چگونه عفاف و حجاب را در جامعه ترویج دهیم؟ /شیوه ها ، قالب ها، رسانه ها و ابزارهای موثر برای ترویج عفاف و حجاب
شناخت شیوه ها، قالب ها، رسانه ها و ابزار ، باعث می شود که اولیاء و مربیان با پردازش های جدید از محتوا راهکارهای متنوعی داشته و ارایه دهند. این راهکارها باعث می شود که تنوع بیشتر تمام حواس مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. روش های مستقیم و غیر مستقیم، استفاده ی به جا از رسانه ها و ابزار . روش های قدیمی و جدید باعث می شود تا هر روز توان بیشتری برای کار داشته باشیم. برخی شیوه ها، قالب ها، رسانه ها و ابزار در ادامه آمده و بدیهی است که مقدمه ای برای توسعه موضوع می باشد. ۱٫ تهیه نمایشگاه عکس:
– پوشش اسلامی – پوشش در اقوام و ملل و مذاهب – پوشش های مبتذل
- تهیه نمایشگاه عروسکی:
– انواع پوشش های مناسب – سیر کشف حجاب – پوشش اسلامی در مشاغل مختلف
- تشکیل نمایشگاه کتاب:
– کتابهای نظری در مبحث حجاب. – کتابهای احکام – کتابهای تصاویر و مدل ها
- برگزاری میز گرد حجاب:
– باحضور صاحبنظران حوزه و دانشگاه – با حضور نوجوانان، بصورت نمایشی و بااستفاده از منابع معتبر و پرسش و پاسخ
- برگزاری جشنواره حجاب (پوشش) و …
– معرفی مدل ها و طرح های جدید لباس برای همه سنین و کاربردها – خواندن شعر و سرود و مقاله – اهداء جوایز به برگزیدگان طرحهای …
- برگزاری برنامه مناظره
- برگزاری جلسات هم اندیشی
- تهیه نمایش های کوتاه با مضمون عفت، حیا، پوشش و …
- تابلو اعلانات:
– نصب منظم احادیت تشویقی ، توجیهی – نصب منظم جملات زیبا (حتی الامکان از خود بچه ها) – نصب طرح ها و تصاویر زیبا (حتی الامکان از خود بچه ها) – نصب تصاویر بزرگ زنان در حج، نماز جمعه و فعالیتها ۱۰٫ استفاده از کارت تبریک و پیام های تبریک
- استفاده از SMS جهت ارسال تصاویر و پیام های مرتبط
- تهیه انواع نمادها، تندیس ها و تولید کارت های تک و یاد بود.
- برگزاری مسابقه در زمینه های زیر:
– کتابخوانی – حفظ حدیث – مقاله نویسی (تحقیق و پژوهش) – شعر – طراحی – سرود – نقاشی – نشریه دیواری – طراحی لباس – خاطره نویسی – اطلاعات عمومی پوشش – حفظ آیات – عکس بابرگزاری هر یک از مسابقات می توان برگزاری مراسم جشن و اهداء جوایز اثرات کار را ماندگار نمود.
حیطه های یادگیری:
پوشش اسلامی و حجاب نهایتاً ، وظیفه ای انسانی و اعتقادی است که مربیان می بایست در فرایند یاددهی – یادگیری به حیطه های مختلف آن توجه نمایند. پوشش اسلامی و حجاب، مانند بسیاری از مفاهیم دینی از هر سه حیطه متاثر است و بسته ی آموزشی آن می بایست کاملاً متعادل باشد. ۱٫ حیطه ی شناختی: • در اطراف موضوع حجاب و پوشش مطالعه نموده و همواره آمادگی علمی و استدلالی جهت طرح آن داشته باشید. • از منابع اصیل استفاده کرده و از افراط و تفریط خودداری نمایید. • برای هر گروه و یا هر فرد، بیان مناسب را تهیه نمایید. • از ادبیات موضوع، شامل حکایتها، روایت ها، اشعار، تمثیل ها و جمله های زیبا، حداکثر بهره برداری را نمایید. • دانایی مخاطب را بالا برده و نسبت به دانسته هایش او را آگاه کنید.
- حیطه ی عاطفی:
- خودتان به موضوع باور داشته باشید و آن را بروز دهید. • مخاطب خود را دوست داشته و آن را اعلام نمایید. • همواره با محبت و دوستی با آنها برخورد نمایید. • از زیبایی ها و دوست داشتن ها پیرامون حجاب بیش از هشدارها و گناه و جزا صحبت نمایید. • واژه های زیبا و عناوین دلنشین به کار ببرید. • از هرگونه اقدام ظاهری و صرفاً شکلی جلوگیری نمایید. • عزت نفس و خودباوری را در مخاطب افزایش دهید.
- حیطه ی روانی – حرکتی:
- خودتان سمبل توانمندی در انجام وظایف، به همراه رعایت پوشش باشید. • داشتن پوشش مناسب و رعایت حجاب و استفاده از چادر، مقنعه و نیاز به مهارت دارد و کسانی که تمرین بیشتری دارند راحت تر هستند از این رو زمینه کسب این مهارت را فراهم آورید. • در هر فعالیتی و در هر موقعیتی حد مناسب را توقع نمایید و افراط و تفریط نکنید. • در انجام فعالیت های مربوط به پوشش اسلامی پر نشاط حاضر شوید. • از هر فرد متناسب با توان و موقعیت او توقع داشته باشید.
سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان