به گزارش سرمایه گستران به نقل از فارس، بازگشت دوباره شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو و تاکید مسئولان بر لزوم برخورد با دلال بازی در بازار خودرو باعث افت قیمت های نجومی در این بازار شد. هرچند هنوز هم قیمت خودروها در بازار به نرخ کارخانه نزدیک نشده، اما فعالان بازار معتقدند شروع این اتفاق می تواند عاملی برای ادامه افت قیمتها باشد. در عین حال تاکید مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمایت بر خودداری مردم از خرید خودرو تا زمانی که قیمتها کاهش یابد نیز باعث شده تا بازار با رکود سنگین مواجه شود. در این شرایط مردم همچنان منتظر کاهش قیمتها هستند و تقریباً معامله ای در بازار صورت نمی گیرد.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: بازار خودرو از دیروز تا به حال روی آرامش به خود دیده و قیمتها نیز روندی کاهشی دارند.
وی پیش بینی کرد روند کاهش قیمت ها در بازار خودرو طی روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.
پراید ۶۷ میلیونی هم خریدار ندارد
موتمنی با بیان اینکه قیمت پراید در روزهای گذشته تا ۹۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود، افزود: در حال حاضر قیمت سایپا ۱۳۱ در بازار به ۷۲ میلیون تومان رسیده و البته برای این قیمت هم مشتری وجود ندارد و حتی کسی حاضر به خرید این خودرو با قیمت ۶۷ میلیون تومان هم نیست.
وی تصریح کرد: کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت سایپا ۱۳۱ در مورد سایپا ۱۱۱ نیز اتفاق افتاده و در حال حاضر این خودرو هم تقریباً هم قیمت سایپا ۱۳۱ در بازار عرضه می شود.
وی با بیان اینکه قیمت برخی خودروهای داخلی نیز در بازار ۵ و یا ۱۰ میلیون تومان کاهش یافته است، گفت: پژو ۴۰۵ نیز که قیمتش در بازار تا ۱۵۰ میلیون تومان بالا رفته بود امروز با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان عرضه شد که البته با همین قیمت هم مشتری برای خرید وجود ندارد.
به گفته موتمنی، قیمت تیبا نیز در بازار با افت ۱۰ میلیون تومانی به ۸۰ میلیون تومان رسیده است.
وی تصریح کرد: پژو پارس هم با کاهش ۷ میلیون تومانی قیمت در بازار روبرو شده و امروز با قیمت ۱۴۳ میلیون تومان عرضه می شود.
بازار خودرو کساد است
علی ملااحدی، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت بازار گفت: در حال حاضر مراجعه کننده ای برای خرید خودرو در بازار نداریم و همه منتظر اجرایی شدن دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو هستند.
وی افزود: مردم منتظرند ببینند سازمان حمایت و نهادهای نظارتی چه برخوردی با دلالان و سوداگران بازار خودرو می کنند.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات دستورالعمل قیمت گذاری خودرو توسط این شورا، گفته بود: خودروسازان در برخی بخشهای غیر تولیدی سرمایه گذاری کردهاند که این موضوع نباید بر قیمت خودرو سرشکن شود. در عین حال در شرایط فعلی صنعت خودرو با مشکل تحریمها رو به رو است و با توجه به این که تولید خودروها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزبری دارد، خودروسازان برای تهیه ارز با مشکلاتی رو به رو هستند که برای کمک به این موضوع، هزینه معاملات را برای خودروسازان در نظر گرفتیم.
وی توضیح داد: یکی دیگر از مسائلی که مطرح شد، این است که خودروسازان میگفتند سبد بانک مرکزی در مورد خودروهای مختلف به روزرسانی نشده، یعنی سبدی که نشان دهنده همه هزینههای تولید یک خودرو از جمله دستمزدها، هزینه ارزی و قطعات است، به روز رسانی نشده که در این مورد وزیر صنعت از خودروسازان خواست تا اطلاعات مربوطه را به شورای رقابت ارائه دهند تا ما با ارائه آن به بانک مرکزی از مسؤولان بانک مرکزی بخواهیم که سبد هزینهها را به روزرسانی کنند.
شیوا با بیان این که فعلا تعیین قیمت خودرو بر اساس سبد قدیم نیز قابل انجام است، گفت: تا سه ماه دیگر اگر تغییری در سبد هزینهها ایجاد شود میتوانند آن را در قیمت خودرو لحاظ کنند.