کاهش ۱۲ درصدی تماس با ۱۱۰ در ۱۰ روز اول ماه رمضان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، سرهنگ ” علی ملکی آهنگران “گفت: برابر آمارهای به دست آمده در ۱۰ روز ابتدایی ماه مبارک رمضان تعداد ۳۲ هزار تماس با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ فرماندهی انتظامی استان برقرار شده و ۵ هزار مورد نیز مراجعه حضوری به یگان های انتظامی داشتیم که این رقم نسبت به مدت مشابه ماه قبل از آن ،با کاهش ۱۲ درصدی روبرو بود.وی یکی از دلایل کاهش مراجعات حضوری و تلفنی به پلیس را کاهش جرایم در این مدت عنوان کرد و اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد که همه ساله با ورود ماه مبارک رمضان همانطور که در درون افراد دگرگونی رخ می دهد جامعه نیز با دگرگونی مثبتی همراه می شود و افراد در این ایام کمتر دچار تخلف، جرم و حتی درگیری لفظی و فیزیکی با یکدیگر می شوند به طوری که آمارها نشان می دهد در ۱۰ روز اول ماه رمضان ۵ درصد جرایم خشن کاهش پیدا کرده است.
سرهنگ آهنگران سپس به آمار دو ماهه از تماس های مردم با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ استان اشاره کرد و اظهار داشت: در فروردین و اردیبهشت ماه امسال ۲۷۴هزار و ۴۸۸ مورد تماس با این مرکز برقرار شده که این رقم ۴/۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است و می توان این افزایش تماس ها را نشانه اعتماد بیشتر مردم به پلیس دانست.
این مقام مسئول عنوان داشت: تعداد ۱۰۴ هزار و ۳۸ مورد از این تماس ها منجر به انجام عملیات توسط واحدهای اجرایی شده که ماموران در اکثر این تماس ها زیر ۱۵ دقیقه در محل حضور پیدا کردند .
وی بیان داشت: ۸۹هزار و ۶۰ مورد از این تماس ها راهنمایی و ارشاد بودند و هزار و ۱۵۲ مورد نیز اخباری را شامل می شدند که نیاز به بررسی و تحقیقات و کارهای اطلاعاتی بیشتر داشتند مانند ارائه گزارش از خرید و فروش مواد مخدر، سرقت، اراذل و اوباش، قاچاق کالا و… که این اقدامات انجام و نزدیک به ۹۰ درصد آنها نیز به نتیجه رسیدند.
معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان از مراجعه حضوری ۳۳ هزار و ۶۰۶ نفر به یگان های انتظامی در دو ماهه امسال خبر داد و گفت: این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۱۱ درصد رشد داشته است.
سرهنگ ملکی آهنگران با بیان اینکه در این مدت ۳۳هزار و ۵۵۳ مورد تماس غیر فوریتی و ۸۸ هزار و ۶۳۲مورد تماس غیر قابل رسیدگی با این مرکز برقرار شده عنوان داشت: توصیه ما به شهروندان این است که برای هر موردی با شماره ۱۱۰ تماس نگیرند و اجازه دهند پلیس بافراغت بال بیشتر به تماس هایی که فوریتی بوده و نیاز به حضور مامور در صحنه است رسیدگی نماید.
این مقام انتظامی تماس های فوریتی را تماس هایی عنوان کرد که نیاز مند حضور مامور در زیر ۱۵ دقیقه است و بیان داشت: این تماس ها شامل ارائه گزارش از درگیری درحال وقوع، دستگیری سارق در محل، خرید و فروش مواد مخدر در ملاء عام، تصادفات فوتی و جرحی، سرقت های در حال وقوع، مزاحمت های در حال وقوع، درگیری اراذل و اوباش در محل و زورگیری در حال وقوع است.
وی افزود: تماس های غیر فورتی تماس هایی هستند که نیاز به حضور ماموران در زیر ۱۵ دقیقه نیستند هرچند که مامور پلیس موظف است برای رسیدگی به این نوع تماس ها نیز در محل حاضر و به مشکل تماس گیرندگان رسیدگی نماید
این مقام انتظامی تصریح کرد: تماس های غیر فوریتی شامل سرقت های عادی هستند که در زمان مسافرت فرد مالباخته انجام گرفته و وی پس از مراجعه با صحنه سرقت روبرو می شود که در این موارد باید فرد به کلانتری مراجعه و با تشکیل پرونده مشکل خود را پیگیری نماید و یا تصادفات خسارتی که دو طرف می توانند به بیمه مراجعه و مشکلشان را حل کنند و یا اختلافات خانوادگی که منجر به ضرب و جرح نشده باشد و مواردی از این دست می شود.
سرهنگ ملکی آهنگران گفت: یکی از مواردی که مردم اظهار گلایه می کنند از عدم مراجعه حضوری پلیس ۱۱۰ درخصوص توزیع مواد مخدر است که در این باره باید به شهروندان بگوییم این موضوع نیازمند کار پلیسی و اطلاعاتی ویژه است تا ماموران بتوانند در فرصت مناسب تمامی عوامل شبکه توزیع را شناسایی و دستگیر کنند.
این مقام انتظامی از اجرای عملیات های مشترک بین یگان های مستقر در کلانتری ها با ماموران پلیس های تخصصی برای افزایش امنیت مردم در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: به منظور کسب فیض بیشتر مردم از این ماه گشت های متعددی در سطح محلات، حوالی تکیه ها، مساجد و اماکن مذهبی و همچنین پارک ها و تفرجگاه ها راه اندازی شده که امیدواریم بتوانیم با انجام این اقدامات هم رضایت پروردگار و هم رضایت مردم عزیز را فراهم کنیم و از همه مردم می خواهیم در این شب ها و روزهای پر خیرو برکت ماموران پلیس را از دعای خیرشان فراموش نکنند.