توضیحاتی درباره پرداخت گازبها از طریق شماره کنتور/ برای شکایت از قبض گاز چه باید کرد؟
به گزارش شانا به نقل از ایسنا، یکی از راحتترین روشهای استعلام قبض گاز، مشاهده آن از طریق کد اشتراک است. مشترکان میتوانند با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران قبض گاز خود را مشاهده کنند. در مرحله نخست، افراد باید وارد سایت شرکت ملی گاز به نشانی www.nigc.ir شوند و پس از ورود به صفحه اصلی سایت، روی میز خدمت کلیک و گزینه خدمات الکترونیک را انتخاب کنند.
کاربران در صفحه بازشده باید روی خدمات مشترکان سپس بر ارائه استعلام بدهی و تسویه حساب کلیک کرده و در صفحه بعدی، باید استان محل سکونت خود را انتخاب کنند. پس از انتخاب استان مورد نظر مشترکان، در صفحهای که باز میشود باید شماره اشتراک و کد امنیتی را نیز وارد کنند، سپس کافی است روی گزینه ورود کلیک کرده تا قبض برای آنها نشان داده شود.
لازم به ذکر است که کد اشتراک قبض گاز از طریق قبضهای پیشین گاز قابل دسترس است.
استعلام قبض گاز از شماره کنتور
یکی از اطلاعاتی که میتوان با استفاده از آن قبض گاز را مشاهده کرد، شماره کنتور بوده که به راحتی قابل دسترس است. کسانی که به کد اشتراک و شناسه قبض گاز دسترسی ندارند با مشاهده کنتور خود میتوانند به راحتی شماره آن را پیدا کرده و برای استعلام قبض اقدام کنند.
شماره کنتور گاز دقیقا روی کنتور گاز قرار دارد و یک شماره هشت رقمی است. هشت رقم اول سمت راست شماره کنتور، شماره سریال کنتور گاز است، پس از یادداشت کردن آن، مشترکان باید وارد سایت شرکت گاز به نشانی www.nigc.ir شوند و روی خدمات مشترکان کلیک، سپس از بخش صورت حساب مشترکان مشاهده صورت حساب را انتخاب کنند.
سپس مشترکان باید روی گزینه مشاهده صورت حساب گاز براساس سریال کنتور کلیک کرده تا وارد صفحه بعد شوند. در صفحهای که باز میشود کافی است شماره سریال کنتور، نام استان و کد امنیتی وارد شده تا قبض گاز نمایش داده شود.
پرداخت از طریق تلفن بانک
نحوه پرداخت از طریق تلفن بانک اینگونه است که مشتری باید با شماره تلفن تلفنبانک مورد نظر خود تماس بگیرد و پس از شنیدن پیامهای اولیه نسبت به درج شناسه قبض، شناسه پرداخت، شماره کارت ۱۶ رقمی و رمز دوم آن اقدام کند. سرانجام، مبلغ قبض مورد نظر از حساب مشتری کسر و شماره پیگیری به مشتری اعلام میشود.
نحوه پرداخت از طریق دستگاههای خودپرداز
در نحوه پرداخت از طریق دستگاههای خودپرداز نیز مشترک با قرار دادن کارت و درج رمز اول حساب خود در دستگاهها، منوی پرداخت قبوض را انتخاب میکند. در دستگاههای خودپرداز مجهز به بارکدخوان، مشترک میتواند با انتخاب گزینه پرداخت از طریق بارکدخوان، بارکد مندرج در قبض خود را به دستگاه نشان دهد. دستگاه، شناسه قبض، نوع و مبلغ قبض را برای اخذ تایید از مشتری به او نشان میدهد. در صورت تایید مشترک، پرداخت قبوض انجام و رسید به او تحویل داده میشود.
