مسکن و عمران

صدور مجوز خارج سازی بزرگترین مغروقه دوران جنگ تحمیلی از اروندرود – خبرگزاری مهر |

به گزارش پایگاه خبری سرمایه اگستران، نورالله اسعدی عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پس از پیگیری‌های بسیار از سوی سازمان بنادر کشور دادستان مجوز خارج سازی بزرگترین مغروقه دوران جنگ تحمیلی از آبراه اروند را صادر کرد تا بندر خرمشهر عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کند.

وی با تاکید بر دشواری عملیات خارج سازی این مغروقه ۱۵۴ متری، اظهار کرد: مغروقه خانیان بخش زیادی از عرض آبراه اروند را مسدود کرده و برای تردد شناورهای ایرانی مشکل ساز است و باعث تمایل آنها به آن سوی خط مرزی می‌شود.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر؛ عملیات خارج سازی آن را زمان‌بر و همراه با ریسک فراوانی دانست و پیش بینی کرد که این روند یک تا ۲ سال به طول انجامد.

وی، موانع قانونی را عامل عقب افتادن روند خارج سازی این مغروقه بزرگ برشمرد و گفت: اعتبار لازم برای انجام خارج سازی از سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان بنادر تأمین شده بود اما به دلیل دعوای حقوقی میان سازمان بنادر کشور و شرکت پیمانکار عملیات به سرانجام نرسید و با رفع مشکل قضائی از سوی دادستان به صورت محلی مشکل اصلی مرتفع و از سال آینده تأمین اعتبار پیگیری خواهد شد.

اسعدی افزود: با ۶ مغروقه ای که در طول امسال خارج شده، شمار مغروقه های خارج شده تاکنون به ۱۸۴ مغروقه رسیده که ۵۵ عدد از آنها در طول رودخانه کارون بوده‌اند.

ایمنی آبراهه نتیجه توافق با کویت

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر به برگزاری پنجمین نشست کنسولی ایران و کویت و توافقات صورت گرفته میان این ۲ کشور اشاره کرد و گفت: در راستای مراودات ایران با کشورهای همسایه نشست مشترکی با کشور کویت برگزار و بحث‌های خوبی در بخش‌های ایمنی و دریایی انجام شد.

وی با بیان اینکه این نشست به توافقاتی در ۱۳ بخش انجامید که در قالب آن هم ایمنی مسیر تأمین و هم از معطلی شناورها در لنگرگاه کویت جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: تجهیز سیستم ایمنی محل تردد شناورها به مقصد کویت، رفع ممنوعیت تردد شناورهای چوبی و فایبرگلاس در این مسیر و برقراری سه نقطه تماس کشور از بنادر خرمشهر، امام و بوشهر با سه بندر کویت بخشی از موضوعات مورد توافق است.

پروژه‌های عمران از بندر تا معابر شهری

اسعدی در ادامه به اجرای ۶۷۲ میلیارد تومان پروژه عمرانی در بندر خرمشهر اشاره کرد و گفت: از این میزان ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌ها جذب شده که از جمله پروژه‌های تازه به بهره برداری رسیده می‌توان به پروژه اطفای حریق با صرف ۸۱ میلیارد تومان اعتبار و احداث سردرب‌های بندر با ۲۴ میلیارد تومان اشاره کرد.

وی، پروژه‌های احداث ساختمان چندمنظوره کوی بندر و ساختمان مرجع دریایی را از جمله طرح‌هایی خواند که در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شوند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر به اجرای پروژه‌هایی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی این اداره اشاره کرد و گفت: پروژه آسفالت کشی با اعتبار ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان به محض جذب اعتبار در قالب سه مرحله عملیاتی در این شهرستان کلید می‌خورد.

وی ادامه داد: این پروژه عمرانی از در سنتاپ تا مسیر منتهی به میدان مقبل و از پل جدید تا میدان ظفر را شامل می‌شود و تغییر مبلمان شهری از دیگر بخش‌های این طرح است.

به گفته اسعدی، الحاق یک شناور راهنمابر به مبلغ ۲ میلیون دلار به ناوگان دریایی، راه اندازی ۲ بویه اعلام خطر و رساندن شمار علائم کمک ناوبری نصب شده در آبراهه کارون و اروند توسط بندر خرمشهر به ۲۳ بویه، چهار میلیون مترمربع ۱۴۰۱ هیدروگرافی، ۹۰ مترمکعب لایروبی اسکله‌ها، انجام اقدامات برای پاکسازی دریا و اجرای مانورهای مختلف از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل در حوزه دریایی است.

وی همچنین پیش رو بودن ایام نوروز را یادآور و تاریخ آغاز گردشگری آبی در خرمشهر را از ۲۵ اسفندماه در پی برگزاری مانور آماده سازی اعلام کرد

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا