دلیل افزایش اختلالها در شبکه تلفن همراه چیست؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، بر اساس گزارش شکایات مردمی ثبت شده از خدمات ارتباطی در سامانه ۱۹۵ طی سال ۱۴۰۱، حدود ۲۳ درصد از مجموع شکایات مرتبط با خدمات ارتباطی اپراتورهای تلفنهای همراه ذیل عناوین «قطعی سیمکارت، عدم آنتندهی شبکه موبایل، عدم امکان تبادل پیامک، عدم آنتندهی شبکههای پرسرعت و عدم تضمین کیفیت خدمات» بوده است.
پیمان قرهداغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری هم قطعی سیمکارت، عدم آنتندهی شبکه موبایل، عدم امکان ارسال و یا دریافت پیامک، عدم دسترسی به اینترنت، عدم تضمین کیفیت سرویس ارایه شده، دریافت پیامک تبلیغاتی، تخلیه سیمکارت و … را از جمله شکایتهای پر تکرار مردم در حوزه ارائه خدمات تلفن همراه دانست و عنوان کرد: استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، البرز و فارس نیز پنج استان پر شکایت در این حوزه هستند.
در همین حال، دکتر عیسی زارع پور، در گفتوگوی چندی پیش با خبرنگار سیتنا پیرامون مشکلات آنتن دهی مشترکان تلفن همراه در برخی مناطق شهری به دنبال جمع آوری آنتن ها از این مناطق، گفت: اینکه مشکل آنتندهی به شکل عمومی باشد اینگونه نیست، اما قبول داریم در برخی مناطق مشکل آنتن دهی وجود دارد و بعضا قطعی دکلها بر اثر مشکلات اپراتورها با شهرداریها پیش میآید که در حال رفع آن هستیم.
وی ادامه داد: در برخی مناطق مسکونی هم مردم احساس میکنند که نصب آنتن در آن مناطق، مشکلی برای سلامتی شان ایجاد میکند که باید اعلام کنیم همانطور که وظیفه فراهم کردن ارتباطات باکیفیت و پرسرعت برای مردم را داریم، نگران سلامتی آنها هم هستیم و تشعشع دکلهای مخابراتی را به شکل منظم پایش میکنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: اطمینان خاطر میدهم که تشعشعات دکلهای تلفن همراه در ایران پایینتر از استانداردهای بین المللی است. این تشعشعات به شکل دوره ای بررسی میشود و همکاران رگولاتوری نیز اگر نیاز به بررسی باشد در محل حاضر میشوند و سطح تشعشع را بررسی می کنند، در غیر این صورت اگر همراهی مردم نباشد نمیتوانیم سرویس خوبی ارائه دهیم.
زارع پور در مورد نظارت رگولاتوری بر نحوه ارائه سرویس از سوی اپراتورها با توجه به گزارشهای دورهای هم به سیتنا گفت: رگولاتوری به هیچ عنوان به گزارشهای اپراتورها بسنده نمیکند. داشبوردهای بدون مداخله اپراتورها را به صوت بر خط داریم، رگولاتوری هم با ایستگاههایی که در دست دارد، وضعیت سرویس دهی اپراتورها را به صورت برخط رصد میکند و حتی در مواردی برخی اپراتورها به گزارشات رگولاتوری معترض هستند، پس این سازمان تنها به گزارشات اپراتورها بسنده نمیکند. به شکل شبانه روزی همکاران ما در حال پایش هستند و شماره ۱۹۵ هم در سراسر کشور در خدمت مردم است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تلاش ما این است که هیچ نقطهای در کشور بدون آنتن نباشد و تمامی شهرها و روستاها و جادههای اصلی کشور هم تحت پوشش شبکه باشند، لذا باید در این زمینه هم فرهنگسازی شود تا مردم هم با ما همکاری کنند.
منبع خبر : سیتنا