تدوین برنامه مشخص برای آزادسازی تدریجی قیمت حامل های انرژی در زنجیره فولاد کشور و جهت دهی منابع آن برای توسعه صنایع معدنی و زیرساخت ها، به عنوان یکی از راهکارهای تنظیم بازار محصولات معدنی و فولادی یاد شده است.
همچنین توقف قیمت گذاری دولتی محصولات معدنی و فولادی و اصالت بخشیدن به مکانیسم های عرضه و تقاضا در کل زنجیره ارزش فولاد از دیگر راهکارهای مرکز پژوهش های مجلس است.
این گزارش می افزاید، تنظیم بازار کالاهای انحصاری (مانند ورق های فولادی) صرفا و مستقلا توسط شورای رقابت و همچنین طراحی مدل تنظیم مشارکتی با تشکیل ستاد زنجیره فولاد با حضور دولت، تشکل های اقتصادی، انجمن های تخصصی، بخش خصوصی و نظام مهندسی معدن، از دیگر راهکارها است.
براساس راهبردهای سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ کشور، قرار است ظرفیت اسمی تولید فولاد باید به ۵۵ میلیون تن برسد که بر همین مبنا، طرح جامع فولاد با همکاری نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی به صورت سالانه مورد بررسی و پایش قرار می گیرد.
ظرفیت های ایران در زمینه منابع معدنی و انرژی، موجب توسعه زنجیره ارزش فولاد به ویژه در دهه اخیر شده، به طوری که علاوه بر تأمین نیاز داخل، امکان صادرات فولاد و محصولات فولادی به سایر کشورها نیز فراهم شده است.
در سال ۹۸، از مجموع تولید حدود ۲۰ میلیون تن فولاد خام و ۱۳٫۴ میلیون تن محصولات فولادی در شرکت های بزرگ فولادی کشور (بدون در نظر گرفتن واحدهای کوچک مقیاس)، حدود هفت میلیون تن فولاد و محصولات فولادی صادر شده است که نشان دهنده رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن است.
پیش بینی می شود براساس ظرفیت های ایجاد شده در زنجیره فولاد ایران، میزان تولید فولاد در سال جاری به ۳۱ میلیون تن برسد که بر همین اساس تا پایان سال ۹۹، انتظار می رود، میزان صادرات به ۱۲ میلیون تن افزایش یابد.