اخبار استان ها

کنترل نقل و انتقال دام در مناطق مرزی ایلام

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از ایلام و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، الهام جم‌زاده اظهار کرد: با توجه به شیوع حشرات ناقل بیماری‌های دامی به ویژه بیماری لمپی اسکین، زبان آبی، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دامداران استان هشدار دامپزشکان را برای آگاهی و اقدام به موقع در بروز بیماری را رعایت کنند.

وی افزود: بیماری زبان آبی یک بیماری ویروسی غیرواگیر عفونی و منتقل شونده توسط ناقلان است که گاو و گاومیش را درگیر می‌کند و در شتر بدون علائم بالینی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام خاطرنشان کرد: ممکن است علائم بیماری از جمله تورم سر و صورت، تب ۴۲ درجه، ترشح بیش از حد بزاق، افسردگی، تنگی نفس، پرخونی و تورم پوزه لب‌ها و گوش‌ها، مشاهده خونریزی و زخم ونکروز در نقاط دهان و یک سری علائم پرخونی در نوارتاج سم و زیر بغل و دیگر نقاط دیده شود.

جم‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه عامل بیماری زبان آبی پشه‌هایی به نام کولیکوئیدس است، عواملی از جمله بارندگی و دما و رطوبت در افزایش فعالیت و افزایش جمعیت حشرات و در پی آن بروز عفونت در دام‌های مؤثر است.

وی تاکید کرد: بیشتر حشرات این خانواده گاو را میزبان خود ترجیح می‌دهند و گاو و گوساله به عنوان مخزن و عامل تشدید کننده بیماری است؛ بنابراین پرواربندی گوساله به عنوان منابع پرخطر باید در برنامه مراقبت و کنترل بیماری مد نظر کارشناسان دامپزشکی باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام با تاکید بر رعایت نکات مهم در پیشگیری و کنترل از این بیماری، گفت: با توجه به اینکه بیماری زبان آبی درمان مؤثری ندارد باید موارد و اصول امنیت زیستی از جمله تشدید موارد قرنطینه و بهداشتی در مناطق مبتلا، پایش و مراقبت مستمر در جمعیت حساس به ویژه در شعاع ۱۰۰ کیلومتری نوار مرزی و در زمان افزایش فعالیت پشه‌های رعایت شود.

جم‌زاده با بیان اینکه موارد مشکوک نمونه‌برداری و سریع به آزمایشگاه مرجع ارسال شود، افزود: کاهش جمعیت پشه‌ها با سمپاشی جایگاه دام و اصطبل‌ها، کنترل نقل و انتقال دام به ویژه در مناطق مرزی و آموزش به دامداران، آموزش به همکاران شاغل در بخش خصوصی باید رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری عفونی و ویروسی حاد، تب دار است که بیشتر از طریق کنه‌ها منتقل می‌شود، تصریح کرد: با شروع هوای گرم فعالیت کنه‌ها زیاد می‌شود، تماس بدون استفاده از لوازم حفاظتی با لاشه خون و ترشحات دامی که مبتلا به این بیماری است موجب بروز بیماری در انسان می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت: این بیماری بدون هرگونه علائم بالینی خاص است؛ بنابراین تمام مردم با توجه به گرم شدن هوا و شروع فصل تکثیر فعالیت کنه‌ها که برخی بیماری‌ها از جمله بیماری تب کریمه کنگو که ابتلای آن زیاد است، نسبت به رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری هوشیار باشند.

جم‌زاده با اشاره به خودداری از له کردن کنه‌ها با دست باعث انتقال بیماری می‌شود، گفت: یکی از علت‌های بروز بیماری مصرف گوشت‌هایی است که در مراکز غیرمجاز و کشتار غیر مجاز تهیه می‌شود، گوشت خود را از مراکز مجاز که مهر و لیبل دامپزشکی دارند خریداری کنند.

وی با تاکید بر نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت و جگر و دل و قلوه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال پس از خرید آن، افزود: با توجه به اینکه ویروس در برابر حرارت حساس است، پختن کامل گوشت باعث از بین رفتن ویروس بیماری تب کریمه کنگو می‌شود.‌

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا