حمل انبوه ریلی محصولات ذوب آهن اصفهان
به گزارش سرمایه گستران از اصفهان، ذوب آهن اصفهان حمل محصولات خود به صورت انبوه از طریق شبکه ریلی کشور را آغاز کرده است. در این خصوص با مهندس قیصری مدیر بخش راه آهن و ترابری این شرکت گفتگو نمودیم که در پی میآید: وی در خصوص هدف حمل ریلی محصولات گفت:: حمل مواد اولیه از مبادی به ذوب آهن به دو روش ریلی و جادهای در حال اجرا است، اما انتقال محصولات از ذوب آهن به بنادر یا داخل کشور به جز در مقاطع زمانی محدود آن هم به صورت جزیی، عمدتاً توسط وسایل نقلیه جادهای (کامیون و تریلر) بوده است.
وی مزیتهای حمل ریلی محصولات شرکت را چنین برشمرد: صرفه جویی در مصرف حاملهای انرژی (سوخت)، کاهش آلایندگی محیط زیست و کاهش تلفات جادهای. اصولاً حمل و نقل ریلی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر توجیه اقتصادی دارد، اما نکتهای که نباید فراموش کرد این است که تنها معیار برای انتخاب شیوه مناسب حمل انبوه بار، قیمت نیست، زیرا حمل و نقل انبوه بار، نیاز به سیستمی با عملکرد مداوم و قابلیت اطمینان دارد تا در دوره زمانی مشخص، میزان معینی بار به مقصد برسد که حمل و نقل ریلی این امکان را فراهم مینماید.
مدیر بخش راه آهن و ترابری شرکت تصریح کرد: شرایط کشور از نظر تحریم، بر تعداد مشتریان خارجی اثرگذار است و مشتریان ریسک پذیر باقی خواهند ماند؛ بنابراین استراتژی ذوب آهن ایجاب میکند که شیوههای حمل مختلف مد نظر قرار گیرد تا مشکلات داخلی حمل به این ریسک اضافه نشود و اطمینان لازم را برای مشتریان ایجاد شود؛ لذا از حدود دو سال پیش تحقیقات و محاسبات برای احداث سکوی بارگیری در ایستگاه پولاد (جنب در راه آهن) آغاز شد و در حال حاضر به طور آزمایشی بارگیری شمش از طریق یک دستگاه ریچ استاکر برروی واگن انجام میگیرد، اما آینده این سکو به انبار استاندارد با جرثقیل سقفی و ریل برای استقرار واگن تبدیل خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که تا کنون چه مقدار محصول بارگیری شده است چنین گفت:: فعالیت این سکو از چهاردهم مهرماه آغاز شده و طی سه روز اول بالغ بر ۳۰۰۰ تن شمش صادراتی به سمت بندر عباس بارگیری شده است که این روند ادامه دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: طی جلسات متعدد با مدیریت راه آهن استان اصفهان و استقبال آنها از این موضوع مساعدتهایی نیز در راستای واگذاری واگن و لکوموتیو از سوی این مجموعه انجام گرفت که شایسته است از مدیریت راه آهن استان و سایر دست اندرکاران مربوطه تشکر و قدردانی نمایم.
وی در پایان از مدیرعامل شرکت، معاون بهره برداری، مدیریتهای فولادسازی، نورد، امور فنی و برنامه ریزی تولید، نت راه وساختمان، ماشین آلات، پشتیبانی فروش و سایر مدیریتهایی که به نحوی در این زمینه مشارکت داشتند تشکر و قدردانی نمود.