«قطار ملی» در حال اخذ مجوز است/ انجام تست ها برای مسافرگیری – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، حمید آب روشن امروز در شانزدهمین رویداد پیوند در حوزه برق و الکترونیک که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: تاکنون محققان واحد جهاددانشگاهی علم و صنعت توانسته اند در حوزه های مختلفی نیاز صنعت را برطرف کنند.
وی با اشاره به برخی از دستا,ردهای محققان این جهاد گفت: تولید یو پی اس ها، شارژرها، کانورترهای تریستوری هوشمند برای واگن های مسافربری، سیستم باتری مانیتورینگ از جمله دستاوردهای محققان در حوزه های پتروشیمی، پالایشگاه، حمل و نقل ریلی و نیروگاهها هستند که توانسته ایم به واسطه انها نیاز بسیاری از صنایع را رفع کنیم.
آب روشن خاطر نشان کرد: ترانس رکتیفایر جریان بالا، رکتیفایر پست های ترکشن مترو، اتوترانسفورماتور، منبع تزریق جریان و چندبرابر کننده ولتاژ از دیگر دستاوردهای محققان جهاد واحد علم و صنعت هستند.
به گفته وی، تجهیز آزمایشگاه فشار قوی نیز یکی از اقدامات خوب این واحد جهاددانشگاهی بوده که مجموعه های انرژی بالا، مراکز فشار قوی رزونانسی از این آزمایشگاه بهره می برند و تست های مربوط به GIS در آن انجام می شود.
به گفته رئیس جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت، ما در کشورمان همواره در طراحی و ساخت سیستم های رانش، گیربکس، ACM، سیستم کنترل و… در مترو بومی سازی نکرده بودیم اما دو سه سال گذشته طی تفاهم نامه ای با شهرداری و حمایت معاونت علمی و صندوق نواوری و شکوفایی، پروتوتایپ قطار ملی را با طراحی چنین بخش هایی در پیش گرفتیم و موفق بودیم.
به گفته وی، این قطار در سال ۱۴۰۰ رونمایی شد که ۸۵ درصد آن داخلی شده و ۹۸ درصد تستهای مربوط به مسافرگیری قطار در حال انجام است تا به مرحله تجاری سازی برسد.
اب روشن با بیان اینکه با توجه به پایلوت قطار ملی امکان ورود به ساخت قطارهای حومه و شهری نیز وجود دارد، گفت: باید صحبت هایی با تامین کننده این قطارها در قالب تفاهم نامه داشته باشیم و در قالب برنامه توسعه هفتم طی ۱۰ سال آینده این نیاز را برطرف کنیم.
وی در خصوص طراحی دکل های حفاری گفت: محققان این جهاد در زمینه ساخت دکل های حفاری، اجزای دکل ها و سیستم برق و کنترل دکل ها گام برداشته اند که تا کنون ۳ دکل را در قدرت ۲هزار hp به صنعت تحویل داده اند.
منبع خبر : خبرگزاری مهر