فروش دلاری نهادهها به خودروسازان از عوامل اصلی گرانی خودروهای داخلی است
لطفالله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تاثیر منفی قیمتگذاری دلاری نهادههای تولید خودروهای داخلی در قیمت تمام شده محصولات خودروسازان داخلی، گفت: بیش از ۲ سال است که با وزیر «صمت» درباره اینکه “چرا باید محصولی که هیچ وابستگی به خارج ندارد به قیمت آزاد جهانی و حتی بالاتر به فروش برسد”، بحث میکنم.
وی با بیان اینکه چرا شرکتهای دولتی که وابستگی ارزی ندارند، محصولشان را به بهانه قاچاق، ارزی میفروشند، افزود: این بی عرضهگی مدیریتی است و نباید بیعرضهگی خودمان را با پایمال کردن حقوق مردم بپوشانیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای اینکه محصولی از کشور به خارج قاچاق نشود راهکارهای دیگری وجود دارد و راهکار آن گران کردن کالا نیست. اگر فقط ۲ محصول یعنی فولاد و پتروشیمی به قیمت تمام شده یعنی هزینه بعلاوه سود متعارف اعلام کنیم، نه تنها تورم کنترل میشود بلکه کاهشی نیز خواهد شد.
وی یادآور شد: قیمت فولاد در سال ۹۹ ، ۶ الی ۷ هزار تومان بود، اما در حال حاضر ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان است، در صورتی که نهایتاً باید ۱۲ هزار تومان قیمت داشته باشد؛ اگر قیمت فولاد ۱۲ هزار تومان باشد قیمت تمام شده مسکن، لوازم خانگی و خودرو قطعا کاهش قابل توجهی پیدا میکند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از سازوکار قیمتگذاری دلاری نهادههای تولید در بورس کالا گفت: اگر پتروشیمی، فولاد و سایر نهادههای تولید براساس هزینههای تمام شده قیتگذاری شود، محصولات تولید از جمله خودرو و لوازم خانگی قطعا کاهش مییابد.
سیاهکلی با بیان اینکه این موضوع به منزله قیمت دستوری نیست چرا که هزینه تمام شده بعلاوه سود در نظر گرفته میشود، گفت: به چه دلیل فولادی که قیمت تمام شده آن ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان است ۲۰ هزار تومان فروخته میشود، مثل خودرو که قیمت تمام شده آن ۴۰۰ میلیون تومان است اما به بورس برده شده و ۲ میلیارد فروخته میشود.
انتهای پیام/
منبع خبر : ایران اکونا