به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، عباس مهدیان رییس اداره آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل در تشریح این خبر گفت: بررسی اثربخشی آموزشهای مهارتی به منظور بهبود منابع، جزء لاینفک فرآیند هر نظام آموزشی می باشد. با عنایت به آن که سالیانه هزینه های بسیار گزافی صرف ارائه خدمات آموزش های مهارتی و فناوری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای می گردد، بررسی و مطالعه پیامدهای آموزشی بویژه وضعیت اشتغال مهارت آموختگان ضرورتی اجتناب ناپذیر است بر این اساس، فرآیند رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای، با هدف فراهم سازی زمینه های اندازه گیری میزان بهره وری دوره های آموزشی و بررسی تطبیقی کمی و کیفی دوره ها با نیاز بازار کار در حال اجرا است. اطلاع از وضعیت اشتغال مهارت آموختگان و گردآوری اطلاعات مرتبط با آن، نقطه آغازی برای ایجاد یک تحول جدید و حرکتی سازنده برای پیاده سازی اقدامات اصلاحی به منظور توسعه و پیشبرد آموزشهای فنی و حرفه ای است در این راستا ارائه خدمات راهنمایی آموزشی و مشاوره شغلی قبل از مهارت آموزی اهمیت می یابد و با اجرای فرآیند رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان، تناسب کمی و کیفی بین دوره های آموزشی با نیاز اقشار جامعه و تقاضای بازار کار ایجاد می گردد.
وی افزود: در حال حاضر کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای پیش از حضور در دوره های مهارتی تخصصی از خدمات مشاوره آموزشی و شغلی بهره مند و یک سال پس از دریافت گواهینامه مهارتی توسط کارشناسان مشاوره و هدایت شغلی مراکز در خصوص وضعیت اشتغال مورد رهگیری قرار می گیرند. به منظور انتقال تجارب موفق و افزایش انگیزه کارآموزان و مراجعین از طریق مشاهده مواردی عینی از اشتغال، اطلاعاتی از چگونگی کسب و کار و اشتغال آنان به صورت الکترونیکی بر روی وب سایت اداره کل قرار می گیرد.
مهدیان بیان داشت: علاوه بر این در حال حاضر در فعالیتهای مشاوره و هدایت آموزشی شغلی، سیاست های اشتغال بیشتر به فعالیتهای کارآفرینانه و هدایت و حمایت از مهارت آموختگان کارآفرین معطوف شده است. بخشی از این سیاستها به مجموعه اقدامات از جمله شناسائی و انتخاب مهارت آموختگان کارآفرین و ارائه الگوهای برترکارآفرینی مهارت محور مربوط میشود. به همین منظور، شناسایی مهارت آموختگان کارآفرین در رشته ها و حرفه های گوناگون در خوشه های صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ و هنر، و فناوری نوین در راستای معرفی الگوهای برتر کارآفرین به جوانان جامعه به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
رییس اداره آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل گفت: در ششم مرداد ماه سال جاری به مناسبت روز کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای با هدف شناسایی و معرفی مهارت آموختگان کارآفرین به جامعه و استفاده از توانمندی آنان در جهت ارایه الگوهای کارآفرینی مهارت محور؛ ایجاد زمینه وتمهیدات اشتغال برای مهارت آموختگان آموزش فنی وحرفه ای ، ارتقاء جایگاه مهارت آموختگان کارآفرین در جامعه؛ حمایت ، تشویق و ایجاد انگیزه در مهارت آموختگان برای راه اندازی کسب و کار جدید؛ فراهم نمودن بستر لازم برای شکوفایی استعدادها و ظرفیتهای کارآفرینی و افزایش روحیه خودباوری در جوانان؛ هماهنگی و تبادل نظر با سایر نهادها و ارگانهای ذیربط در سطح استانها و در سطح ملی به منظور شناسایی هر چه بهتر و بیشتر کارآفرینان ونیز استفاده از حمایت های سازمان های مذکور و تشکیل بانک اطلاعات مهارت آموختگان کارآفرین پس از بررسی وضعیت اشتغال مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای و آموزشگاههای آزاد استان اصفهان، افرادی که علاوه بر راه اندازی کسب و کار در زمینه مرتبط با عنوان گواهینامه اخذ شده حداقل یک نفر را به استخدام درآورده بودند شناسایی و به عنوان الگوهای موفق کارآفرینی مهارت محور معرفی گردیدند.
در پایان مهدیان تعداد کل افراد رهگیری شده را در سالهای ۱۳۹۳، ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و۳ ماهه ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۱۵۵۳ نفر، ۱۱۹۴۸ نفر، ۱۲۰۶۰ نفر، ۱۴۷۶۹ نفر و ۳۱۹۹ نفر و درصد اشتغال یافتگان را نیز به ترتیب ۵۹/۱۳%، ۲۲/۱۴%، ۱۴%، ۱۷% و ۲۴% درصد اعلام نمود.