چنانچه بارکد قبوض خوانده نشود یا دستگاه خودپرداز مجهز به بارکد خوان نباشد یا مشترک تمایلی به پرداخت به وسیله بارکدخوان نداشته باشد، میتواند گزینه پرداخت دستی را انتخاب و شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد کند. مجدداً دستگاه، شناسه قبض، نوع قبض و مبلغ قبض را برای اخذ تایید از مشتری به او نشان میدهد در صورت تایید مشترک، پرداخت قبوض انجام و رسید به مشتری تحویل داده میشود.
چگونگی پرداخت از طریق اینترنت
مشترک با ورود به سایت بانک مورد نظر و ورود شماره حساب و رمز اینترنتی خود وارد منوی پرداخت قبوض میشود، سپس نوع قبض مورد نظر را انتخاب و شناسه قبض و شناسه پرداخت آن را وارد می کند، سیستم شناسه قبض، مبلغ قبض و نوع قبض را به منظور اخذ تایید به او نشان میدهد، پس از تایید نهایی، سیستم شماره پیگیری را به مشترک اعلام و قبض مورد نظر را پرداخت میکند.
نحوه پرداخت از طریق تلفن همراه «WAP»
نحوه پرداخت قبوض از طریق تلفن همراه «WAP» اینگونه است که مشترک از طریق موبایل خود به اینترنت متصل میشود، دیگر مراحل مشابه پرداخت قبض از طریق اینترنت است البته مشترک باید مشترک خدمات Data شرکت ارتباطات سیار باشد.
پرداخت از طریق پایانههای فروشگاهی «POS»
در این مورد مشترک با ورود کارت خود در دستگاه POS و انتخاب گزینه پرداخت روی دستگاه اقدام به انتخاب نوع قبض کرده سپس شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد میکند، دستگاه مبلغ را به مشترک نمایش خواهد داد و با تایید او، دستگاه، رمز را درخواست میکند و در پایان رسید تحویل مشترک میدهد.
پرداخت قبض گاز با تلفن
شماره تلفن گویای ۲۰۰۰ برای پرداخت قبض گاز با استفاده از تلفن راهاندازی شده است. مشترکان در این شیوه هم به شماره ۱۶ رقمی کارت بانکی و رمز دوم نیاز خواهند داشت و بهتر است که از این طریق پیگیری پرداخت قبض گاز نیز انجام شود.
استعلام پیامکی گازبها
همه مشترکان برای صدور پیامکی قبض، میتوانند شماره اشتراک خود را به صورت *۱ شماره اشتراک به شماره ۱۰۰۰۱۹۴ ارسال کنند که این سرشماره را شرکت ملی گاز اعلام کرده است.
تنها قبوضی که در آنها عبارات شناسه قبض و شناسه پرداخت به همراه ارقام آنها درج شده باشد در پایانههای غیر حضوری بانکها قابل پرداخت هستند و همه پایانههای الکترونیکی پرداخت قبوض، در پایان عملیات، شمارهای را بهعنوان شماره پیگیری به مشتری اعلام میکنند که بهمنظور اطمینان از پرداخت قبض مورد نظر، مشتری میتواند شماره پیگیری را ثبت و در برخی از بانکها پس از ۲۴ ساعت و در دیگر بانکها بلافاصله میتوان با ورود اطلاعات شماره پیگیری از پرداخت شدن قبض اطمینان حاصل کرد.
بهتر است مشترک بهمنظور جلوگیری از پرداخت مجدد قبض از سوی دیگر اعضای خانواده تاریخ و نحوه پرداخت قبض خود را به همراه شماره پیگیری ثبت و آن نزد خود نگهداری کند.
برای شکایت از قبض گاز چه باید کرد؟
امکان اعلام شکایت و اعتراض نسبت به محاسبه گازبهای مشترکان خانگی با ثبت شکایت در سامانه بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی گاز ایران فراهم است و همه متقاضیان و مشترکان گاز طبیعی میتوانند درخواستهای خود بهمنظور دریافت خدمات را از آدرس www.nigc.ir/services دنبال کنند. بدیهی است شرکتهای گاز استانی نیز موظفاند همه سامانههای خدماتی خود را به این آدرس متصل کنند.
منبع خبر : شانا