ۱۵ هزار نفر وارد مدارس تیزهوشان میشوند و همه این موارد باید محاسبه شود. باید درصد جامعه دانش آموزی را در نظر بگیریم. کسانی که هیاهو میکنند به دنبال منافعی هستند. این دغدغه فرهنگیان و مربیان در مدارس بوده و به این نتیجه رسیدند که پیشنهاد حذف آزمونها در مدارس دولتی را در شورای آموزش و پرورش اعلام کنند تا دانش آموزان بر مبنای سند تحول درس بخوانند.
احمدی افزود: البته در این بین یک نکته هم وجود دارد که توجه به آن ضروری است، اینکه جداسازی نشود و این اتفاق در کشورهای دیگر هم رخ داده است. با توجه به اینکه دانشآموزان دارای تفاوتهای فردی هستند و در ابعاد متفاوتی خلاقیت دارند و این از شگفتیهای خلقت خداوند است که باید در میدان تعلیم و تربیت مهارتهای اجتماعی را تمرین کنند و یاد بگیرند.
سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: بعد از ارزشیابی، معلم تفاوتهای فردی دانشآموزان را در نظر میگیرد و در روندی که با صاحبنظران این برنامه پیش میرود، به دانشآموزان با استعداد در مناطق محروم هم توجه میشود و به تحصیل میپردازند.