اخبار استان ها

هدف‌گذاری برای تصفیه ۲۵۰ لیتر بر ثانیه پساب شهری در قم

پیام جوادیان در گفتگویی در قم، اظهار کرد: امروز شهر قم از نظر سرانه فضای سبز مقام سوم را در کشور بعد از اصفهان و شیراز دارد، به نحوی که این عدد به نزدیک ۲۱ مترمربع به ازای هر نفر رسیده است و شاهد رضایت شهروندان و حتی مسافران و زائران در این مورد هستیم.

وی با اشاره به تکمیل بوستان خضر نبی به عنوان یک ابر بوستان، افزود: سال گذشته بوستان خضر نبی با مساحت ۵۴۰ هزار مترمربع به بهره‌برداری رسید در حالی که در بسیاری از شهرها بوستان‌هایی با مساحت بیش از ۱۰ هزارمربع احداث می‌شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: بوستان کوثر کنار باغ‌موزه دفاع مقدس نیز با مساحت ۳۰۰ هزار مترمربع امسال تکمیل و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

جوادیان ادامه داد: بوستان زائر نیز با حدود ۲۴۰ هزار مترمربع در روزهای پایانی سال به بهره‌برداری رسید که مردم از آن استقبال بسیار خوبی داشتند، با توسعه بوستان‌ها شاهد افزایش شورونشاط اجتماعی در شهر هستیم و برنامه مدون برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهر قم را برای چهار تا پنج سال داریم.

وی با اشاره به موضوع تأمین آب برای نگهداری و توسعه فضای سبز، تاکید کرد: در توسعه فضای سبز برای ماندگاری آن بحث بهره‌وری به‌خوبی دیده شده است، فضای سبزی که ما ایجاد کردیم، بالاترین ماندگاری را دارد و آبیاری به‌صورت هوشمند اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم تصریح کرد: در شهر قم دیگر آبیاری دستی نداریم و تمام آبیاری‌ها و آب‌رسانی‌ها به‌صورت هوشمند و مکانیزه انجام می‌شود.

جوادیان با اشاره به پروژه کلان ساخت تصفیه‌خانه ثانویه پساب، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که برای مدیریت منابع آب در حوزه فضای سبز در شهر قم انجام شد، ساخت تصفیه‌خانه ثانویه پساب بود.

وی با اشاره به ساخت خط انتقال از تصفیه‌خانه جامع شهر قم در سال جاری گفت: به زودی ۲۵۰ لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز پساب تصفیه شده که هم از نظر شرعی و هم از نظر زیست‌محیطی در وضعیت کاملاً مناسبی دارد را در عرصه‌های جنگلی و کمربند سبز استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام شده در یک افق پنج ساله، فضای شهر قم به‌صورت کامل بیمه می‌شود و هیچ نگرانی در خصوص آبیاری و مدیریت منابع آب نخواهیم داشت.

جوادیان گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ لیتر بر ثانیه از پساب تصفیه‌شده استفاده می‌کنیم در حالی که بسیاری از شهرها هنوز آبیاری فضای سبز خود را از آب شرب انجام می‌دهند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا